واکس گیلانس چیست؟

واکس گیلانس چیست؟
واکس گیلانس چیست؟

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

واکس گیلانس چیست؟

واکس گیلانس چیست؟ قبل از بیان توضیحاتی در مورد واکس گیلانس، بهتر از تعریفی از گیلانس داشته باشیم تا درک مطلب در ادامه مقاله بهتر باشد.

همه ی فلزات برای براق و صیقلی شدن نیاز به پرداختکاری دارند. در حال حاضر از انواع فلزات در صنایع مختلف استفاده می شود پس لزوم استفاده از فلزات بی عیب و نقص بسیار با اهمیت است. پرداختکاری فلزات به روش های مختلفی انجام می شود که سبب بالا رفتن مقاومت در برابر سایش، تغییرات شیمیایی، کنترل اصطکاک سطحی و … می شود.

گیلانس یکی از مهمترین لوازم پرداخت کاری است که به وسیله ی آن پولیش کاری به نحو احسن اجرا خواهد شد. این ابزار از جنس نمد است که از چندین لایه تشکیل شده است. برای تهیه گیلانس، لایه ها را به هم می دوزند که تعداد این لایه ها معمولا بین 21 تا 24 عدد است. نام های دیگر گیلانس عبارتند از :

  • فرچه
  • گیلانس پولیش
  • نمد پرداختکاری
  • گیلانس پولیش کاری

واکس گیلانس چیست؟

انواع گیلانس و کاربرد آن

گیلانس ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کار و هدفی مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. انواع گیلانس شامل :

در بین انواع گیلانس ها نوع نخی آن بیشترین کاربرد را دارد. گیلانس کنفی نیز به چند نوع دیگر از جمله : هزارلا آبی، هزارلا قرمز، هزارلا سفید و هزارلا زرد تقسیم می شود. اندازه ی این ابزار بر اساس کار مورد نظر متغیر است که عموما سایز ها را 5 تا 60 در نظر می گیرند.

در صنعت قطعه سازی برای داشتن قطعات مرغوب و با کیفیت لازم است پرداختکاری به نحوی صحیح انجام شود. یکی از ابزار های مهم در این مرحله، گیلانس است. از این ابزار برای آبکاری فلزات دیگری مانند: آهن، استیل و برنج نیز استفاده می شود.

کاربرد گیلانس ها به صورت تخصصی

گیلانس جین : از این نوع گیلانس برای جلا دادن فلزات و سطوح سنگی استفاده می شود که عموما از لایه های جین یا برزنت تولید می شود.

گیلانس کتان : از این نوع ابزار هم برای جلا دادن فلزات، مخصوصا استیل استفاده می شود که در مقایسه با جنس جین، کیفیت بالاتری دارد.

گیلانس کنفی : این نوع ابزار با جنس کتان برای پرداختکاری فلزاتی مانند : استیل، آهن و برنج به کار برده می شود.

گیلانس هزار لا : برای تولید این نوع ابزار از سه نوع پارچه ی سفید ، آبی، قرمز استفاده میشود که برای پرداختکاری سطوح میانی فلزات کاربرد دارد.

گیلانس پشمی : از جمله کاربرد های این نوع گیلانس می توان به جلا دادن محصولات زرگران و زرین کاران و اپوکسی اشاره کرد. این ابزار نوع انگشتی هم دارد که برای استفاده از دریل به کار می رود.

نحوه استفاده

برای استفاده از گیلانس لازم است چندین گیلانس را به هم وصل کنید. در ادامه به وسیله ی یک میخ یا مته در مرکز آن یک سوراخ ایجاد کرده و بدین صورت آماده ی کار می شود. بهتر است سطح مورد نظر اول به وسیله ی سمباده تمیز شود و بعد با استفاده از گیلانس به براق کردن آن پرداخته شود.

لوازم پرداخت کاری

واکس گیلانس

دلیل درخشش و براق بودن سطوح مختلفی مانند انواع فلزات و چوب ها استفاده از واکس گیلانس است. برخی بر این باور بودند که دلیل این درخشش پرداختکاری است، هرچند این روش جایگاه ویژه ای در صنایع مختلف دارد اما کار نهایی را واکس انجام می دهد. استفاده از این محصول جهت از بین بردن نواقص کار و ایجاد درخشش بیشتر روی محصولات می شود.

امروزه از واکس گیلانس در صنعت های گوناگونی استفاده می شود. در واقع استفاده از این محصول بیشتر برای کارهای ظریف و حساس است که در این قسمت به نمونه هایی از این کارها اشاره می کنیم :

  • ساخت دستگیره
  • ساخت پایه کابینت
  • سایش سطوح مسی
  • قابلمه
  • برای پرداختکاری لوستر
  • پرداختکاری سرویس آشپزخانه
  • ساخت آینه و شمعدان
  • ساییدن سطوح استیل، برنجی و مسی و …

بطور کلی هرچقدر هم پرداختکاری محصولات به نحو عالی و درست انجام شود ولی در نهایت از واکس گیلانس استفاده نشود، خروجی کار رضایت بخش نخواهد بود. بنابراین استفاده از یک واکس خوب و با کیفیت لازمه ی کار هر تولید کننده ای است.

مزایای استفاده از واکس گیلانس عبارتند از :

  • عملکرد بسیار عالی
  • عرضه در تنوع بالا
  • سازگاری با همه فلزات
  • افزایش درخشش سطوح
  • صاف کردن سطوح مختلف
  • رفع کننده نهایی نقص های قطعه

انواع واکس گیلانس

واکس گیلانس شامل انواع مختلفی است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. انواع این واکس ها عبارتند از :

  • واکس آبی
  • واکس سبز
  • واکس سفید
  • واکس صورتی
  • واکس مشکی

واکس گیلانس

واکس آبی : واکس آبی جزو پرفروش ترین واکس های گیلانس است که برای قطعاتی مانند: استیل، آلومینیوم، شیشه و برنز استفاده می شود. این واکس بیشتر برای روکار قطعات کاربرد دارد.

واکس سبز : این نوع واکس در گیلانس های نخی ، جین ، پشمی و کتان زیاد استفاده می شود. واکس سبز برای ایجاد درخشش بیشتر و از بین بردن خط و خش روی فلزات مخصوصا برنج کاربرد دارد.

واکس صورتی : واکس گیلانس صورتی شباهت زیادی به واکس آبی دارد بنابراین کاربرد آن نیز مشابه است. از این محصول در صنایعی مانند فرچه کنفی و پرداختکاری استیل استفاده می شود.

واکس مشکی : اگر از این واکس برای نمد پرداختکاری استفاده شود انتخاب دقیقی به حساب می آید. همچنین این واکس برای فلزات سختی مانند آهن کاربرد دارد.

واکس پرداختکاری قوطی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و ساختار آن شیمیایی است. از این واکس برای اجسام چوبی و سنگی هم استفاده می شود. کلا این واکس یکی از پرکاربردترین واکس گیلانس ها است.

جمع بندی

برخی بر این باورند که واکس گیلانس را می توان مستقیما روی قطعات استفاده کرد، در صورتیکه این باور کاملا اشتباه است. با استفاده ی مستقیم واکس روی فلزات نه تنها دچار ضرر مالی می شوید بلکه سطح فلز نیز آسیب می بیند.

واکس گیلانس ها به دلیل اینکه در آخرین مرحله مورد استفاده قرار می گیرند، لازم است بسیار مرغوب و با کیفیت باشند تا خروجی کار درخشندگی لازم را داشته باشد. در غیر این صورت مشتری محصول را نمی پسندد و متضرر خواهید شد.

خاصیت ضد زنگ زدگی برای فلزات از خصوصیات این واکس ها است. در صورت استفاده از واکس، اگر محصولات در برابر رطوبت قرار بگیرند زنگ نخواهند زد.

مطالب مهم لوازم پرداختکاری ساب پولیش

نویسنده: مدیریت ساب پولیش

اشتراک گذاری

شما هم می‌توانید در مورد مطلب نظر بدهید.

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید اقدام نمایید.

مهدی محمودی جسور

1401-10-25

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

باسلام وخسته نباشید مطالب آموزنده بود ممنون از راهنمایی تان ارسال خرده به تبریز دارید یا نماینده فروش در تبریز

مدیر سایت

1401-10-25

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

سلام
خواهش میکنم
امیدواریم توانسته باشیم با مطالب مفید به شما کمک کرده باشیم متاسفانه نمایندگی خیر ولی ارسال داریم

حسن علیزاده

1402-01-29

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

سلام
سوالی داشتم
خواستم بدونم بعد از پرداخت کاری با گیلانس ،کتان یا پشمی یا حتی جین،
ک به صابون یا واکس پولیش اغشته هست،
باید بشوریم ،یعنی باید شسته بشه ک خراب یا خشک نشه ؟
باید چکار کرد ک بعد ی مدت طولانی خواستیم استفاده کنیم؟

حسن علیزاده

1402-01-29

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

سوال دیگه داشتم اینکه ایا صابون ابی واسه فلز اهن،مثل چاقو یا نقره مثل انگشتر یا برنج با گیلانس کتان خوبه یا نه؟

مدیر سایت

1402-01-29

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

سلام وقت بخیر
به طور کلی صابون آبی برای فلزات گرانبها مانند استیل طلا و نقره مورد استفاده قرار میگیره که اگر با گیلانس سفید کتان استفاده بشه بهترین کیفیت رو خواهد داشت

مدیر سایت

1402-01-29

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

سلام مجدد
نه لازم نیست کاری انجام بدید ولی اگر خیلی حساس هستید که کیفیت کارتون ثابت بمونه میتونید از پودر مل استفاده کنید که بر روی سطح با دستمال بکشید که اثراتی که از گیلانس و واکس ساب پولیش بر روی فلز مانده بر طرف بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *