آموزش پرداخت کاری و روش های آن

آموزش پرداخت کاری
آموزش پرداخت کاری

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

آموزش پرداخت کاری

آموزش پرداخت کاری و روش های آن ، پرداخت کاری فلزات روشی برای صاف و صیقلی کردن سطوح مختلف است. در پرداخت کاری فلزات برای صیقلی کردن سطوح از مواد ساینده استفاده می کنند. در واقع لوازم پرداخت کاری باعث می‌شود که سطوح صیقلی داده شده براق تر شود و جلا و ظاهر بهتری داشته باشد. علاوه بر ایجاد ظاهر زیبا برای فلزات که پرداخت کاری بر روی آنها انجام میشود پولیش کردن آنها با اهداف دیگری انجام میشود. انجام این عملیات بر روی فلزات باعث عدم خوردگی و اکسیداسیون آنها شده و به میزان قابل توجهی بر عمر آنها می افزاید. در ادامه این متن به آموزش پرداخت کاری فلزات و مراحل آن می پردازیم. انجام پرداخت کاری آخرین عملیاتی است که بر روی فلزات انجام می شود. پس از انجام فرایند پرداخت کاری، قطعه آماده شده و به بازار عرضه می گردد.

آموزش پرداخت کاری
آموزش پرداخت کاری

برای پرداخت کاری فلزات از چندین ساینده استفاده می کنند. در ادامه با توجه به نوع و مشخصات فلز، ساینده مناسب را انتخاب می کنند. آموزش پرداخت کاری فلزات مراحل مختلفی دارد. در پرداخت کاری قبل از هر چیزی باید سطح فلز تمیز شود. فلزات با خراش و یا کثیفی که بر روی سطح آنها وجود دارد کدر به نظر می رسند. با تمیز کردن سطوح  قطعات، کدری آنها از بین میرود. پس از از بین بردن آلودگی و کدری فلزات، پرداخت کاری آنها انجام میشود. در ادامه به شرح انواع روش های مختلف آموزش پرداخت کاری میپردازیم. پرداخت کاری فلزات با مزایای زیادی انجام میشود. بهبود ظاهر فلزات و یکنواخت شدن سطوح از مهم‌ترین مزیتی است که انجام پرداخت کاری به همراه دارد. مزیت دیگر پرداختکاری افزایش مقاومت فلزات است.

پرداخت کاری فلزات به چه منظور انجام می شود؟

بنابراین فلز با انجام پرداخت کاری بر روی آن استحکام بالایی در برابر ساییدگی از خود نشان می دهد و می تواند به عنوان لایه محافظ عمل کند. انجام پرداخت کاری فلزات بر روی سطوح باعث میشود که فلزات آسان تر تمیز شوند و میزان چسبندگی آلودگی بر آنها کاهش یابد. از جمله روش های پرداخت کاری فلزات به موارد زیر اشاره می شود.

  • سنگ زنی: یک نمونه از روش های پرداخت کاری سنگ زنی می باشد. ویژگی های این روش ایجاد سطحی صاف و افزایش براده برداری است. روش سنگ زنی در پرداخت کاری با دقت و کیفیت بالا انجام میشود. با توجه به دقت و کیفیت بالایی که در این روش به کار برده میشود می تواند جایگزین مناسبی برای فرزکاری باشد. در فلزاتی مانند فولاد، شیشه، سرامیک، آلومینیوم انجام پولیش کاری با این روش مناسب نمی باشد.

ابزار پرداخت کاری

  • سند بلاست: سند بلاست که به معنای ماسه پاشی است بر روی سطوح فلزی پرتاب می شود. در این روش از دستگاه واترجت استفاده می کنند و ماسه پس از ترکیب با آب با پرتاب شدن بر روی سطح فلز، زبری سطوح را از بین می‌برد و پاکسازی میکند.

قبل تر گفتیم که پرداخت کاری فلزات روش های گوناگونی دارد. انجام پرداخت کاری به ابزار و لوازم مختلفی نیاز دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید. برخی از ابزار پرداخت کاری شامل چسب نمد، واکس نمد، گیلانس و نوار سمباده می باشد. مهمترین ابزار برای پرداخت کاری نمد می باشد. نمد جهت جلا دادن به سطوح فلزی کاربرد دارد. چسب نمد از دیگر ابزار مهم در پرداخت کاری بوده که برای چسباندن پودر سمباده به نمد استفاده میشود. از ابزارهای پولیش کردن سطوح فلزی واکس ها هستند که موجود در رنگهای مختلف می باشد و هر یک از آنها کاربرد متفاوت دارند.

واکس قرمز یا مشکی در نمد کاری و واکس سبز یا آبی برای رو کاری و واکس های قوطی برای مصالح غیر فلزی مانند سنگ و چوب کاربرد دارد. از ابزار آلات مورد استفاده دیگر در پرداخت کاری فلزات گیلانس است و انواع مختلفی دارد. فرچه گیلانس با انواع و جنس های گوناگون خود هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند. بنابراین هر کدام می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. فرچه گیلانس هزار لایه سفید بسیار نرم می باشد در حالی که گیلانس هزارلای آبی به شدت خشک و خشن است. فرچه گیلانس قرمز و زرد از دیگر گیلانس های موجود برای پرداخت کاری است. آخرین ابزاری که برای آموزش پرداخت کاری به آن اشاره می کنیم نوار سمباده است. این نوار پارچه ای بوده که در ابعاد مختلف استفاده می شود. در واقع در پرداخت کاری بهترین روشی وجود ندارد و هر کدام از روش های پرداخت کاری ویژگی های خاص خود را دارند.

پولیش کاری فلز
پولیش کاری فلز

نکات مهم در انجام پرداخت کاری

برای انتخاب بهتر رعایت چند نکته می تواند بسیار به شما کمک کند. رعایت اولین نکته سختی فلز است. استفاده از روش های قوی تر برای فلزات سخت تر میباشد. روش های قوی تر برای این گونه فلزات اهمیت بیشتری دارد. نکته دیگری که باید در این امر رعایت کنیم سرعت تولید است. برای انجام پرداخت کاری می بایست متناسب با انتظاری که از زمان تولید قطع دارید آن را انتخاب کنید. در انتخاب هر کدام از عملیات توجه به هزینه از عوامل تعیین کننده می باشد. چهار مسئله در پرداخت کاری بر کیفیت سطح فلز تاثیر گذار خواهد بود. این چهار مسئله عبارتند از؛ سرعت دوران دستگاه، اندازه ذرات سایش، سرعت پیشروی دوران دستگاه و تعداد ذرات ای که عمل سایش بر روی آنها انجام میشود. استفاده از این روش ها فلزاتی با سطوح با کیفیت را در اختیار شما قرار می دهند.

در واقع با استفاده از این روش ها میتوان سطحی صاف و براق شده از سطوح مختلف را در اختیار داشت. تمامی سطوح های مختلف مانند تخت، سطوح داخلی و خارجی و همچنین لوله ها با استفاده از این روش پولیش داده می شود. برخی از مزایای موثر پرداخت کاری فلزات به این صورت می باشد.

آموزش پرداخت کاری و پولیش
آموزش پرداخت کاری و پولیش

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *