انواع واکس پرداخت کاری

انواع واکس پرداخت کاری
انواع واکس پرداخت کاری

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

انواع واکس پرداخت کاری

در تعریف کلی:

انواع واکس پرداخت کاری از لوازم و ابزاری هستند که در صنعت پولیش و پرداخت کاری مورد استفاده قرار می گیرند. این وسیله برای جلا دادن و صیقل دادن به فلزات کاربرد دارد. در ادامه به ارائه توضیحات کاملی در مورد انواع واکس پرداخت کاری می پردازیم.پیش صحبت در مورد واکس پرداخت کاری بهتر است اطلاعاتی در مورد پرداخت کاری به دست آوردیم.بعد از مرحله خالص سازی فلزات در کارخانه ها، فلزات باید تحت یک سری شرایط خاص قرار بگیرند و تغییراتی بر روی آن ها اعمال شود. این تغییرات تاثیر زیادی روی پروسه فروش خواهند گذاشت و همگی اهمیت زیادی دارند و روی کیفیت نهایی فلز اثر می گذارند.در این بین روشی تکمیلی وجود دارد که طی آن با موادی مانند انواع گیلانس ها و انواع صابون پولیش و واکس پرداخت کاری فلزات، سطح فلزات را صیقلی و براق و صاف می کنند.این فرایند باعث می شود که فلز جلا یابد و سطح آن زیباتر و براق تر شود و در نهایت از ظاهر بهتری برخوردار شود. این پروسه که طی آن سطح فلز جلا پیدا می کند و صیقلی می شود را پرداخت کاری می گویند.پروسه پرداخت کاری نه تنها باعث بهبود ظاهر فلزات می شود بلکه روی کیفیت آن نیز تاثیر می گذارد.تاثیری که پرداخت کاری روی کیفیت فلزات می گذارد به این شکل است که باعث می شود احتمال زنگ زدن و اکسیده شدن و واکنش دادن فلز با هوا تا حد زیادی کاهش پیدا کند.این باعث می شود که طول عمر مفید فلزات افزایش یابد. پرداخت کاری همیشه نتایج مطلوبی را به همراه دارد مشروط بر این که از مواد و ابزار مناسبی جهت این کار استفاده کنید و روش درستی را نیز اتخاذ کنید.

انواع واکس پرداخت کاری
انواع واکس پرداخت کاری

مراحل پرداخت کاری:

پرداخت کاری پروسه ای چند مرحله ای است. در اولین مرحله پرداخت کاری ابتدا فلز را تمیز می کنیم. فلز مورد نظر باید به طور کامل تمیز شود. اگر فلزی که قرار است صیقل بخورد و جلا داده شود دارای سطحی کثیف باشد و آلودگی های سطح آن به خوبی پاک نشده باشند، ممکن است در طی پرداخت کاری با مشکلات جدی برخورد کنیم.پس مطمئن شدن از تمیزی سطح فلز به پرداخت کاری می رسیم. خود پروسه پرداخت کاری معمولا از چند مرحله تشکیل شده است و در حین کار از ابزار های مختلف و متنوعی استفاده می شود.در مرحله های آخر پرداخت کاری سطح فلز را با واکس صیقل می دهند. واکس نقش مهمی در پرداخت کاری دارد و استفاده از آن تاثیر مهمی روی فلز می گذارد.به طور خلاصه در مرحله اول سطح فلز را تمیز می کنند. سپس سطح را کاملا صاف می کنند، در مرحله آخر فقط برای اینکه سطح صاف فلز روشن تر و براق تر شود از واکس پرداخت کاری استفاده می کنند. برای مرحله آخر پرداخت کاری می توانید از انواع و ساختار های مختلف واکس پرداخت کاری که وجود دارند استفاده کنید.برای براق کردن سطح فلز در مرحله آخر می توانید از انواع صابون پولیش یا صابون گیلانس هم استفاده کنید. صابون های پرداخت کاری می توانند تا حد زیادی باعث بهبود کیفیت کار شوند و در نهایت سبب این شوند که به طرز قابل توجهی کیفیت و ظرافت نهایی فلز افزایش پیدا کند.

انواع واکس پرداخت کاری چگونه هستند؟

اکنون با ماهیت پرداخت کاری آشنا شدیم به جزئیات واکس پرداخت کاری می پردازیم.یکی از لوازم مهم و پرکاربرد در صنعت پرداخت کاری، واکس پرداخت کاری، واکس پرداخت یا واکس پولیش نام دارد.تولید واکس پرداخت کاری اغلب جهت خش بری و براق کردن سطوح فلزات و برای جلا و صیقل دادن و پولیش کاری فلزات و آلیاژهای مختلف مانند استیل، آهن و برنج و… انجام می شود.اما برای استفاده از واکس پرداخت کاری به تخصص و تجربه زیادی نیاز دارید و اگر خودتان در زمینه استفاده از انواع و مدل های مختلف واکس پرداخت کاری فلزات تجربه کافی ندارید بهتر است که این کار را به یک متخصص بسپارید تا نتیجه دلخواه خود را بگیرید. به دلیل تخصصی که برای انجام این کار نیاز است، افراد تازه کار نمی توانند به راحتی آن را به پایان ببرنند و نتیجه مطلوبی بگیرند.در حال حاضر انواع مختلفی از واکس پرداخت کاری در بازار وجود دارد که دارای تنوع بالایی هم می باشند. هر سبک از واکس ها و هر مدل خاص ویژگی های منحصر به فردی نیز دارد.

طرز استفاده از انواع واکس پرداخت کاری
طرز استفاده از انواع واکس پرداخت کاری

طرز استفاده از انواع واکس پرداخت کاری

برای استفاده از واکس پرداخت کاری باید ابتدا یک گیلانس مناسب را به دستگاه پرداخت کاری خود متصل کنید. سپس دستگاه پرداخت کاری را روشن نمایید و ضمن رعایت نکات ایمنی، هنگامی که گیلانس در حال چرخیدن است واکس پرداخت کاری را روی آن بریزید.دقت کنید که این عمل را به آرامی انجام دهید و مقدار واکسی که روی گیلانس می ریزید هم بسیار کم باشد.پس از این مراحل قطعه ای که باید صیقل داده شود را بر روی گیلانس فشار می دهیم. فشار قطعه باید تا جایی ادامه پیدا کند که قطعه شکل و فرم مورد نظر را به خود بگیرد. این فشار ها باید کاملا کنترل شده باشند تا قطعه فرم مورد نظر را بگیرد.

تولید واکس پرداخت کاری

این کار به شکلی انجام می شود که هر کدام از رنگ های واکس پرداخت کاری دارای قابلیت های خاصی می باشد.این به معنی وجود انواع واکس پرداخت کاری در رنگ های مختلف است. این واکس ها در چند رنگ متفاوت مانند سبز، قرمز، سفید و صورتی ساخته می شوند و موجود هستند.برای اینکه به نتیجه دلخواه خود طی عمل پولیش کاری دست یابید باید در مورد انواع واکس پرداخت کاری و رنگ های آن و کاربرد هر رنگ اطلاعات کسب کنید.

 انواع واکس پرداخت کاری آبی
انواع واکس پرداخت کاری آبی

واکس پرداخت کاری قوطی:

واکس پرداخت کاری در بسته بندی قوطی به جهت زیر کار برای آلیاژ برنج و سنگ و چوب مورد استفاده قرار می گیرد.به صورت کلی این واکس یکی از رایج ترین انواع واکس پرداخت کاری فلزات است و کاربردهای زیادی در موقعیت های مختلف دارد.واکس پرداخت کاری قرمز و مشکی: واکس پرداخت کاری قرمز و مشکی به جهت نمدکاری استفاده می شوند.برعکس واکس پرداخت کاری قوطی که در موقعیت های مختلف قابل استفاده است، واکس قرمز و مشکی در همه موقعیت های مختلف کاربرد ندارد.طراحی کد رنگی این واکس به شکلی است که فقط قابلیت استفاده شدن در موقعیت های خاصی را دارد. مثلا برای نمدکاری می توانید از این نوع واکس ها استفاده کنید. سپس شاهد بازدهی فوق العاده واکس قرمز و مشکی در نمدکاری باشید.

واکس پرداخت کاری قرمز:

واکس قرمز چرب است تا بتوان از آن روی فرچه کنفی استفاده نمود. این واکس از قابلیت خش بری زیادی برخوردار است و به براقیت هر چه بیشتر محصول کمک می کند.واکس قرمز برای از میان بردن خط و خش های محصول بعد از سمباده زنی و قبل از مرحله آبکاری استفاده می شود. از این واکس به طور کلی می توانید به عنوان واکس پرداخت استیل و آهن استفاده کنید.

واکس پرداخت کاری مشکی:

واکس پرداخت کاری مشکی برای صیقل دادن روی نمد هایی استفاده می شود که مش های آن ها از 200کمتر باشد.از این واکس می توانید به عنوان واکس پرداخت استیل، آهن، آلومینیوم و… استفاده کنید.واکس پرداخت کاری آبی و سبز: به این دو نوع واکس اصطلاحا واکس روکار گفته می شود. واکس های آبی و سبز هم بر خلاف واکس های قوطی برای زیر کار استفاده نمی شوند.

واکس پرداخت کاری آبی
واکس پرداخت کاری آبی

واکس پرداخت کاری آبی:

این نوع واکس خاص جلا و براقیتی خارق العاده به کار می دهد و خش بری آن کم است. از این واکس برای پولیش نهایی استفاده می شود و به عنوان Final Polish شناخته می شود.

کاربرد این واکس هم به شکل واکس پرداخت استیل، آلومینیوم و برنج است. موادی مانند طلق و شیشه و پلاستیک هم با این واکس صیقل داده می شوند.

واکس پرداخت کاری سبز:

این نوع واکس خاصیت خش بری زیادی دارد و جلا و براقیت و صیقلی که به کار می دهد از واکس آبی کم تر می باشد.از واکس سبز به عنوان واکس پرداخت استیل، سرب، آلومینیوم، برنز، برنز، زاماک و شیشه و طلق و پلاستیک و… استفاده می کنند.

واکس پرداخت کاری صورتی:

تولید واکس پرداخت کاری صورتی طور است که این واکس کاربردی مشابه واکس سبز و آبی دارد و می توان گفت واکسی است که قابلیت های آن مابین واکس سبز و آبی می باشد.

واکس پرداخت کاری نخودی یا سفید نمد :

واکس سفید یا نخودی بر روی نمد پرداخت کاری قابل استفاده است. نمدی که برای پرداخت کاری با واکس سفید استفاده می شود باید بیش از 200 مش داشته باشد.

این واکس برای نمد، آهن، استیل و آلومینیوم و… قابل استفاده است.

واکس پرداخت کاری سفید سنگ:

تولید واکس پرداخت کاری سفید سنگ به منظور رفع نیاز جلا دادن و صیقلی کردن سنگ انجام می شود. واکس سفید سنگ برای صیقل دادن سنگ ها استفاده می شود و خش بری و براقیت خارق العاده ای را برای انواع سنگ ها به ارمغان می آورد.از این نوع واکس می توان برای پرداخت کاری هر نوع سنگی استفاده کرد.

قیمت واکس پرداخت کاری
قیمت واکس پرداخت کاری

قیمت واکس پرداخت کاری:

مدل ها و ساختارهای مختلف واکس پولیش یا واکس پرداخت در بازار موجود هستند. از آن جایی که این محصول تاثیر زیادی روی کار شما دارد و به شکل مستقیم تضمین کننده کیفیت کار شماست، باید به دنبال بهترین مدل واکس پرداخت کاری باشید و به هیچ عنوان از مدل های ضعیف و معمولی این محصول استفاده نکنید.

شاید قیمت واکس پرداخت کاری که در نوع خود بهترین است و برای ساختن آن از بهترین مواد ممکن استفاده شده است کمی بالاتر باشد ولی باید توجه کنید که به طور کلی قیمت واکس پرداخت کاری نسبت به کارایی آن چندان زیاد نیست.

پس کافی است فقط کمی بیشتر هزینه کنید و در نهایت کالای با کیفیت تری بخرید.

نکات مهم به هنگام خرید واکس پرداخت کاری فلزات :

هنگام خرید واکس پرداخت کاری باید به نکاتی توجه کنید. به دلیل تنوعی که در این محصولات وجود دارد، شما نمی توانید به شکل تصادفی یک واکس بردارید و انتظار داشته باشید که برای هر نوع خواسته شما نتیجه خوبی داشته باشد.

در حالت کلی شرکت های تولید کننده این محصول، واکس های پرداخت کاری فلزات را در سه دسته مختلف به بازار عرضه می کنند.

این دسته بندی بر اساس رنگ واکس پرداخت انجام شده است و برای خرید واکس پرداخت کاری باید با این دسته بندی آشنا باشید. در بخش (انواع واکس پرداخت کاری) این دسته بندی را با جزئیات شرح دادیم.نکته دیگر این است که معمولا انواع واکس پرداخت یا واکس پرداخت کاری در بسته های 24 تایی بسته بندی و عرضه می شوند. البته امکان خرید واکس پرداخت کاری در تعداد کمتر نیز وجود دارد.

مزایای استفاده از انواع واکس پرداخت کاری
مزایای استفاده از انواع واکس پرداخت کاری

مزایای استفاده از انواع واکس پرداخت کاری:

  1. این محصول کارایی بسیار بالایی دارد و طرز استفاده از آن نیز بسیار ساده و آسان است.
  2. سطوح مورد نظر را به شکلی مناسب و دلخواه صاف و صیقلی می نماید.
  3. در حین صیقل دادن و پولیش کردن تمام اضافات باقیمانده پرداخت کاری نیز برطرف می شوند و در پایان کار سطحی تمیز و بی نقص را شاهد خواهید بود که از هرگونه زائده ای پاک شده است.
  4. این محصولات دارای تنوع مناسبی هستند و می توانید با توجه به نیاز خود از نوع مناسب آن استفاده کنید. برای مثال اگر واکسی می خواهید که برای پولیش ظاهر و سطح کار مناسب باشد می توانید از واکس سبز و آبی که ملایم است استفاده کنید و برای پولیش زیرکار از واکس های خشن تری مانند واکس قوطی استفاده کنید.
  5. برای تمام فلزات قابل استفاده هستند و می توانند سطح و ظاهری جذاب به آن ها ببخشند. همانطور که گفته شد علاوه بر ظاهر صیقلی و جلا داده شده، استفاده از انواع واکس پرداخت کاری باعث می شود که فلز زنگ نزند و طول عمر و کیفیت آن بالاتر برود.
  6. کیفیت واکس پولیش یا پرداخت کاری بسیار بالا است و از مواد بسیار عالی تهیه شده است که باعث داشتن بهترین نتیجه ممکن است.

و در انتها:

برای جمع بندی جملات بالا لازم میدانیم عرض کنیم که بهترین واکس برای پولیش واکس ای میباشد که مناسب برای همان کار انتخاب شده باشد یعنی به این صورت که اگر ما احتیاج به پرداخت استیل داریم از همان واکس که به واکس آبی موجود است استفاده کنیم و برای نمونه های دیگر برای پرداخت کاری برنج یا برنز از همان واکس سبز استفاده کنیم برای فرچه کاری از واکس قرمز فرچه و برای پرداختکاری و لایه برداری از واکس مشکی و واکس نخودی بهره ببریم.که بهترین نوع واکس های تولید شده در ایران با برند واکس ساب پولیش عرضه میگردد.

اشتراک گذاری

شما هم می‌توانید در مورد مطلب نظر بدهید.

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید اقدام نمایید.

مدیر سایت

1401-04-29

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

لطفا برای خرید انواع واکس پرداخت کاری،دستگاه پرداختکاری موشکی تک فاز،دستگاه پرداختکاری سه فاز،گیلانس پرداختکاری،چسب نمد،فرچه کنفی،غلتک و دیگر لوازم پرداختکاری با مشاورین ساب پولیش در تماس باشید.