واکس پرداختکاری و آشنایی با آن

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

واکس پرداختکاری و آشنایی با آن

واکس پرداختکاری برای عملیات پولیش کاری در صنایع مختلف به کار می رود. به پولیش کاری در اصطلاح پرداختکاری گفته می شود. کیفیت ظاهری محصول در صنایع مختلف بسته به مرحله پرداختکاری است و نقش واکس در این مرحله بسیار مهم است. تمام محصولات تولیدی در صنایع و کارخانجات توسط این واکس صاف و براق می شوند. در کارخانجات تولیدی حتما باید پرداختکاری انجام شود تا ظاهر مواد تولیدی برای عرضه به مشتری نهایی جذاب باشد. در این مقاله به عملکرد واکس پرداختکاری در لوازم پرداخت کاری می پردازیم و با آن بیشتر آشنا می شویم.

واکس پرداختکاری و آشنایی با آن
واکس پرداختکاری و آشنایی با آن

آشنایی با عملیات پرداختکاری

واکس پرداختکاری در مرحله پرداختکاری یا پولیش به کار می رود. در این مرحله تمام ضایعات حاصل از برش کاری توسط دستگاه های پیشرفته از بین می روند. در این مرحله روی ظاهر قطعه بیشتر کار می شود و تمام عیوب ظاهری محصول رفع می شود. برای بالا بردن مقاومت شیمیایی محصولات از مواد مخصوصی در مرحله پرداختکاری استفاده می شود. پرداختکاری در صنایع مختلفی بر روی محصولات مختلفی سنگی، چوبی، مسی، آهنی، استیل، نقره، برنج یا آلومینیوم کاربرد دارد. برای پرداختکاری نیاز به تجهیزات خاصی است که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

آشنایی با تجهیزات پرداختکاری

علاوه بر واکس پرداختکاری تجهیزات دیگری مانند نمد پرداختکاری، گیلانس یا فرچه، سنباده، اسکاچ و دستگاه های مخصوص پرداخت در این مرحله کاربرد دارند که در ادامه به بررسی عملکرد آنها می پردازیم. برای صیقل دادن فلزات از اسکاچ پرداختکاری استفاده می شود. در صنایع تولید محصولات استیل از اسکاچ در مرحله پرداختکاری خیلی استفاده می شود. ابزار دومی که معرفی می کنیم سنباده است. سنباده نوعی کاغذ با درجه سختی بالا است. برای پرداختکاری سنباده های دارای ساییدگی انتخاب می شوند. این سنباده ها می توانند روی سطوح چوب و فلزات خوردگی ایجاد کنند. انواع مختلفی سنباده در پرداختکاری به کار می روند ولی مدل های نواری، دیسکی و رولی بیشتر رایج هستند.

کاربرد گیلانس و نمد پرداختکاری در مرحله پولیش

نمد پرداختکاری مانند واکس پرداختکاری یک قطعه فوق العاده مهم و بدون جایگزین در مرحله پرداختکاری است. این نمد مخصوص دارای سایز 250 در 60 است. قیل از آبکاری فلزات مختلف برای صیقل دادن آنها از نمد پرداختکاری استفاده می شود. برای فیشینگ نیز نمد نقش اساسی دارد. فرچه یا گیلانس ابزار دیگری است که در پرداختکاری به کار می رود. فرچه ها عملکرد مکمل نمدهای پرداختکاری را بر عهده دارند. گیلانس در رنگ های مختلف سفید، آبی و زرد در بازار عرضه می شود. علاوه بر رنگ در دسته بندی دیگری فرچه ها به انواع پشمی، ارتشی، نخی و ترکیبی دسته بندی می شوند. به فرچه های نخی مدل لی یا جین نیز می گویند. گیلانس ها روی نمدهای پرداختکاری قرار می گیرند و با هم کار می کنند و مکمل هم هستند.

 

واکس پرداختکاری c1
واکس پرداختکاری

آشنایی با دستگاه های ویژه پرداختکاری

در صنایع فولاد برای پرداختکاری از دستگاه های ویژه ای استفاده می کنند. این دستگاه ها بسیار بزرگ هستند و می توانند تعداد زیادی قطعه را همزمان پرداخت کنند. فولاد به علت دوام بالا و عمر مفید زیاد برای تولید محصولات و قطعات زیادی به کار می رود. این فلز در بیشتر صنایع مثل تولید لوازم و قطعات صنعتی و ماشین و …. کاربرد دارد. بنابراین دستگاه های پرداختکاری در زمان کمتر با سرعت بیشتر عملیات پرداخت را انجام می دهند.

آشنایی با واکس پرداختکاری

واکس پرداختکاری یا صابون پرداختکاری مهمترین ماده در مرحله پرداخت است. این ماده برای پولیش کردن و صیقلی کردن فلزات به کار می رود. این واکس برای انواع فلزات، سنگ و آهن کاربرد دارد. در دسته بندی دیگری واکس های پرداختکاری بر اساس رنگ به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در ادامه با انواع مختلف واکس آشنا می شویم. قبل از آبکاری از واکس پرداختکاری آهن برای صیقلی کردن استفاده می کنند.

واکس پرداختکاری استیل

واکس پرداختکاری استیل برای محصولات با سطح استیل به کار می رود و انها را تمیز و براق می کند. همچنین این واکس در جاهایی مثل مترو، آسانسور، هتل ها، بیمارستان ها، ادارات، آشپزخانه های صنعتی، پله های برقی، مجتمع های تجاری و مسکونی کاربرد دارد. در تمام این مکان ها از واکس پولیش استیل جهت براق کردن و تمیز کردن سطوح استیل از این واکس استفاده می شود.

واکس پرداختکاری سنگ

به کار بردن واکس پرداختکاری سنگ باعث براق و صیقلی شدن سنگ می شود. برای بازسازی و ترمیم سنگ ها و ضد آب کردن از واکس پولیش سنگ استفاده می شود. این واکس کمک می کند عمر مفید سنگ بالا رود و حتی برخی سنگ ها را به قدری تمیز و براق می کند که مثل روز اول می شوند. کار با این واکس بر روی سنگ نیاز به تخصص و تجربه دارد و شامل مراحل خاصی می باشد.

انواع واکس پرداختکاری

واکس پرداختکاری در رنگ های آبی، سبز، قرمز و سیاه در بازار موجود است. برای صیقلی کردن قطعات فلزی رنگ های آبی و سبز به کار می روند. برای کار با نمد پرداختکاری از واکس هایی با رنگ قرمز و مشکی استفاده می شود. برای پولیش کاری و صیقل کردن سطوح چوبی، سنگی و برنج از واکس های قوطی استفاده می شود.

پرداختکاری
پرداختکاری

بررسی مزیت های کاربرد واکس پرداختکاری

کارایی واکس پرداختکاری بسیار زیاد است. برای صیقلی و صاف کردن انواع سطوح از این واکس استفاده می شود. اضافات باقیمانده بر روی سطوح را به کمک واکس می توان برداشت. به علت تنوع بالا این واکس برای سطوح مختلف سنگی، چوبی، فلزی و … کاربرد دارد. روی تمام فلزات می توان از واکس استفاده کرد. واکس پرداختکاری توسط تولید کنندگان با ضمانت و خدمات پس از فروش عرضه می شود.

جمع بندی نهایی

واکس پرداختکاری یکی از ابزارهای لازم در مرحله پرداختکاری در صنایع مختلف است. این واکس برای براق شدن، صیقل زدن و جذابیت سطوح به کار می رود. برای فلزات مختلف مثل آهن، نقره، استیل و … واکس های پولیش کاربرد دارند. سنگ ها نیز توسط واکس های پولیش کاری خاصیت ضد آب پیدا می کنند. بازسازی و ترمیم می شوند و به سنگ براقیت خاصی می بخشد. در این مقاله با واکس پولیش و انواع مختلف آن آشنا شدیم. سایر تجهیزات پرداختکاری مثل نمد، فرچه، اسکاچ و سنباده را نیز معرفی اجمالی کردیم.

نویسنده:مدیریت ساب پولیش

مطالب مهم لوازم پرداختکاری ساب پولیش

اشتراک گذاری