گیلانس چیست؟+کاربرد انواع لوازم پرداختکاری

براق کردن فلزات با پرداختکاری
براق کردن فلزات با پرداختکاری در ساب پولیش

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

گیلانس چیست؟+کاربرد انواع لوازم پرداختکاری

گیلانس چیست؟+کاربرد انواع لوازم پرداختکاری به نوعی از فرچه گفته می شود که از نمد های پرداخت کاری تشکیل شده است. در واقع این قطعه توسط چند لایه نمد تشکیل شده است که تعداد این لایه ها می تواند متفاوت باشد. امروزه انواع مختلفی با تعداد 21 تا 24 لایه نمد تولید می شود که با توجه به سختی فلز مربوط جهت پرداخت کاری مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه نام های دیگری عبارت اند از نمد پرداخت کاری، فرچه، پولیش، پولیش کاری و… در صنعت دارد. موقع خرید باید به عواملی همچون کیفیت مواد اولیه مورد استفاده شده، سختی نمد های به کار رفته در آن و  مناسب بودن سختی گیلانس با فلز مد نظر خود توجه کنید.

پرداختکاری آهن
پرداختکاری آهن در لوازم پرداختکاری

گیلانس پرداخت کاری اگر سختی کمتری از سختی فلز مورد استفاده داشته باشد عمل پرداخت کاری با کیفیت مناسبی انجام نمی شود و خطوط روی فلزات باقی می ماند. در نتیجه قطعه ی تولید شده کارایی مناسبی نخواهد داشت  و در مقابل  آن اگر سختی آن بیشتر از فلز مورد نظر باشد می تواند به سطح فلز آسیب بزند و همچنین عملکرد قطعه ی تولید شده را تحت تاثیر منفی قرار بدهد. در نتیجه این قطعه نوعی از فرچه است که با پارچه هایی که حدودا 24-21 لایه دارند دوخته می شود. این قطعه برای پرداخت کاری یکی از ابزارهای بسیار مهم و کاربردی است که این نوع  ابزار با استفاده از دستگاه های مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد و در انواع متفاوتی به بازار عرضه می شود. از این قطعه در آبکاری ها و پرداخت کاری های فلزاتی از جمله آهن، استیل و برنج  نیز استفاده می شود.

گیلانس

لوازم پرداختکاری ساب پولیش و انواع گیلانس

لوازم پرداختکاری ساب پولیش به تولید کنندگان کمک می کند تا محصولاتی با ظاهر و کیفیت بالا تولید کنند. پرداختکاری و یا لوازم آن یکی از موارد ضروری در صنعت می باشد که معمولا در تمام صنایع از آن ها استفاده می شود. در زمان پرداختکاری تمام عیوب محصول مورد نظر رفع می شود و قطعه شکل و جلای خاصی پیدا می کند. لوازم پرداختکاری ساب پولیش عبارتند از:

  • دستگاه پرداخت کاری سه فاز موشکی
  • دستگاه پرداختکاری تک فاز موشکی
  • واکس پرداخت کاری ساب پولیش: ساب پولیش 7 نوع واکس دارد که برای پولیش جنس های مختلفی از آن استفاده می شود.
  • واکس پرداخت کاری آبی: برای پولیش فلزهای نظیر استیل، نقره، طلا، پلاتین، آلومینیوم از این واکس استفاده می شود.
  • واکس پرداخت کاری صورتی: این نوع با فرچه کنفی جهت پولیش استیل استفاده می شود.
  • واکس پرداخت کاری سبز: برای پولیش برنز، برنج ، آهن، مس و مفرق استفاده می شود.
  • واکس پرداخت کاری سفید سنگ: برای سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • واکس پرداخت کاری مشکی: از ریزش سنباده جلوگیری می کند.
  • واکس پرداخت کاری قرمز: برای پرداختکاری فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.
  • واکس پرداخت کاری نخودی (کرم): این واکس برای نمدهایی با زبری بالای 250 استفاده می شود.
  • واکس پرداخت کاری سفارشی
  • دستگاه پرداختکاری خرطومی (پرتابل یا شلنگی)
  • دستگاه گیلانس

لوازم پرداخت کاری ساب پولیش+گیلانس

لوازم پرداخت کاری ساب پولیش شامل واکس پولیش، غلتک، گیلانس، دستگاه پرداختکاری موشکی، چسب نمد، دستگاه پرداخت کاری موشکی تک فاز، دستگاه پرداخت کاری سه فاز، دستگاه پرداخت کاری خرطومی، حلال چسب نمد، سنباده نواری، انواع فرچه های کنفی، دستکش پرداخت کاری، ماسک پرداخت کاری، انواع فرچه سیمی و … می باشد. این لوازم ها از متریال و مواد با کیفیتی تهیه شده اند. تولید کنندگان می توانند با استفاده از این لوازم های با کیفیت محصولی با شکل ظاهری بسیار مطلوب تولید کنند. در متن زیر به توضیح کامل یکی از لوازمات پرداخت کاری می پردازیم. که تولید کنندگان می توانند با توجه به این اطلاعات لوازم مورد نظر خود را از ساب پولیش تهیه کنند.

لوازم پرداخت کاری ساب پولیش

براق کردن فلزات با پرداختکاری
براق کردن فلزات با پرداختکاری در ساب پولیش

کاربرد گیلانس

گیلانس امروزه برای صاف کردن سطوح مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای صاف کردن سطوح های مختلف مانند فلزها، چوب، پلاستیک، گچ و… می توان از وسایلی همچون پولیش ، سمباده، نمد و اسکاچ صنعتی و..استفاده کرد. امروزه فروشگاه های زیادی در سراسر کشور به فروش حضوری و غیرحضوری انواع  ابزار پرداخت کاری مشغول هستند. افراد می توانند هر مدل ابزاری را با توجه به نیاز کار خود تهیه کنند. گیلانس پرداختکاری جزو پرکاربردترین وسایلی می باشد که برای سایش و صاف کردن سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه صنایع قطعه ‌سازی به این ابزار نیاز بسیار شدیدی دارد و برای تغییر ظاهر محصولات تولید شده خود باید از آن استفاده کند.

گیلانس کاربردهای مختلفی دارد این کاربردها عبارتند از:

  • براق کردن
  • جلا دادن سطوح چوبی، پلاستیکی، استیل
  • برطرف کردن ناهمواری‌ها
  • درخشنده کردن سطوح
  • صاف کردن سطوح و همچنین پرداخت کاری فلزات نرم

انواع گیلانس پرداختکاری و کاربردها ی آن

گیلانس پرداخت کاری انواع مختلفی دارد که از آن ها میتوان برای کارکردهای مختلفی بهره برد و اغلب

صنعتگرانی که در حوزه فلزات کار می کنند و با اجسام فلزی سروکار دارند کسانی هستند که به این قطعه برای  پرداختکاری نیاز پیدا میکنند.

انواع گیلانس پرداخت کاری عبارت اند از:

  • کنفی: این مدل از لایه های پارچه کنفی تهیه می شود. این مدل از گیلانس برای صیقلی کردن سطح فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هزارلا آبی: این مدل بسیار ضخیم است و سختی و زبری بسیار بالایی دارد و در جهت از بین بردن خط و خطوط عمیق فلزاتی مانند استیل مورد استفاده قرار می گیرد. اینمدل بسیار خشن می باشد و در جهت خط بری استیل استفاده می شود.
  • هزارلا زرد: این مدل هم برای از بین بردن خط، خطوط و خش های انواع فلزات مورد استفاده قرار میگیرد و از نظر سختی و زبری بین گیلانس کنفی و هزارلا آبی می باشد. در نتیجه سختی این نوع از گیلانس نیز تقریبا بالا می باشد و برای پرداخت کاری فلزات با سختی بالا کاربرد دارد.
  • هزارلا سفید: این مدل جنسی نخی یا کنفی نرمی دارد و از آن در مراحل آخر پرداخت کاری استفاده می شود. از این گیلانس بسیار نرم برای پولیش نهایی استفاده می شود.

لوازم پرداختکاری ساب پولیش

ادامه انواع گیلانس

  • هزارلا قرمز: این مدل هم مثل گیلاس زرد دارای سختی متوسطی می باشد و برای پرداخت کاری های عمیق مناسب  نیست و همچنین نمی تواند مثل مدل هزارلا آبی خط، خطوط و خش های عمیق فلزات را از بین ببرد. گیلانس هزارلا قرمز جهت پرداخت فلزات نرم مورد استفاده قرار میگیرد.
  • جین: این مدل برای کارهایی همچون افزایش درخشش فلزات و قطعات سنگی مورد استفاده قرار میگیرد که به این علت به آن‌ها گیلانس جین گفته می‌شود. برای ساخت این مدل از تعداد زیادی لایه‌ های جینی استفاده می شود. این نوع برای جلا دادن فلزات و ست های سنگی کاربرد دارد و برای تولید آن از لایه های جین مختلفی استفاده می شود. اغلب این مدل بیش ترین نوع کاربرد را در صنعت دارد و از آن  نسبت به دیگر گیلانس های بیشتر استفاده می شود. پارچه های لی دوخته شده بسیار ریز می باشند و در ابعادهای 50-10 سانتی متری تهیه می شوند.
  • کتان: این نوع را میتوان از نمونه‌های پرکاربرد دانست که هدف اصلی استفاده آن افزایش درخشش قطعات استیل می باشد.
  • هزارلا: این مدل جزو پرفروش‌ترین و پرکاربردترین ابزار در پرداخت کاری به شمار می رود و  در۳ مدل سفید، آبی و قرمز تولید میشود.
  • مدل پشمی یا پارچه‌ای گیلانس: از انواع گیلانس پرداخت کاری میتوان به مدل پشمی هم  اشاره کرد که برای افزایش درخشش طلا و سطوح زرین  از آن استفاده می شود و عملکرد خوبی به همراه دارد .
  • کنفی: این مدل از تعدادی لایه‌های کنفی تولید می شود که برای پرداخت کاری استیل، آهن و برنج به منظور اینکه باری از سطوح برداشته شود استفاده می شود‌.

انواع گیلانس

لوازم گیلانس پرداختکاری

گیلانس پرداخت کاری در گذشته شامل تغییرات زیادی شده است و لی همواره این عمل با دستگاه های مختلفی انجام می شود. لوازم گیلانس پرداختکاری شامل موارد زیر می باشد:

  • واکس پرداختکاری: ازواکس ها جهت بالا بردن کیفیت پولیش استفاده می شود. واکس های پرداخت کاری به تنهایی کاربردی ندارد و مکمل پولیش کردن با دستگاه گیلانس است. واکس های پرداخت کاری رنگ های متفاوتی دارند که هر رنگ ویژگی منحصر به فرد خود را دارد. واکس های پرداخت کاری در بازار با رنگ های مشکی، قرمز، سبز، آبی، صورتی، طوسی و سفید موجود است. رنگ واکس ها به تولید کنندگان کمک می کند که برای پولیش هر فلز از چه رنگی استفاده کنند. واکس ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که دستگاه پرداختکاری شروع به کار می کند. در زمان روشن بودن دستگاه باید واکس به صورت یکنواخت روی گیلانس ریخته شود. زمانی که گیلانس کاملا آغشته به واکس شد عمل پولیش سطوح را انجام می شود.
  • چسب نمد پرداختکاری: این چسب را باید زمانی مورد استفاده قرار دهید که اطلاعات کافی از نحوه پولیش زدن داشته باشید. چسب نمد پرداختکاری یکی از ابزار مکمل پولیش زدن قطعات است. چسب نمد دارای خاصیتی است که در هنگام پرداخت کاری باعث می شود نمد در هنگام کار سوخته نشود و عمر طولانی تر داشته باشد.
  • نمد و گیلانس پرداختکاری: برای آنکه یک قطعه با کیفیت بسیار بالایی پرداخت کاری شود نیاز به نمد گیلانس دارد. از نمد در صنعت جهت پرداخت کاری قطعات بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از نمد برای پرداخت کاری قطعات مهمی نظیر استیل، آهن و برنج استفاده می شود. انواع مختلفی نمد در بازار وجود دارد که از بین آن ها نمد لی، جین و کتان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سنباده: سنباده انواع مختلفی دارد که به صورت سنباده رومیزی ، سمباده برقی و سمباده لرزان در بازار موجود می باشد.
  • پودر سنباده: این پودر خواص سنباده های دستی را دارد و یکی از عواملی است که میتواند به عمل پرداخت کاری سرعت  ببخشد.
  • دستگاه پرداختکاری: دستگاه های پرداخت کاری یکی از لوازم مورد استفاده پرداختکاری است.این دستگاه ها معمولا دستگاه های بزرگی هستند و عمل پرداختکاری فلزات را با کیفیت بالا انجام می دهند.

لوازم گیلانس پرداختکاری

دستگاه پرداخت گیلانس چیست و چه کاربردی دارد؟

گیلانس دستگاهی است که برای پرداخت کاری فلزات از آن استفاده می شود از این رو در صنعت اهمیت خاصی دارد. با استفاده از این دستگاه می توان فلزاتی مانند استیل، برنج و آهن را پرداخت کاری کرد. در بین دستگاه های صنعتی دستگاه های گیلانس بیشترین کاربرد را در صنعت دارند. این دستگاه انواع مختلفی دارد که با استانداردهای خاصی ساخته می شود. دستگاه گیلانس مدل های گوناگونی دارد ولی از بین آن ها مدل های نخی، تلفیقی، ارتشی و پشمی از پرکاربردترین و مهم ترین دستگاه های صنعتی به شمار می رود. برای پولیش زدن این دستگاه به عنوان یکی از بهترین دستگاه های پرداخت کاری شناخته شده است. با استفاده از این دستگاه می توانید سطح های مختلفی را صیقلی کنید و برق بیندازید.

گیلانس به دلیل اینکه انواع مختلفی دارد خریداران باید هنگام خرید این دستگاه اطلاعات زیادی داشته باشند. این دستگاه با برندهای بسیاری وارد بازار می شود باید خریداران به کیفیت آنها دقت کافی داشته باشند. تمام تولید کنندگان قطعات باید از این دستگاه استفاده کنند از این رو برای خروجی بهتر کار باید برای پرداخت کاری دستگاهی با کیفیت خریداری کنند. دستگاه پرداخت کاری به تولید کنندگان این امکان را میدهد که تمام ناهمواری های قطعه را از بین ببرند و سطح آن را به خوبی صیقلی کنند. دستگاه های پرداخت کاری در صنعت کاربردهای زیادی دارد و در صنایع گوناگون به طور گسترده از آن ها استفاده می شود.

طریقه استفاده از گیلانس پرداختکاری

گیلانس برای استفاده باید به دستگاه پرداخت کاری متصل شود. برای اینکار ابتدا چند گیلانس را به کمک یک میخ به یکدیگر پرس می کنیم و برای اتصال این قطعه به دستگاه پرداخت وسط آن ها را سوراخ می کنیم. برای پولیش گیری و یا پرداخت کاری فلزاتی همچون برنج، استیل و آهن باید از واکس استفاده کنید. پولیش ها فرچه هایی هستند که با استفاده از آنها می توان پرداخت کاری را انجام داد ولی این به آن معنا نیست که فقط گیلانس برای این امر کافی باشد. برای شروع پرداخت کاری ابزاری مانند واکس، چسب و پودر پرداخت کاری احتیاج است. اگر فلز دارای زائده ای باشد حتما قبل از پرداخت کاری باید آن را با استفاده از سمباده بین ببرید سپس توسط پولیش آن را صیقل دهید.

طریقه استفاده از گیلانس پرداختکاری

قیمت لوازم پرداختکاری

گیلانس قیمت های متفاوتی دارد و قیمت گذاری این دستگاه به شرایط آن بستگی دارد. برای خرید این دستگاه بهتر است به نمایندگی فروش آن مراجعه کنید تا با قیمت بهتر و اطلاعات بیشتری آن را خریداری کنید. به طور کلی قیمت دستگاه پرداختکاری به مواد و جنس مواد به کار رفته در دستگاه بستگی دارد. متریال هایی که در ساخت این دستگاه به کار رفته است قیمت کلی آن را مشخص می کند. قیمت گیلانس بر اساس کاربرد، رنگ و کیفیت آن در نظر گرفته می شود. تولید کنندگان در زمان خرید گیلانس رنگی حتما باید به کاربرد و نوع محصول توجه داشته باشند. مواردی که بر قیمت گیلانس ها تاثیر می گذارد عبارتند از:

  • وزن قطعه
  • تعداد لایه های به کار رفته در قطعه
  • رنگ قطعه
  • کاربرد این قطعه
  • سطح کیفیت و متریال به کار رفته در این قطعه

صابون گیلانس

گیلانس و پرداخت کاری سطوحی مانند مس،آهن، استیل و زرین توسط صابون پولیش انجام می شود. از صابون پولیش در مرحله آخر پرداخت کاری جهت صیقلی کردن سطوح استفاده می شود. صابون پولیش رنگ های مختلفی دارد و هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. صابون پولیش مکمل عمل پرداخت کاری به حساب می آید و در کنار ابزارهایی نظیر نمد پرداخت کاری، واکس … مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد فرچه کنفی در لوازم پرداخت کاری چیست؟

گیلانس و یا پرداخت کاری فلزاتی همچون برنج، آلومینیوم، آهن، استیل و مس توسط فرچه های کنفی انجام می شود. فرچه کنفی با نام های فرچه صنعتی، فرچه پرداخت، برس کنفی، برس سیمی و فرچه پرداختکاری در بازار شناخته می شود. فرچه کنفی یکی از ابزاری است که در زمینه پرداخت کاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. فرچه کنفی در کنار سایر لوازم پرداخت کاری سطوح اجسام را صیقلی و صاف می کند.

قیمت گیلانس پرداختکاری

پرداختکاری چیست؟

گیلانس پرداختکاری به عمل براق و صاف کردن قطعه گفته می شود. پرداختکاری و یا پولیش سطح باعث می شود قطعه شکل مطلوبی پیدا کند. با استفاده از پولیش ضایعاتی که توسط برش روی قطعه ایجاد می شود از بین می رود. پولیش و پرداخت کاری قطعات صنعتی برای تولید محصولی با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. پرداختکاری قطعات به منظور جلوگیری از خوردگی، مقاومت قطعه در برابر سایش، مقاومت در برابر تغییر شکل، بهبود شکل ظاهری، ترشوندگی، تغییر مقاومت، افزایش مقاومت شیمیایی، رسانندگی الکتریکی، ایجاد سختی و … انجام می شود.

پرداختکاری روش های متفاوتی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • پرداختکاری سنتی: این روش به هونینگ، سنگزنی و لمینگ نیز معروف است. دراین روش برای اینکه از ابزارهای جامد و سختی استفاده می شود دارای معایب زیادی در پرداختکاری قطعات می باشد. برای رفع معایب پرداخت کاری سنتی امروزه دستگاه های پیشرفته و جدیدی وارد بازار شده است که با روشهای نانو پرداختکاری انجام می دهد. در این روش پرداخت کاری توسط یک میدان مغناطیسی انجام می شود. این روش به صورت مکانیکی انجام می شود و براده ها را به صورت مکانیکی از بین می برد. این روش معمولا برای پرداختکاری قطعاتی با شکل های پیچیده مانند پیچ ها، مارپیچ ها، سطوح خارجی و سطوح داخلی انجام می شود. پارامترهایی که بر کیفیت پرداختکاری تاثیر می گذارد شامل سرعت پیشروی، سرعت دوران، مقدار ذرات و اندازه ذرات ساینده می باشد.
  • پرداختکاری فلزات: در پرداخت کاری فلزات زبری سطح فلز و ضایعات آن توسط سمباده از بین می رود. با توجه به مقدار پلیسه روی سطح فلز سمباده با زبری معینی استفاده می شود. با توجه به جنس، نوع فلز و کاربرد آن از نمد پرداختکاری و یا گیلانس مخصوص برای ایجاد سطحی صاف و صیقلی استفاده می شود. انواع فلزات نظیر آلومینیوم، آهن، مس، نقره و برنج از این روش پرداختکاری می شوند. قبل از آبکاری فلزات باید پرداختکاری شوند تا سطحی صاف و صیقلی داشته باشند که این عمل کمک می کند قطعه ظاهری مطلوب داشته باشد.

پرداختکاری چیست؟

گیلانس پشمی

گیلانس پشمی یا فرچه به آن نمد هم گفته می شود که یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای دستگاه پرداخت کاری است. جنس پولیش بر اساس نوع پرداخت کاری مشخص می شود که جنس آن می تواند پشمی باشد. به پولیش پشمی گیلانس پارچه ای هم می گویند. از کاربردهای دیگر این پولیش می توان به جلا بخشیدن به  طلا، سایر محصولات زرگران، رزین کاران و اپوکسی کاران اشاره کرد. از کاربرد پولیش پشمی انگشتی می توان به پرداخت کاری با استفاده از دریل اشاره نمود. با استفاده از پولیش پشمی بدون افتادن خط و خشی در بافت ظاهری طلا می توان فرایند پولیش دهی و صیقلی کردن را به راحتی انجام داد.

تفاوت انواع گیلانس

گیلانس در صنعت قطعه سازی اهمیت زیادی دارد زیرا برای داشتن یک قطعه مناسب و مرغوب باید آن را به خوبی پرداختکاری کرد. مهم ترین چیزی که در تعیین قیمت گیلانس پرداختکاری مد نظر است مواد بکار رفته در ساخت و تهیه  وسایل پرداخت کاری می باشد. معمولا در تهیه گیلانس از پارچه ها با لایه های مختلفی استفاده می شود تا یک گیلانس تهیه شود. برای نمونه:

  • پولیش نخی لی: از لایه های پارچه جین یا همان لی و برزنت برای تولید این مدل گیلانس استفاده می شود.
  • پولیش پشمی: برای تولید آن از لایه های مختلفی از پارچه های پشمی استفاده می شود. همچنین در زمان تولید از برزنت برای استحکام و ماندگاری بیشتر این گیلانس استفاده می شود.
  • پولیش ارتشی: این مدل توسط لایه های نظامی به همراه برزنت تولید می شود.
  • پولیش سفید: از پارچه های تمام نخ سفید رنگ که خالص هستند در تولید این مدل استفاده می شود.
روش ساخت و تولید گیلانس

گیلانس در قطرهای مختلف ساخته می شود و به طور کلی این محصول قطری بین 50-10 سانتی متر دارد. برای تهیه گیلانس زاویه های پارچه مد نظر به یکدیگر دوخته می شود. گیلانس را با توجه به درخواست تولید کنندگان در قطرهای بالاتری نیز می شود تولید کرد. در گذشته برای تولید گیلانس تنها از نمد استفاده می شده است ولی امروزه متریال های دیگر نیز به کار گرفته می شود. لازم به ذکر است که تمام قطعات پرداختکاری گیلانس احتیاج دارند و این قطعه یکی از اجزای اصلی پرداختکاری می باشد.

گیلانس پشمی

مطالب مهم لوازم پرداختکاری ساب پولیش

نویسنده: مدیریت ساب پولیش

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *