آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات

آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات
آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات
آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات

آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات پرداختکاری یکی از مهم ترین مراحل تولید قطعات فلزی است که بر روی کیفیت قطعات تاثیر بسزایی دارد. برای پرداختکاری از لوازم و ابزار مختلفی از جمله گیلانس ها و کنف های پرداختکاری و دستگاه های پرداختکاری استفاده می کنند. در این فرآیند واکس های پرداختکاری نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و برای هر نوع خاصی از فلزات باید واکس مربوط به آن فلز را در نظر گرفت. در این مقاله قصد داریم در خصوص آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات و همچنین واکس های پرداختکاری صنعتی و معرفی انواع واکس پرداختکاری برای فلز های مختلف از جمله طلا، فلزاتی نظیر برنج و مس و همچنین انواع واکس پرداختکاری ظروف صحبت کنیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

واکس های ساب پولیش
واکس های ساب پولیش

مطالب مرتبط

واکس پرداختکاری چیست

در جواب سوال واکس پرداختکاری چیست می توانیم اینگونه توضیح دهیم: واکس پرداختکاری، که در صنعت به نام های مختلفی از جمله واکس گیلانس، واکس پولیش، واکس استیل، واکس نمد و واکس صنعتی نیز شناخته می شود، ماده ی شیمیایی است جهت ایجاد براقیت و صیقلی نمودن فلزات. بعد از استفاده از گیلانس یا نمد پرداختکاری باید در مرحله ی نهایی از واکس پرداختکاری استفاده نمود. دلیل استفاده از واکس پرداختکاری در مرحله ی پایانی صیقلی نمودن فلزات است. از آنجایی که واکس پرداختکاری سطح فلز را کاملا صیقلی و براق می کند و بعد از آن نباید مادهی دیگری بر روی فلز قرار بگیرد، به همین دلیل استفاده از آن در مراحل ابتدایی ناممکن است.

در طی مراحل مختلف پرداختکاری، سطح فلزات کاملا عاری از هرگونه آلودگی می شود و ناصافی ها و برجستگی های به وجود آمده بر روی آن ها، در اثر قرار گرفتن در فرآیند تولید، از بین می رود؛ سپس با استفاده از گیلانس و نمد پرداختکاری سطح آن ها کاملا صاف و یکدست می شود و در مرحله نهایی به کمک واکس پرداختکاری سطح آن ها کاملا براق و صیقلی می شود و آماده ی استفاده در صنایع مخالف می شود. همانطور که اشاره نمودیم از واکس های پرداختکاری در مرحله آخر استفاده می کنند و صیقلی بودن قطعه ناشی از استفاده از واکس پرداختکاری است. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که واکس های پرداختکاری را از یکدیگر متمایز می کند رنگ آن ها است که بر اساس فلز مورد نظر رنگ واکس نیز تغییر می کند. این تغییر رنگ بر اساس انتظار ما از رنگ فلز بعد از عمل پرداختکاری است. اگر بخواهیم انواع رنگ های واکس پرداختکاری را بررسی کنیم می توانیم آن ها را به رنگ های زیر طبقه بندی کنیم.

واکس آبی استیل ساب پولیش
واکس آبی استیل ساب پولیش
  • انواع واکس های پرداختکاری بر اساس رنگ
  • واکس آبی پرداختکاری: واکس پرداختکاری آبی نیز نمی تواند همانند واکس قوطی در تمامی موارد به کار رود و در هنگام استفاده از آن باید محدودیت هایی را در نظر گرفت. رنگ آبی نشانگر این است که این واکس برای پرداختکاری فلزاتی نظیر استیل و کروم مناسب است و باید آن را به صورت روکار استفاده نمود در غیر این صورت کارایی مورد انتظار را نخواهد داشت. در هنگام خرید واکس های پرداختکاری باید توجه زیادی به کد های رنگی محصول داشته باشید زیرا انتخاب کد رنگی اشتاه می تواند کیفیت محصول شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی از این نوع واکس برای پرداختکاری فلزات با ارزش استفاده می کنند.
  • رنگ سبز: از رنگ سبز واکس پرداختکاری معمولا برای جلا دادن فلز برنج یا آهن استفاده می کنند.
  • رنگ صورتی: از رنگ صورتی واکس های پرداختکاری، که در کیفیت های مختلف به تولید میرسد، برای جلا دادن و فرچه کاری فلز استیل استفاده می کنند.
  • رنگ مشکی: رنگ مشکی این واکس ها برای فلزات سختی نظیر آهن مناسب است. همچنین از رنگ مشکی در نمد کاری نیز استفاده می کنند.
  • رنگ نخودی: از رنگ نخودی واکس های پرداختکاری برای کار با فلز آهن بر روی نمد استفاده می کنند و در این مورد پولیش بسیار نرمی را انجام می دهند.
  • واکس پرداختکاری قوطی: از واکس پرداختکاری قوطی به دلیل ساختار شیمیایی و مقاومت بالای آن در بسیاری از موارد استفاده می کنند. از واکس پرداختکاری برای جلا دادن اجسام سختی از جمله چوب و سنگ نیز استفاده می کنند. از این واکس برای جلا دادن فلز برنج نیز استفاده می کنند. به طور کلی این نوع واکس یکی از پرکاربرد ترین نوع واکس های پرداختکاری موجود در صنایع است.
  • رنگ قرمز: از رنگ قرمز واکس پرداختکاری بر خلاف واکس پرداخت قوطی نمی توان در هر موقعیتی استفاده نمود. زیرا ساختار شیمیایی این واکس مقاومت واکس قوطی را نداشته و برای استفاده از آن محدودیت هایی را باید در نظر گرفت. یکی از مهم ترین موارد کاربرد واکس قرمز استفاده از آن برای نمد کاری است. واکس های قرمز برای نمد کاری بسیار پر بازده هستند.

    انواع واکس پرداختکاری
    انواع واکس پرداختکاری

آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات

واکس پرداختکاری یکی از ابزار های تخصصی در صنایع است که در انواع مختلفی وجود دارد و برای هر نوع فلز باید نوع خاصی از آن را به کار برد. برای استفاده از این واکس ها باید ابتدا آن ها را روی گیلاس ها نصب نمود. در مرحله بعدی این واکس بر روی سطح فلز مورد نظر مالیده می شود و کیفیت و ساختار فلز را تا چندین درجه افزایش می دهد و فلز را کاملا صیقلی و براق می کند. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد واکس پرداختکاری این است که در هنگام استفاده از آن علاوه بر اینکه سطح فلزات براق می شوند خاصیت ضد زنگ زدگی را هم به فلز اضافه می نماید و فلز را در برابر عوامل محیطی از جمله بارندگی و رطوبت مقاوم می سازد.

از واکس های پرداختکاری می توان در جلا دادن بسیاری از فلزات با درجه سختی های متفاوت استفاده نمود. از جمله مهمترین فلزاتی که برای تولید به واکسن احتیاج دارند می توان به انواع استیل، برنج، آلومینیوم و آهن اشاره نمود. همچنین برای پرداختکاری فلزات با ارزشی از جمله طلا و نقره نیز می توان از واکس های پرداختکاری استفاده نمود که در ادامه آن ها را نیز بررسی خواهیم نمود.

طرز استفاده از واکس پرداختکاری

طرز استفاده از واکس پرداختکاری می تواند بدون توجه به جنس فلز باشد زیرا این واکس ها برای انواع مختلف فلز ها قابل استفادست. در واقع مراحل استفاده از واکس پرداختکاری یکسان بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. تنها تفاوتی که در هنگام استفاده از انواع واکس وجود دارد شاید مربوط به انتخاب نوع ابزار آلات است. برخی از افراد تصور می کنند که می شود واکس پرداختکاری را به صورت مستقیم بر روی سطح فلز مورد استفاده قرار داد اما این طور نیست و با این کار علاوه بر اینکه از نظر مالی ضرر خواهید کرد به سطح فلز نیز آسیب وارد می کنید.

به منظور استفاده از واکس پرداختکاری باید از گیلانس پرداختکاری استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات در خصوص گیلانس می توانید به سایر مقالات ما در خصوص گیلانس های پرداختکاری مراجعه نمایید. گیلانس های پرداخت نوعی فرچه خاص هستند که با تعداد لایه های مختلفی از نمد تشکیل شده اند و یکی از ابزار های بسیار مهم در امر پرداختکاری فلزات محسوب می شوند. گیلانس ها نیز مانند واکس های پرداختکاری در انواع مختلفی وجود دارند و باید بر اساس نوع فلز و سختی آن اقدام به تهیه آن ها نمود.

واکس گیلانس ساب پولیش
واکس گیلانس ساب پولیش

جهت استفاده از واکس پرداختکاری آن را بر روی گیلانس نصب می کنند و عمل واکس زدن را آنقدر ادامه می دهند که تمامی سطح فلز به واکس آغشته شود و سطح فلز کاملا براق و صیقلی شود. استفاده از واکس های گیلانس کاری باعث می شود کیفیت قطعه ی تولیدی بسیار افزایش پیدا کند و اگر در مرحله نهایی از واکس استفاده نکنید فلز شما کیفیت قابل قبولی را نخواهد داشت. طرز استفاده از واکس پرداختکاری فلزات به نحوی انجام می شود که هر مرحله به نسبت مرحله قبل فلز از قدرت سایش کمتری استفاده می کنند و در آخرین مرحله، که معمولا استفاده از واکس پرداختکاری است، کمترین میزان سایش را شاهد خواهیم بود طوری که هیچ گونه فلزی از سطح جدا نشود. یکی از نکاتی که در هنگام استفاده از واکس های پرداختکاری بسیار حائز اهمیت است استفاده از آن ها به صورت یکنواخت است. نکته ی دیگر اینکه مدت زمانی که واکس بر روی قطعه می ماند نیز باید کنترل شود زیرا در صورتی که بیش از اندازه از آنها استفاده شود ممکن است به سطح فلز آسیب برسد.

واکس پرداختکاری ظروف برنجی

فلز برنج نیز یکی از فلزات بسیار مهمی است که باید برای صیقلی نمودن آن از انواع لوازم پرداختکاری از جمله گیلانس و واکس پرداختکاری استفاده نمود. به منظور استفاده از واکس پرداختکاری ظروف برنجی باید یا از طریق نمد ها و گیلانی ها پرداختکاری را انجام داد یا از طریق نوار سمباده ساده. برای پرداختکاری ظروف برنجی می توان از دستگاه هایی که قدرت متفاوتی در پرداختکاری دارند استفاده نمود.

برای استفاده از نوارهای سمباده می توان از دستگاه های ساده با توان پایین تر استفاده نمود. اما برای استفاده از گیلانس و نمد پرداختکاری و همچنین واکس پرداختکاری ظروف برنجی ،در مرحله نهایی، باید از دستگاه هایی با توان بالاتر استفاده نمود. ظروف برنجی و به طور کلی تمامی ظروف فلزی بعد از مدتی استفاده در قسمت سطح دچار انواع خط و خطوط و ناهمواری می شوند. واکس های پرداختکاری یا خمیرهای پرداختکاری که مخصوص فلزاتی نظیر برنج، نقره و استیل هستند می توانند بسیار کمک کننده باشند و بدون ایجاد هیچ آسیبی اقدام به رفع این آسیب ها کنند.

آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات
آموزش استفاده از واکس پرداختکاری فلزات

واکس پرداختکاری فلزات

تمامی فلزات برای استفاده شدن در بخش های مختلف صنعت نیاز به طی کردن سری از مراحل دارند. قطعات فلزی پس از تولید شدن دارای انواع برجستگی ها و خط و خطوط خواهند شد و طبیعی است که به جهت وجود این برجستگی ها قابل استفاده در بسیاری از صنایع نخواهند بود. به منظور از بین بردن این ناهمواری ها فلزات باید مرحله ی بسیار مهمی را تحت عنوان پرداختکاری را طی نمایند. فلزات بر اساس سختی های متفاوتی که دارند باید عمل پرداختکاری بر روی آن ها پیاده شود. واکس پرداختکاری فلزات ها یکی از متداول ترین انواع واکس پرداختکاری است و می تواند برای انواع فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. انواع دیگر واکس پرداختکاری فلزات از جمله رنگ های قرمز، سبز،مشکی و صورتی و نخودی نیز وجود دارند که می توانند برای انواع فلزات با درجه ی سختی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.

واکس پرداختکاری ظروف

برای پرداخت ظروف از انواع روش های پرداختکاری استفاده می کنند. دستگاه های پرداختکاری متنوعی برای صیقلی نمودن سطح فلزات وجود دارد که میتوان با استفاده از آن ها ظروف را برای استفاده آماده کنند. ظروف فلزی که می توانند ساخته شده از فلز استیل، برنج و مس باشد نیز برای استفاده شدن نیاز به واکس پرداختکاری ظروف دارند. واکس پرداختکاری ظروف باید دارای ساختار شیمیایی مناسبی باشند که در اثر حرارت و گرما مواد شیمیایی مضر آن ها آزاد نشود و سلامتی افراد را در معرض خطر قرار ندهد. یکی از فلزات بسیار رایج برای ساخت ظروف فلز استیل و برنج است. برای پرداخت فلزات مورد استفاده در ظروف می توان از واکس های آبی و سبز استفاده نمود.

ساختار شیمیایی واکس پرداختکاری ظروف آن ها به گونه ای است که می توان بر روی سطح فلزاتی نظیر نقره و برنج و استیل از آنها استفاده نمود. لازم به ذکر است برای زیر کار ظروف برنجی می توان از واکس قوطی نیز استفاده نمود. پرداخت فلزات به خصوص ظروف فلزی به وسیله ی واکس های پرداختکاری در منزل نیز می تواند انجام شود، مشروط بر اینکه این از ویژگی های فلز مورد نظر به خوبی آگاه باشید و خمیر و یا واکس پرداختکاری مورد نیاز برای همان فلز را تهیه نمایید.

واکس پرداختکاری طلا

طلا یکی از فلزات با ارزش در طبیعت است و در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. یکی از بیشترین استفاده ی افراد از این فلز استفاده ی آن ها در تولید و ساخت انواع زیورآلات است. همین استفاده موجب می شود که ظرافت و زیبایی در زیور آلات ساخته شده از جنس طلا بسیار حائز اهمیت باشد. یکی از مهم ترین کارهایی که می توان در طی فرایند تولید زیورآلات انجام داد استفاده از واکس پرداختکاری است.

پرداختکاری طلا با انواع روش ها انجام می شود. در برخی از روش ها با استفاده از فرچه های خاصی سطح روی فلز طلا یا سنگ قیمتی را پولیش می دهند. در برخی دیگر از روش ها از و گیلانس ها و واکس پرداختکاری طلا استفاده می کنند. واکس پرداختکاری طلا در کنار فرچه ها و برس های مخصوص پرداختکاری طلا می تواند کاملا سطح فلز را پولیش دهد و فلز طلایی که مستهلک شده است را نیز جلا ببخشد. یکی از نکات بسیار مهم در هنگام استفاده واکس پرداختکاری طلا تخصص و تبحر پرداخت کار است. در صورتی که پرداخت کار از تجربه کافی برخوردار نباشد می تواند علاوه بر هدر دادن واکس پرداختکاری به سطح فلز نیز آسیب برساند.

طلا به دلیل اینکه در بین فلزات از درجه ی سختی پایین تری برخوردار است به راحتی دچار انواع خراش و ناهمواری می شود. برای از بین بردن این ناهمواری ها از دستگاه های پرداختکاری مخصوصی استفاده می کنند که با حفظ ساختار اقدام به از بین بردن این خط و خطوط می کنند. دستگاه های پرداختکاری با کمک فرچه های مخصوصی در ابتدا این ناهمواری ها را به طور سطحی از بین می برند و بعد از آن با استفاده از واکس پرداختکاری طلا و یا همان خمیر پرداختکاری اقدام به از بین بردن خط و خطوط در مرحله نهایی کار می کنند.

واکس ساب پولیش
واکس ساب پولیش

واکس پرداختکاری آهن

واکس پرداختکاری آهن، مانند انواع دیگر واکس های پرداختکاری فلزات، باید قبل از مرحله ی آبکاری استفاده شود. یکی از استفاده های مهم واکس پرداختکاری آهن استفاده از آن در صنعت تولید و ساخت موتور سیکلت و اگزوز است. به این صورت که در مرحله ی نخست با استفاده از گیلانس و نمد پرداختکاری و همچنین واکس پرداختکاری سیاه سطح فلز را عاری از هرگونه آلودگی می کنند. در مرحله ی دوم با استفاده از فرچه پرداختکاری، که از نوع کنفی است، و همچنین واکس پرداختکاری سطح فلز را صیقلی می کنند.

در مرحله ی بعدی با استفاده از واکس سبز رنگ، مرحله ی نهایی پرداختکاری را انجام می دهند و در این مرحله قطعه ی مورد نظر کاملا صیقلی و براق می شود. لازم به ذکر است که تمامی این مراحل باید زیر نظر یک متخصص انجام شود در غیر این صورت خروجی کار مطابق انتظار ما نخواهد شد و علاوه بر این دچار ضرر های مالی خواهیم شد.

واکس پرداختکاری فوری

در بین انواع واکس های پرداختکاری واکس پرداختکاری فوری نیز بسیار پرطرفدار است. واکس پرداختکاری فوری مدت زمان استفاده و تاثیر گذاری واکسن را به کوتاه ترین زمان ممکن کاهش می دهد. این واکس پرداختکاری به محض استفاده سطح فلز مورد نظر را صیقلی و براق می کند. از واکس پرداختکاری فوری می توان در مواقعی استفاده نمود که سطح قطعه ی مورد نظر در اثر بی احتیاطی و یا استفاده از آن در طولانی مدت دچار انواع آسیب و ناصافی ها شده باشد.

با استفاده از آن واکس می توان در مدت زمان بسیار کوتاهی این خط و خطوط را از بین برد و فلز را تا حدود زیادی به شرایط اولیه بازگرداند. نوع دیگری از واکس پرداختکاری فوری نیز به تولید رسیده اند که به نام خمیر پرداختکاری به فروش می رسند و به سرعت می تواند آلودگی ها و انواع ناصافی ها و ناهمواری های فلزات را از بین ببرد و علاوه بر تمامی موارد نام برده می تواند به استحکام فلز در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز کمک کند. و با ایجاد یک لایه ی محافظتی اضافی بر روی فلز از پوسیدگی و زنگ زدگی آهن جلوگیری کند.

پخش واکس پرداختکاری به صورت عمده

واکس های پرداختکاری به دلیل استفاده های زیادی که از آن ها در صنعت می شود توسط بسیاری از فروشنده ها به صورت عمده و تکی به فروش می رسند. لوازم پرداختکاری به دلیل این که مصرفی بوده و در فواصل زمانی کوتاهی به اتمام میرسند قیمت تمام شده ی پایین آن ها می تواند در کاهش هزینه ی تمام شده ی تولید قطعات بسیار تاثیر گذار باشد. مجموعه های زیادی در حال حاضر اقدام به پخش واکس پرداختکاری به صورت عمده کرده اند. تمامی استان ها از جمله کلان شهرها اقدام به تولید و فروش عمده ی واکس های پرداختکاری می کنند و با فروش محصولات خود به صورت عمده قیمت تمام شده ی محصولات تولید را کاهش می دهند و علاوه بر آن می توانند تیراژ فروش محصولات خود را بالا ببرند. پخش واکس پرداختکاری به صورت عمده توانسته در بسیاری از استان ها رواج پیدا کند و تولید را برای تولید کنندگان آسان تر کند.

واکس صنعتی فلزات
واکس صنعتی فلزات

واکس پرداختکاری صنعتی چیست؟

همانطور که اشاره نمودیم در صنعت استفاده های فراوانی از واکس های پرداختکاری می کنند، که از مهم ترین موارد کاربرد آن می توان به صیقلی نمودن سطوح فلزی برای تولید قطعات فلزی اشاره نمود. واکس های پرداختکاری صنعتی از ترکیبات و مواد شیمیایی نفتی تشکیل می شوند. این نوع واکس ها نیز همانند سایر واکس های پرداختکاری دارای انواع رنگ هستند از جمله: آبی، سبز، قرمز و سیاه که برای موارد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دیگری از واکس های پرداختکاری هستند که به واکس قوطی شناخته می شوند و از آن ها می توان در بسیاری از صنایع استفاده نمود و به دلیل قیمت مناسب آن ها بسیار مقرون به صرفه بوده و تولید و پرداختکاری قطعات فلزی را از نظر اقتصادی توجیه می نماید.

واکس های پرداختکاری صنعتی نیز مانند سایر واکس ها از جمله واکس های مورد استفاده برای پرداخت فلزاتی نظیر طلا، نقره، کروم و… باید برای استفاده بر روی دستگاه پرداختکاری و به وسیله گیلانس های پرداختکاری مورد استفاده قرار بگیرند. واکس های پرداختکاری صرفا در تولید قطعات فلزی نو مورد استفاده قرار نمی گیرند و می توان از آن ها در هنگام استفاده از قطعات فلزی زنگ زده و دست دوم نیز استفاده نمود.

استفاده از این واکس ها در قطعات دسته دوم باعث می شود علاوه بر اینکه این قطعات قابلیت استفاده مجدد را پیدا می کنند باعث می شود یک لایه محافظتی نیز بر روی آن ها قرار بگیرد و از آن ها در برابر زنگ زدگی نیز محافظت شود. این کار موجب می شود که از نظر اقتصادی نیز صرفه جویی کنیم و وسایل مستهلک را مجددا به چرخه مصرف بازگردانیم. واکس های پرداختکاری صنعتی علاوه بر اینکه سطوح را براق می کنند باعث از بین بردن لکه های عمیق ایجاد شده بر روی فلز نیز می شوند. از این واکس ها می توان در تولید قطعات آلومینیومی، قطعات خودرو و… نیز استفاده نمود. واکس های پرداختکاری صنعتی برای استفاده در سطوح بسیاری از جمله آلومینیوم، کروم، برنج و فولاد مناسب هستند.

این واکس ها به دلیل داشتن خاصی ضد قلیایی و نداشتن اسید های خشن و قوی می توانند مقاومت زیادی را در برابر زنگ زدگی فلزات ایجاد کنند و عمر مفید قطعات فلزی را افزایش دهند.

نکات مهم در هنگام خرید واکس های پرداختکاری

واکس های پولیش به جهت اینکه در آخرین مرحله ی تولید قطعات مورد استفاده قرار می گیرند و کیفیت ظاهری محصول را به مشتری نشان می دهند باید از مواد اولیه با کیفیتی ساخته شده باشند. در صورتی که مواد اولیه واکس های پرداختکاری با کیفیت نباشند سطح فلز به خوبی صیقلی نخواهد شد و مشتری را جذب نخواهد کرد. همچنین از دیگر نکات مهم در هنگام خرید این واکس ها داشتن خاصیت ضد زنگ زدگی به فلزات است که منجر به جلوگیری از زنگ زدگی فلزات هنگام مواجهه با رطوبت و بارندگی است.

واکس پرداختکاری مرغوب واکسی است که اولا متناسب با نوع فلز باشند و ثانیا بتواند خاصیت ضد زنگ بودن را به فلز القا کند. قبل از خرید هر نوع واکس پرداختکاری از متخصصان و کارشناسان این حوزه اطلاعات لازم را کسب کنید و بعد اقدام به خرید واکس نمایید. در انجام هر مرحله از پرداختکاری یک متخصص را نیز در نزدیکی خود داشته باشید تا در مواقع مورد نیاز بتواند مشاوره های لازم را به شما بدهد و از به هدر رفتن منابع مالی و همچنین فلز شما جلوگیری کند.

مزایای پرداختکاری با لوازم پولیش کاری

یکی از مهم ترین مزیت های عمل پرداختکاری از بین رفتن عیوب و ترک های ایجاد شده بر روی فلزات در حین انجام فرایند تولید است. یکی دیگر از مزایای مهم پرداختکاری فلزات این است که در طی انجام این فرآیند هیچ گونه بخشی از فلز جدا نمی شود و صرفا اقدام به صاف نمودن سطح فلز می کنند. با تنظیم نمودن میزان فشار وارد شده بر سطح می توان بر حسب درجه ی سختی فلز اقدام به پرداختکاری آن نمود. برای بررسی نمودن سطح فلزات صیقلی شده می توان اقدام به بررسی آن ها از طریق چشم مسلح و یا غیر مسلح نمود. به طوری که با چشم مسلح تمامی قسمت های مختلف سطح یک قطعه را اندازه می گیرند و بر حسب ضخامت قسمت های مختلف می توانند تشخیص دهند که کدام قسمت به خوبی صیقلی شده و کدام قسمت نیاز به پرداختکاری بیشتری دارد.

در این بین استفاده از واکس های پرداختکاری می تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد. زیرا واکس های پرداختکاری به طور یکسان به وسیله ی گیلانس های پرداختکاری بر روی سطح فلزات مالیده می شود و تمامی قسمت های سطوح را به طور یکسان صیقلی می کند. هنگام استفاده از واکس های پرداختکاری حتما توجه داشته باشید که از افراد متخصص و با تجربه استفاده کنید زیرا در صورتی که شخص تجربه ی کافی را در این زمینه نداشته باشد موجب خواهد شد علاوه بر از بین رفتن واکس و ضرر مالی سطح فلز آسیب ببیند و قطعه ی تولیدی کارایی مورد انتظار را نداشته باشد.

اگر بخواهیم مزایای واکس پرداختکاری را به صورت تیتر وار اشاره کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • طیف کاربرد وسیع این وسیله که آن را در تمامی صنایع به یک عنصر بسیار مهم تبدیل نموده است.
  • این واکس برای انواع فلزات، سنگ و چوب و بسیاری از سطوح کاربرد دارد
  • این وسیله می تواند به طور کامل اضافاتی که در طی مراحل قبلی از بین برده شده اند، را از بین ببرد و هیچ آسیبی به سطح فلز وارد نکند.
  • تنوع بسیار بالای واکس های پرداختکاری که بر حسب درجه ی سختی فلزات می توان از هر کدام برای نوع خاصی از فلز استفاده نمود.
  • برخی از گیلانس ها و نمدهای پرداختکاری بر روی برخی فلزات جوابگو نیستند و نمی توانند خط و خطوط ایجاد شده بر روی آن ها را از بین برد اما واکس های پرداختکاری بر روی تمامی فلزات امتحان خود را پس داده اند.
  • این واکس ها معمولا می توانند به طور عمده و تکی به فروش برسند و ضمانت فروشنده را به دنبال داشته باشند.

    واکس سنگ
    واکس سنگ

واکس پرداختکاری سنگ

یکی از انواع دیگر واکس های پرداختکاری، واکس سنگ است که معرفی آن خالی از لطف نخواهد بود. واکس پرداختکاری سنگ نیز مانند واکس پرداختکاری فلزات می تواند در صاف و صیقلی نمودن سطح سنگ ها به کار رود و موجب زیبایی سنگ شود. از دیگر مزایایی که واکس های پرداختکاری سنگ دارند می توان به ترمیم سنگ و و بازسازی آن ها اشاره نمود. واکس پرداختکاری سنگ به اندازه ای موفق عمل می کند در برخی موارد سنگ را شبیه به روز اول می کنند و بیننده تشخیص نمی دهد که این سنگ مورد پرداختکاری قرار گرفته است.

نکته ی مهمی که در خصوص استفاده از واکس های پرداخت سنگ وجود دارد این است که این واکس ها شرایط نگهداری ویژه ای دارند و مراحل استفاده ی آن ها نیز باید به دقت طی شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی نمودیم تا یکی از مهم ترین لوازم مورد استفاده در صنایع، به نام واکس پرداختکاری فلزات، را به طور کامل بررسی کنیم. واکس پرداختکاری فلزات و واکس های صنعتی استفاده های بی شماری در صنایع دارند و تولید قطعات فلزی بدون وجود این واکس ها ناممکن خواهد بود. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات در خصوص سایر لوازم پرداختکاری از جمله گیلانی ها و نمدهای پرداختکاری می توانید به دیگر مقالات ما مراجعه کنید و لازم به ذکر میباشد که در صورتی که به واکس خاصی مناسب با کار و مدل کاری خود نیاز مند میباشید با تماس با مشاورین ما در ساب پولیش درخواست خود را مطرح نموده و واکس خود را به صورت سفارشی دریافت نمایید.

مطالب مهم لوازم پرداختکاری ساب پولیش

نویسنده: مدیریت ساب پولیش

اشتراک گذاری

شما هم می‌توانید در مورد مطلب نظر بدهید.

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید اقدام نمایید.

مدیر سایت

1401-04-29

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

لطفا برای خرید انواع واکس پرداختکاری،دستگاه پرداختکاری موشکی تک فاز،دستگاه پرداختکاری سه فاز،گیلانس پرداختکاری،چسب نمد،فرچه کنفی،غلتک و دیگر لوازم پرداختکاری با مشاورین ساب پولیش در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *