آشنایی با نمد پرداختکاری

نمد پرداخت کاری پولیش
نمد پرداخت کاری پولیش

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

آشنایی با نمد های پرداختکاری

آشنایی با نمد پرداختکاری ،نمد پرداختکاری  یکی از مهمترین تجهیزات پرداختکاری است. این وسیله در شکل ها و نمونه های مختلفی تولید می شود. فاکتور های موثر در خرید نمد برای لوازم پرداخت کاری : ضخامت، جنس و اندازه آن است. کیفیت این محصول در کیفیت پرداخت تاثیر مستقیم دارد.

نمد پرداخت کاری صنعت پولیش

نمد پرداختکاری برای پرداخت انواع فلزات استیل، برنز، برنج، آلومینیوم و … کاربرد دارد. همچنین برای پرداخت لوستر و قالب نیز از این ابزار استفاده می شود. در بازار به این نوع نمد پرداختکاری، نمد ترکی نیز می‌گویند. برای پرداختکاری با نمد ابتدا آن را به چسب آغشته می کنند. سپس روی آن پودر سنباده می پاشند. بعد از خشک شدن چسب روی سطوح را با آن صیقلی می کنند. در واقع نمد کار سنباده نواری را انجام می دهد و با آن می توان سطوح خشن را پرداخت کرد.

کاربرد نمد پرداختکاری

برای پرداخت انواع فلزات از نمد پرداختکاری استفاده می شود. نمد عملیات صیقل دادن فلزات را انجام می دهد. در تمام مراحل آبکاری و فیشینگ از نمد جهت پرداخت فلزات استفاده می شود.

انواع نمد پرداختکاری

نمد پرداختکاری ساخت کشورهای آلمان و ترکیه است. در سال‌های اخیر کشورهایی مانند چین نیز اقدام به تولید این محصول نموده‌اند. ابعاد مدل نمد سر دریلی بین ۱۰ تا ۶۰ میلی متر است. با کمک این مدل نمد میتوان سطوح نوک تیز، مخروطی، استوانه ای و عدسی را پرداخت کرد. برای سطوح با ضخامت زیاد که قطر آن ها نیز زیاد باشد از نمدهای تخت استفاده می شود. این مدل نمد بین ۴ تا ۶ سانتی متر است. قطر نمدهای پرداخت کاری نیز بین ۱۰ تا ۲۵ سانتی متر است.

نمد پرداخت کاری پولیش
نمد پرداخت کاری پولیش

اهمیت پرداخت کاری فلزات

برای رسیدن به ظاهری یک دست و صاف در محصولات فلزی آنها را پرداخت می کنند. نمد پرداختکاری یکی از ابزارهای پرداخت سطوح فلزی است. با پرداختکاری می توان اصطکاک سطح را کنترل کرد و آن را افزایش داد. همچنین مقاومت سطح را در برابر سایش و تغییر شکل افزایش داد. برای زیبا کردن ظاهر نهایی محصول عملیات پرداختکاری انجام می شود. با پرداخت کردن، قطعه در برابر عوامل شیمیایی و محیطی مقاومت بالاتری خواهد داشت. یکی دیگر از مزیت های پرداختکاری قطعات بالا بردن مقاومت رسانایی الکتریکی قطعات است.

نحوه انتخاب نمد پرداختکاری برای دستگاه

نمد پرداختکاری با توجه به نوع دستگاهی که برای پرداخت به کار می‌رود انتخاب می شود. در برخی دستگاه‌ها محل تعبیه شده برای قرارگیری نمد به شکل مربع یا دایره است. پس باید نمد به شکل دایره یا مربع انتخاب شود. بسته به نوع محصولی که قرار است پرداخت شود نیز نوع نمد مخصوص انتخاب می‌شود. محصولات چوبی، سنگی، فلزی و غیره نمد مخصوص به خود را برای پرداختکاری دارند.

روش کار با نمد پرداختکاری

اول به کمک سنباده تمام زبری ها و ضایعات روی قطعه فلزی برداشته می شود. سنباده و شدت زبری آن با توجه به حجم پلیسه ورق فلزی انتخاب می شود. سپس به کمک نمد پرداختکاری سطح فلز کاملا براق و صیقلی می شود.

آشنایی با روش های پرداخت فلزات

برای پرداخت فلزات روش های مختلفی وجود دارد. در روش پرداخت به شیوه آبکاری الکترونیک قطعه درون یک محلول حاوی یون قرار داده می شود. سپس جریان برق از آن عبور داده می شود. یون های محلول جذب قطعه می‌شوند و پرداخت صورت می پذیرد. قبل از این مدل آبکاری یا بعد از آن باید ناهمواری ها را به کمک نمد پرداختکاری یا گیلانس و غیره برطرف کرد. زیرا این روش نمی تواند ناهمواری ها را رفع کند.

در روش آبکاری شیمیایی روی سطح قطعه رسوب فلزی توسط واکنش های شیمیایی ایجاد می شود. در روش سخت کردن ابتدا با حرارت زیاد فلز را گرم می کنند و شکل می‌دهند. سپس به سرعت دما را کم می کنند. قطعه ای که با این روش پرداخت می شود در برابر سایش مقاومت زیادی دارد. در روش پوشش های پودری برخلاف روش های آبکاری نواقص ظاهری به خوبی حذف می شوند. پودرها در اثر حرارت آب می شوند و روی سطح فلز یک لایه مات یا براق ایجاد می‌کنند و تمام خط و خش ها را از بین می‌برند. روش های دیگر پرداخت فلزات مانند سنگ زنی، سندبلاست و پرداخت لرزشی برای پروژه های مقیاس بزرگ و حجم زیاد به کار می روند.

نمد پرداختکاری فلزات
نمد پرداختکاری فلزات

آشنایی با مزایا و معایب روش های پرداختکاری فلزات

نمد پرداختکاری و سایر تجهیزات پرداخت با هدف صیقلی کردن و براق نمودن فلزات به کار می روند. اما در کل پرداخت فلزات مزایا و معایبی دارد. یک عیب بزرگ پرداخت فلزات بالا بردن میزان آسیب پذیری فلز است. این مورد وقتی رخ می دهد که فلز به درستی پرداخت نشود. در این حالت مواد شیمیایی، آلاینده های هوا و هرگونه سایش به فلز آسیب می رساند و عمر مفید آن را کم می‌کند. اما در صورتی که پرداخت فلزات به شکل صحیح انجام شود، مزیت های زیادی در پی دارد.

اولین مزیت پرداختکاری فلزات با کمک نمد پرداختکاری و سایر تجهیزات پرداخت، بهبود ظاهری فلز است. سطح فلز ساخت و براق می شود و لبه های مازاد آن حذف می شود. دومین مزیت پرداخت، بالا بردن مقاومت فلز در برابر فرسایش و ساییدگی است. لایه محافظی که در اثر پرداخت روی فلز ایجاد می شود باعث می شود طول عمر آن بالا رود. سومین مزیت پرداخت فلزات آسان سازی فرایند تمیز کاری آنها است. وقتی سطح فلز پرداخت شود احتمال آلودگی آن کم می‌شود و می‌توان با آب فشار قوی آن را شستشو داد و مشکلی پیش نمی آید. بنابراین در وقت و هزینه صرفه جویی می شود. مزیت های دیگر پرداخت فلزات شامل افزایش رسانایی فلزات، افزایش قابلیت لحیم کاری و گشتاور پذیری است.

از معایب پرداخت فلزات بالا بودن هزینه ها را می توان نام برد. برخی روش های پرداخت مثل آبکاری الکترونیکی فقط برای قطعات کوچک قابل انجام است. یا مثلا روش پوشش پودری دوام زیادی ندارد ولی بسیار هزینه‌بر است و روی محصولات سوراخ دار نمی توان از این روش استفاده کرد.

جمع بندی نهایی

نمد پرداختکاری یا نمد ترکی ابزاری برای صیقل دادن فلزاتی مانند برنج، آهن، استیل و …. است. سایز استاندارد نمد مخصوص پرداخت فلزات بین 10 تا 60 میلی متر است.

مطالب مهم لوازم پرداختکاری ساب پولیش

نویسنده: مدیریت ساب پولیش

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *