بررسی فرچه کنفی پرداختکاری و مطالب مهم لوازم پرداخت

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

بررسی و ارزیابی فرچه کنفی پرداختکاری از لوازم پرداخت

امروزه صنعت پرداختکاری، یکی از صنایع بسیار پرطرفدار و پرکاربرد می‌باشد. دستگاه پرداختکاری در کنار لوازم مهم آن می‌تواند به راحتی کار پرداخت را انجام دهد. فرچه کنفی پرداختکاری یکی از این لوازم ضروری و مهم در دستگاه پرداخت است. این دستگاه علاوه بر فرچه، لوازم دیگری نیز دارد که وجود هر یک از آن‌ها در کنار دستگاه پرداخت واجب و لازم می‌باشد. در ادامه و در بخش‌های بعدی با ما همراه باشید تا در ابتدا توضیحاتی را در مورد پرداختکاری و انواع لوازم آن بیان کنیم. سپس در مورد فرچه کنفی پرداختکاری، انواع آن، کاربرد، قیمت و غیره اطلاعات مفید و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

پرداخت کاری چیست و لوازم پرداختکاری شامل چند مورد است؟

پرداخت کاری و یا پولیش به طور کلی به فعالیتی گفته می‌شود که از طریق آن می‌توان سطح تمامی قطعات و محصولات مختلف را صیقل، صاف و براق کرد. این دستگاه در واقع با استفاده از لوازم پرداخت کاری مورد نیاز خود، باعث تغییراتی در سطح اجناس و یا قطعات می‌شود. این تغییرات، کیفیت و ظاهر محصولات را بهبود می‌بخشد و به نوعی تمامی اضافات و یا خورده‌هایی که در سطح قطعات وجود دارد را از بین می‌برد. در بسیاری از موارد، محصولات و قطعاتی که در کارخانه‌ها و بخش‌های تولیدی ساخته می‌شوند به صورت خام هستند. در بسیاری از مواقع روی سطح قطعات و یا محصولات در کارخانه‌ها در هنگام تولید و ساخته شدن، اضافات و خوردگی‌هایی قرار می‌گیرد که باید از بین بروند. این خوردگی‌ها و اضافات باید از روی اجناس برداشته شوند تا بتوان در فروشگاه‌ها و بازار از آن‌ها استفاده کرد.

در واقع حذف و یا از بین بردن این ناهمواری‌ها، به وسیله دستگاه پرداختکاری و لوازم مورد نیاز آن‌ها انجام می‌شود. همان‌طور که در ابتدای محتوا بیان کردیم پرداختکاری نیاز به لوازم متعدد و ضروری دارد. به طور کلی لوازم پرداخت کاری شامل فرچه، گیلانس پرداختکاری، واکس پرداخت کاری، سنباده، نمد پرداختکاری، چسب نمد، اسکاچ پرداختکاری، زیر نواری، خمیر پولیش، محلول آب چسب و غیره می‌باشد. هر یک از این لوازم پرداختکاری دارای کارایی و انواع گوناگونی هستند و بدون آن‌ها کار پرداخت امکان پذیر نمی‌باشد. در ادامه برخی از این لوازم و انواع آن‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

دستگاه پرداختکاری

 

گیلانس پرداختکاری چیست و دارای چند نوع می‌باشد؟

گیلانس همان‌طور که بیان کردیم، یکی از انواع مهم لوازم پرداختکاری است. به طور کلی لایه‌های 24 عددی که از نوع فرچه نمدی باشد را گیلانس می‌گویند. تعداد این لایه‌ها از 21 تا 24 متغیر است و به یکدیگر دوخته شده‌اند. گیلانس پرداخت کاری به طور معمول شامل ابعاد و اندازه‌های مختلفی است. قطر این لوازم پرداخت، 10 تا 50 سانتی متر است. البته در برخی مواقع ممکن است قطر بالاتر از 50 نیز برای بعضی سفارش‌ها ساخته شود. ولی پرکاربرد ترین قطری که در فروشگاه‌ها و بازار وجود دارد، قطر 15 تا 30 سانتی متری می‌باشد. ضخامت‌هایی که از گیلانس پرداختکاری مشاهده می‌شود بین 10 تا 40 میلی‌متر است. گیلانس‌ها شامل انواع گوناگون و متفاوتی می‌باشند.

از انواع این گیلانس‌ها می‌توان به نوع نخی و یا لی، کنفی، پشمی، پشمی انگشتی، ارتشی، ترکیبی، کتان، هزارلا قرمز، هزارلا آبی، هزارلا، هزارلا سفید و هزارلا زرد اشاره کرد. هر یک از انواع گیلانس دارای ویژگی و کارایی فراوانی می‌باشد. گیلانس‌ها را در صنایع مختلف ممکن است با نام‌های دیگری نیز بشناسند. از جمله این نام‌ها فرچه، نمد پرداختکاری، گیلانس پولیش، گیلانس پلیسه کاری و غیره می‌باشد. به طور کلی وظیفه تمامی لوازم پرداخت کاری صاف کردن، صیقل دادن و جلا بخشیدن قطعات و محصولات مختلف است. ولی هر یک از این ابزار دارای کارایی خاصی نیز می‌باشند. گیلانس نیز به همین صورت است و در پرداخت و آبکاری استیل، برنج و آهن بسیار پرکاربرد می‌باشد و نقش مهمی را ایفا می‌کند.

گیلانس پرداختکاری

 

واکس در لوازم پرداخت کاری چه کاری انجام میدهد و انواع آن کدام است؟

یکی دیگر از لوازم پرداختکاری مهم و ضروری جهت پرداخت محصولات، واکس است. واکس پرداختکاری به نام‌های دیگری نیز معروف می‌باشد. این نام‌ها شامل واکس پولیش و صابون پولیش است. واکس پولیش نوعی قالب است که شکلی مانند موم و یا صابون دارد. تمام سطح این واکس را ریزدانه‌های پودر سنباده پوشانده است. مقدار این ریزدانه‌ها و ذرات جلادهنده در واکس پولیش‌ها، متفاوت می‌باشد. در واقع اندازه آن‌ها به نوع پرداخت و همچنین نوع محصول بستگی دارد. این ابزار پرداختکاری با استفاده از ذراتی که در سطح خود دارد، روی محصول اصطکاک ایجاد کرده و عمل پرداخت کاری را به شکلی ظریف انجام خواهد داد. زمانی که واکس در سطح قطعات و یا محصولات اصطکاک ایجاد می‌کند، در حقیقت یک لایه بسیار نازک را از سطح قطعات حذف خواهد کرد. در نهایت پس از حذف و از بین رفتن خطوط ناهموار و خوردگی‌ها یک محصول صاف، درخشان و صیقلی ایجاد می‌شود.

واکس پرداختکاری را می‌توان به طور کلی به 8 نوع مختلف تقسیم بندی کرد. این 8 نوع واکس پولیش شامل سری آبی، زرد، صورتی، مشکی، نخودی، سبز، سفید سنگ و قرمز می‌باشد. علاوه بر این رنگ بندی، نوع دیگری از واکس به نام واکس قوطی نیز وجود دارد. هر یک از این واکس‌ها دارای ویژگی و کارایی‌های متعددی می‌باشند. به عنوان مثال از سری واکس زرد برای پولیش و آبکاری طلا، پلاتین، آلومینیوم و غیره استفاده می‌شود. واکس قرمز رنگ دارای خاصیت چرب کنندگی است. به همین منظور در پرداخت فلزات بسیار سخت مانند طلا، آهن، نقره و استیل کاربرد فراوانی دارد. با برخی دیگر از ویژگی واکس‌ها در بخش بعدی آشنا خواهیم شد. به طور کلی انواع مختلف واکس پرداختکاری ساب پولیش را تنها برای فلزات استفاده نمی‌کنند. بلکه پرداخت وسایل چوبی، پلاستیک و رزین را نیز می‌توان با واکس پولیش‌ها انجام داد.

واکس پرداخت کاری آبی

این نوع واکس در لوازم پرداخت کاری جهت پرداخت قطعات بسیار با ارزش مانند کروم و استیل کاربرد دارد. واکس آبی، قطعاتی که نیاز به خش بری کمتری دارند را پرداخت می‌کند و در واقع در مرحله نهایی از این رنگ واکس استفاده می‌شود.

واکس پرداخت کاری سبز

واکس سبز در لوازم پرداختکاری دارای ویژگی خش بری زیادی می‌باشد. این واکس جلا دهندگی کمتری نسبت به واکس آبی دارد و برای پرداخت آلومینیوم، برنز، شیشه و غیره کاربرد فراوانی دارد.

واکس پرداخت کاری مشکی

واکس مشکی در نمدکاری کارایی ویژه‌ای دارد و محصولات مختلفی همچون فولاد، برنج، مس و غیره را پرداخت کرده و جلا می‌دهد.

واکس پرداخت کاری قوطی

واکس قوطی نیز از دیگر لوازم پرداخت کاری است که به صورت قوطی تولید و عرضه می‌شود. کاربرد آن به همین منظور بسیار وسیع می‌باشد و برای پرداخت زیرکار قابل استفاده است. پرداخت اجسامی مانند سنگ، چوب، برنج و غیره از کاربردهای آن محسوب می‌شود.

انواع واکس در لوازم پرداختکاری

 

سنباده‌های پرداختکاری و اطلاعات لازم در مورد آن‌ها

لوازم پرداخت کاری علاوه بر موارد بیان شده، شامل سنباده پرداختکاری ساب پولیش نیز می‌باشد. سنباده به طور کلی همان‌طور که از نام آن مشخص است، باعث ساییدن هر سطحی می‌شود و به نوعی خاصیت سایندگی دارد. جنس این سنباده‌ها متفاوت می‌باشد و ممکن است از نوع کاغذی، پارچه‌ای و یا به صورت مقوایی باشند. در واقع سطح سنباده، دارای ریز دانه‌ها و ذرات بسیار سخت است. این ریزدانه‌ها به وسیله چسب خاصی به روی سنباده چسبیده شده است. ذرات موجود در سطح سنباده انواع متفاوتی دارد که اکسید آلومینیوم، سیلیکون کارباید، زیرکونیا و سرامیک از جمله این ذرات می‌باشند. اصطلاح دیگری که برای سنباده‌ها به کار می‌برند، آسیاب کردن است.

در حقیقت این نوع لوازم پرداختکاری نیز مانند دیگر وسایل پرداخت سطحی صاف، هموار و درخشان را روی قطعات و یا محصولات ایجاد می‌کند. به طور کلی سنباده، سطح خشن و ناصاف قطعات را از بین می‌برد و آن‌ها را برای بخش رنگ کاری و یا چسب کاری آماده می‌کند. سنباده پرداختکاری از نظر زبر بودن دارای درجه‌های بسیار مختلفی می‌باشد. نرم ترین درجه سنباده پولیش را با کد P10000 مشخص می‌کنند. ولی زبرترین درجه سنباده را با کد P16 می‌شناسند. در سنباده‌های پرداخت کاری هر چه درجه بالاتر برود، زبری سنباده کمتر شده و نرم‌تر خواهد بود. سنباده در پرداخت کاری دارای انواع گوناگونی می‌باشد. به طور کلی از انواع آن می‌توان به رولی، نواری، فیبری، پوستاب، پشت کرکی، واید بلت، حلقوی، هزارلا، پشت چسب دار، پشت ابری، چتری انگشتی، قیچی و کوییک چنج اشاره کرد. از کاربردهای مهم سنباده ساب پولیش، پرداخت قطعاتی همچون آهن، چوب، گچ، پلاستیک و سرامیک می‌باشد.

در مورد فرچه کنفی پرداختکاری از لوازم پرداخت چه می‌دانید؟

فرچه کنفی پرداختکاری از مهم‌ترین و ضروری‌ترین لوازم پرداخت ساب پولیش می‌باشد. فرچه پرداخت در واقع به وسیله‌ای گفته می‌شود که سطح تمامی فلزات را به راحتی صیقل و صاف کند و تمامی مواد اضافی و ناصاف فلزات را از بین ببرد. فرچه کنفی پرداختکاری شامل پارچه‌های ضخیم، دوخت ریز با نخ خارجی دور شده و همچنین دارای چند لایه می‌باشد که با واکس مخصوص فرچه کنفی که به صورت کلی به رنگ قرمز و یا قهوه ای می‌باشد استفاده می‌گردد که کارایی فرچه کنفی پرداختکاری را افزایش می‌دهد. فلزاتی از قبیل برنج، آهن و استیل را می‌توان به راحتی با فرچه‌های کنفی پرداخت کرده و به بازار عرضه کرد. این نوع فرچه‌ها را با نام‌های متفاوت برس کنفی، فرچه پرداخت کاری و فرچه پرداخت نیز می‌شناسند. این مدل فرچه از نوعی است که در صنعت پرداخت کاری و پولیش کاری وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد. به همین منظور از محبوبیت بسیار فراوانی برخوردار می‌باشد.

به طور کلی در فرچه‌های پرداختکاری از متریال کنف و پارچه استفاده شده است. پارچه به کار رفته در فرچه به صورت لایه‌های بسیار زیادی است که باید به وسیله چرخ‌های فوق العاده قوی به یکدیگر دوخته شوند. این دوخت‌ها هرچه ریزتر باشند، دارای کیفیت و کارایی بهتری نیز می‌باشند. در واقع دوخت‌های ریز در پارچه‌ها، باعث می‌شود ریزش آن‌ها کمتر شده و مقاومت آن‌ها نیز افزایش یابد. فرچه کنفی پرداختکاری شامل اندازه‌های متفاوتی است. این اندازه‌ها از 15 سانتی متر تا 40 سانتی متر متغیر می‌باشد. این مدل فرچه‌های پرداخت دارای لایه‌هایی هستند که میزان آن‌ها از تک لایه تا 5 لایه متفاوت است و کارایی مخصوص به خود را دارند. در این بخش تا حدودی با فرچه کنفی ساب پولیش آشنا شدیم. این فرچه‌ها دارای انواع گوناگون و کاربردهای مختلفی نیز می‌باشند که در بخش‌های بعدی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فرچه کنفی پرداختکاری

 

انواع فرچه کنفی پرداختکاری و مشخصات هر یک از آن‌ها در لوازم پرداخت

همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان کردیم، هر یک از لوازم پرداخت کاری دارای انواع گوناگونی می‌باشند و فرچه کنفی نیز مانند دیگر لوازم پرداخت است. به طور کلی فرچه کنفی پرداختکاری شامل دو نوع ایرانی و خارجی است. در مدل‌های ایرانی فرچه‌ها را می‌توان با ابعاد و اندازه‌های 30 سانتی متر و 40 سانتی متر تولید و عرضه کرد. ولی در مدل‌های خارجی و وارداتی این فرچه‌ها تنها با ابعاد 30 سانتی متر یافت می‌شوند و در بازار و فروشگاه‌های معتبر وجود دارند. البته از لحاظ کیفیت و کارایی، کالاهای تولید ایران بسیار عالی عمل کرده‌اند. ولی معمولا در بازار و یا هر فروشگاهی مدل و برند خارجی این ابزار را نیز می‌توان یافت کرد. وجود نمونه‌های خارجی و ایرانی در فروشگاه‌ها و بازار، باعث افزایش تنوع و خرید راحت و بهتر برای مشتریان شده است. کشورهایی که این فرچه‌ها را تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند شامل ایران، هند، چین و ترکیه می‌باشند.

هر یک از فرچه‌های تولیدی این کشورها، ویژگی‌های خاصی دارند. به طور مثال فرچه کنفی پرداختکاری قرمز تولید کشور ترکیه، دارای ضخامت و زبری بیشتری می‌باشد. این فرچه‌ها از سختی بسیار زیادی برخوردارند. فرچه‌های تولید هندوستان از بافت بسیار فشرده‌ای تشکیل شده‌اند و ریزش کمتری نیز دارند. فرچه کنفی پرداختکاری چینی مانند هندی، فرچه‌هایی با بافت فشرده و ریزش کم تولید و صادر می‌کند. فرچه‌هایی که در ایران تولید می‌شوند نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از نظر رنگ نیز فرچه کنفی پرداختکاری شامل دو رنگ سفید و قرمز است. فرچه سفید رنگ دارای مشخصات و ویژگی‌های متفاوتی می‌باشد. این نوع فرچه، از نرمی و لطافت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع ضخامت و زبری خاصی ندارند. به همین منظور برای پرداخت وسایلی مانند کتری و یا سماور که نیاز به پرداختکاری معمولی دارند، از نوع فرچه سفید رنگ استفاده می‌کنند.

انواع فرچه کنفی ساب پولیش

 

موارد مصرف و کاربرد فرچه کنفی پرداختکاری

با توجه به مطالبی که در بخش‌های قبلی بیان کردیم، در پرداختکاری لوازم ضروری و مهمی وجود دارد که هر یک از آن‌ها کارایی و مصرف فوق العاده‌ای دارند. در واقع فرچه کنفی پرداختکاری، شامل کاربردها و موارد مصرف بسیاری است. ریخته گری مواد و قطعات سخت مانند آهن، یکی از کاربردهای مهم فرچه‌های کنفی می‌باشد. از دیگر کاربردهای این ابزار، براده برداری قطعات فلزی است. این ابزار پرکاربرد در واقع اضافات و خوردگی‌هایی که بر روی سطح اجسام و یا قطعات وجود دارد را از بین می‌برد و به نوعی سخت بری می‌کند. برای هر یک از کاربردهای بیان شده، وجود واکس مربوط به آن‌ها لازم و ضروری است. تولید شیرآلات از دیگر کاربرد هایی است که به فرچه‌های کنفی مربوط می‌شود.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان کردیم، پرداخت قطعات سخت فلزی مانند استیل، برنج و آهن توسط فرچه‌های کنفی انجام می‌شود و از کاربردهای اصلی این ابزار به حساب می‌آید. از دیگر مصارف این فرچه‌ها، کارخانه‌های تولیدی اگزوز موتور سیکلت است که به صورت فراوان از این نوع فرچه استفاده می‌شود. تولید قطعات گوناگون خودرو و همچنین تعمیر این قطعات، نوع دیگری از کاربردهای فرچه پرداختکاری می‌باشد. این مدل فرچه کنفی پرداختکاری ساب پولیش، موارد مصرف دیگری همچون لوستر، ظروف آشپزخانه، ظروف مسی، قلیان و غیره نیز دارد.

کاربرد فرچه کفی در لوازم پرداختکاری

 

قیمت فرچه کنفی پرداختکاری و نحوه خرید آن

با توجه به مشخصات و کاربردهای بسیار فراوان فرچه کنفی پرداختکاری ساب پولیش، در نهایت قیمت و نحوه خرید این نوع فرچه موضوعی است که باید به آن بپردازیم. به طور کلی قیمت لوازم پرداختکاری و یا هر نوع ابزار دیگری در بازار و فروشگاه‌های معتبر به عوامل متعدد و مختلفی بستگی دارد. در واقع به هیچ عنوان نمی‌توان قیمت‌های موجود در بازار را پیش بینی کرد. همان‌طور که بیان کردیم فرچه‌های کنفی نیز همانند دیگر ابزار و محصولات در انواع مختلف تولید می‌شوند و از لحاظ ابعاد، تعداد لایه‌ها، ضخامت و بسیاری موارد دیگر متفاوت می‌باشند. به عنوان مثال ضخامت این فرچه‌ها مختلف و از 10 میلی متر تا 12 میلی متر متغیر هستند. به همین منظور برای هر یک از این ضخامت‌ها، ابعاد و لایه‌ها قیمت‌های بسیار گوناگونی نیز در بازار وجود دارد. خرید این مدل فرچه‌ها هم به صورت تکی است و هم به صورت عمده می‌باشد.

اگر مصرف این ابزار برای مشتریان زیاد است، ساب پولیش توصیه می‌کند این فرچه به صورت عمده خریداری شود تا برای مشتری مقرون به صرفه باشد. در غیر این صورت می‌توان آن را به صورت تکی نیز خریداری کرد. به طور کلی تمامی مردم محصول و یا ابزاری را خریداری می‌کنند که هم کیفیت خوبی داشته باشد و هم از نظر قیمت به صرفه باشد. بازار نیز با توجه به افزایش تقاضا در مورد فرچه کنفی، برندها و انواع مختلف آن را عرضه می‌کند. ایران، یکی از کشورهایی است که در زمینه تولید فرچه کنفی پرداختکاری ساب پولیش، بسیار عالی عمل کرده و یک محصول با کیفیت و قیمت مناسب را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. فرچه‌های کنفی در صنعت‌های گوناگون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند و عدم وجود آن‌ها، مشکلات بسیاری را در تولید و پرداخت محصولات و قطعات مختلف به وجود خواهد آورد.

قیمت انواع فرچه کنفی ساب پولیش

دیگر مطالب مهم در لوازم پرداختکاری

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *