واکس فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

مقدمه بحث واکس فلزات

در مقاله امروز می‌خواهیم نکاتی در خصوص واکس فلزات و کاربرد‌ها و ویژگی‌های آن را با شما در میان بگذاریم. واکس فلزات یکی از لوازم ضروری برای پرداخت کاری است. قبل از این که به صورت تخصصی به توضیح واکس فلزات و مطالب پیرامون آن بپردازیم، لازم است تا به اختصار در مورد عملیات پرداخت کاری بر روی فلزات مطالبی را مطرح کنیم. پرداخت کاری فقط مختص فلزات نیست و طی آن نواقصی که بر روی سطح کار وجود دارند، برطرف می‌شوند. اگر عملیات پرداخت کاری روی سطح محصول به خوبی انجام شود، نتيجه نهایی بسیار با کیفیت و مطلوب خواهد شد. پرداخت کاری بر روی سطح فلزات یا همان surface finishing  در زبان انگلیسی با رفع نواقص سطح کار، صافی و براقیت را به ارمغان می‌آورد. پرداخت کاری را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراحل نهایی تولید قطعات فلزی صنعتی به شمار آورد.

خرید واکس پرداخت کاری
خرید واکس پرداخت کاری

خرید واکس پرداخت کاری

پرداخت کاری فقط منجر به جلوه زیباتر محصول نمی‌شود. به کمک این عملیات محصول نهایی در مقابل تغییر شکل و انواع سایش‌ها مقاومت قابل توجهی پیدا می‌کند و دچار خوردگی و مواردی از این قبیل نمی‌شود. پرداخت کاری فلزات کنترل میزان اصطکاک سطحی کار را به همراه دارد و در برابر واکنش‌های شیمیایی مقاومت بیش‌تری را رقم خواهد زد. پرداخت کاری فلزات منجر به اعمال یک لایه‌ی مکمل و نازک روی سطح محصول شده که کار را تکمیل خواهد کرد. البته این نکته قابل ذکر است که گاهی پرداخت کاری فقط نواقص موجود در سطح کار را از بین می‌برد. پرداخت کاری فلزات باید با توجه به نوع فلز انجام شود تا نتیجه قابل قبولی با خود به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که برای پرداخت کاری فلزات از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

مزیت‌های پرداخت کاری فلزات چیست؟

پرداخت کاری و استفاده از لوازم آن مثل واکس فلزات باعث می‌شود محصولات تولید شده دوام بیشتری داشته باشند. هم‌چنین علاوه بر دوام، جذابیت ظاهری بیشتری هم پیدا کنند. به کار گیری این شیوه از صیقل کردن فلزات در مورد محصولات تزئینی اهمیت دوچندانی دارد. محصول پرداخت کاری شده به آسانی در جوش‌های الکتریکی توانایی بیشتری پیدا کرده و از طرف دیگر مقاومت زیادی در مقابل آسیب‌های شیمیایی و.‌. از خود نشان می‌‌دهد.

پرداخت کاری فلزات به شکل آبکاری، برس کاری، پولیش ‌کاری یا براق کاری، سنگ زنی، ویبره‌ای یا لرزشی، سند بلاست، پودری، سیاه کاری حرارتی و… انجام می‌شود. هر کدام از شیوه‌های مذکور ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در انتخاب روش‌های مختلف اشاره شده، سرعت تولید، هزینه انجام کار، میزان سختی فلز و… اهمیت زیادی دارند. فلزات مختلفی را می‌توان به کمک روش‌های مطرح شده تحت پرداخت کاری قرار داد. استیل، آهن، برنج، نقره، آلومینیوم و… از جمله بیشترین فلزاتی هستند که تحت این عملیات قرار می‌گیرند. برای انجام فرایند پرداخت کاری می‌توان از ابزارهای مختلفی بهره گرفت.

وسایل پرداخت کاری بر روی فلزات چه چیزهایی هستند؟

در کنار واکس فلزات به وسایل دیگری هم نیاز است که در این بخش از مقاله در مورد آن‌ها با همدیگر صحبت می‌کنیم. اولین وسیله نمد پرداخت کاری است. نمد‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به جنس فلز مد نظرتان می‌توانید نسبت به تهیه آن اقدام نمایید. نمد پرداخت کاری را جهت صیقل دادن و صاف کردن فلزات، پیش از آبکاری و پرداخت نهایی استفاده می‌کنند. در کنار نمد چسب نمد نیز ضروری است. چسب نمد را باید با آب مخلوط کرد و پس از مالیدن آن بر روی نمد و ریختن پودر سنباده کار را آغاز کرد. با این کار نمد دیگر صاف نخواهد بود و تبدیل به یک نوع نمد سنباده‌ای خواهد شد. وسیله مورد نیاز دیگر برای پرداخت کاری فلزات نوار سنباده‌ای است که ساخت آن با استفاده از سنباده‌های پارچه‌ای در لوازم پرداختکاری انجام می‌شود.

محصولات ساب پولیش

علاوه بر وسایل گفته شده و واکس فلزات، اسکاچ پرداخت کاری نیز بیشتر برای صیقل دادن فلزات از جنس استیل به کار می‌رود‌. گیلانس از دیگر لوازم مهم پرداخت کاری است که ارتباط آن نسبت به سایر وسایل با موضوع بحث ما یعنی واکس فلزات بیشتر است. فلزاتی نظیر آهن، برنج، استیل و… به کمک گیلانس، پرداخت کاری و صیقلی می‌شوند. گیلانس‌ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌گردند. انواع ارتشی، نخی، پشمی یا ترکیبی از جمله معروف ترین گیلانس‌های موجود هستند. گیلانس‌های پر کاربرد دیگری نظیر گیلانس لی، گیلانس کنفی، گیلانس هزارلای آبی، گیلانس هزارلای زرد، گیلانس هزارلای سفید، گیلانس هزارلای قرمز و… نیز وجود دارند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. گیلانس‌های لی نسبت به سایر انواع در صنعت فلزکاری کاربرد بیشتری دارند.

 

پرداخت کاری فلزات

استفاده از واکس فلزات در پرداخت کاری

واکس فلزات یکی از دلایل درخشش و براق بودن سطوح گوناگون فلزی هستند. استفاده از واکس فلزات امروزه جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف پیدا کرده است. ساخت انواع مختلف لوازم فلزی مثل دستگیره، پایه کابینت، قابلمه، آینه، ظروف و… بدون استفاده از واکس مخصوص فلزات ناقص است و نتیجه مطلوب را ندارد. فرقی ندارد که پرداخت کاری سطوح فلزی مذکور با چه کیفیتی انجام شود. در هر حالتی برای جلب رضایت مشتریان و تامین کیفیت بالای محصولات باید از واکس‌های فلزات استفاده نمود.

واکس فلزات عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و در تنوع زیادی تولید و عرضه می‌شود. بنابراین هنگام خرید به راحتی می‌توانید واکسی را انتخاب کنید که با نیازهای شما تناسب و سازگاری بیشتری داشته باشد. واکس فلزات با همه‌ی انواع مواد فلزی سازگار هستند و باعث درخشش سطوح آن‌ها می‌شوند. هم‌چنین نقص‌های قطعه فلزی را به بهترین شکل ممکن در مرحله نهایی تولید از بین می‌برند. واکس‌های فلزات در رنگ‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام از این رنگ‌ها نشان دهنده کاربرد و ویژگی خاص واکس است. واکس‌های آبی، سبز، سفید، صورتی، مشکی و… در این دسته جای می‌گیرند که استفاده از آن‌ها رونق زیادی پیدا کرده است.

 

تهیه لوازم پرداخت کاری

کاربرد انواع مختلف واکس فلزات در عملیات پرداخت کاری

در این قسمت از مقاله به بررسی انواع واکس فلزات و کاربرد‌های منحصربه‌فرد هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم. واکس آبی یکی از گزینه‌های پرفروش برای انجام عملیات پرداخت کاری است که بیشتر برای روکار قطعات مختلف فلزی از آن استفاده می‌کنند. قطعات مختلف استیل، شیشه، برنز و آلومینیوم به کمک واکس آبی پولیش می‌شوند. واکس سبز که نوع دیگری از واکس فلزات است خط و خش‌های روی فلزات گوناگون از جمله فلزات برنجی را از بین می‌برد. در گیلانس‌های جین، پشمی، کتان، نخی و… استفاده از این واکس بیشتر دیده می‌شود. واکس صورتی هم نوع دیگری از واکس فلزات است که ما در مجموعه خود این محصول و سایر محصولات اشاره شده را از برند معروف ساب پولیش موجود داریم. کاربرد این واکس‌ها در صنایع پرداخت کاری استیل و فرچه کنفی بیشتر به چشم می‌خورد. برای پرداخت کاری روی فلزات سخت مثل آهن نیز از واکس‌های مشکی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات معرفی شده می‌توانید به وبسایت wwww.subpolish.com  مراجعه نمایید.

 

پرداخت نهایی

نحوه استفاده از واکس فلزات

برای استفاده از واکس فلزات لازم است تا دستورالعمل خاصی را رعایت کنید.‌ به این منظور باید پیش از هر چیز نمد مخصوص پرداخت کاری را به دستگاه پرداخت کاری وصل کنید. بعد از این که این کار را انجام دادید باید واکس پرداخت کاری را به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن واکس فرایند انجام پولیش آغاز خواهد شد. برای این که عملیات پرداخت کاری بر روی فلزات با استفاده از واکس مخصوص، آسیبی به شما وارد نکند بهتر است نکات ایمنی لازم را رعایت نمایید. به این منظور بهتر است حتما از دستکش و عینک مخصوص حین کار استفاده کنید تا از بروز هرگونه خطر احتمالی پیشگیری صورت پذیرد‌.

مطالب مهم لوازم پرداختکاری ساب پولیش

نویسنده: مدیریت ساب پولیش

 

اشتراک گذاری