صابون پرداختکاری یا صابون گیلانس چیست؟+(نحوه استفاده و انواع صابون ها)

صابون پرداختکاری یا صابون گیلانس چیست؟+(نحوه استفاده و انواع صابون ها)
صابون پرداختکاری یا صابون گیلانس چیست؟+(نحوه استفاده و انواع صابون ها)

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

صابون پرداختکاری یا صابون گیلانس چیست؟+(نحوه استفاده و انواع صابون ها)

یکی از پرکاربردترین لوازم پرداختکاری ساب پولیش، صابون پرداختکاری است. این صابون برای صاف و پولیش کردن سطوح استفاده می‌شود. صابون پرداختکاری انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به نیاز شما کاربرد متفاوتی دارد. در صورتی که قصد خرید این محصول را دارید باید بدانید که نمونه‌های مختلفی دارد و برای صاف و پولیش کردن یک سطح، ممکن است به چند نمونه از صابون‌ها نیاز باشد. در این مقاله می‌خواهیم با کاربرد صابون یا گیلانس پرداختکاری و نحوه‌ی استفاده از آن بیشتر آشنا شویم.

واکس پرداختکاری و آشنایی با آن
واکس پرداختکاری و آشنایی با آن

کاربرد صابون پرداختکاری

یکی از محصولاتی که در مراحل پرداختکاری استفاده می‌شود و باعث درخشش سطوح مختلف می‌شود، صابون پرداختکاری یا صابون گیلانس است. در صورتی که شما با مراحل کامل پرداختکاری فلز آشنا باشید، قطعا از اهمیت این محصول کاملا آگاه هستید. این صابون برای هر قطعه‌ای در مدل‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. معمولا از صابون در مرحله‌ی آخر پرداختکاری و برای صیقلی کردن سطح استفاده می‌شود. برای تولید صابون پرداختکاری از یک سری مکمل‌ها استفاده می‌شود که می‌تواند در کنار نمد، سمباده، اسکاچ و….. عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. معمولا صابون‌ها را در رنگ‌های مختلفی تولید می‌کنند تا خریداران بتوانند براساس نیازشان آنها را بخوبی انتخاب کنند.

نحوه‌ی استفاده از صابون پرداختکاری

برای استفاده از دستگاه پرداختکاری موشکی ساب پولیش باید از لوازم مورد نیاز استفاده کرد. یکی از این لوازم پرداخت کاری ساب پولیش، گیلانس پرداختکاری است که که نحوه‌ی استفاده از آن بسیار ساده و راحت است‌‌. در هنگام استفاده از صابون پرداختکاری باید ابتدا نکات ایمنی را رعایت کنید و باید از دستکش نخی و ماسک و عینک استفاده کنید. سپس صابون مورد نظر را براساس نرمی و زبری سطوح و نوع قطعه انتخاب کنید. در مرحله‌ی آخر پرداختکاری خیلی آرام و فشار کم با دست روی سطوح بکشید تا سطح قطعه فلزی کاملا پولیش شود و دیگر نیاز به کار خاصی ندارد.

انواع صابون پرداختکاری در ساب پولیش

صابون پولیش در لوازم پرداختکاری بسیار متنوع است. برند ساب پولیش یک برند رسمی و معتبر است که تمام لوازم پرداختکاری از جمله واکس پرداختکاری ساب پولیش، گیلانس و دستگاه پرداختکاری و…. با کیفیت و تنوع بالا تولید و به بازار عرضه می‌کند. به طور کلی با دو نوع صابون پرداختکاری داریم. صابون رو کار و زیر کار. منظور از صابون روکار این است که روی سطوح محصولات انجام می‌شود. این نوع صابون بسیار نرم است و در مرحله آخر پرداختکاری انجام می‌شود. به دلیل اینکه صابون روکار نرم است نمی‌توان سطوح را بطور کامل صاف کرد و ناهمواری‌ها را از بین رد. نوع دیگر صابون پرداختکاری، صابون زیرکار است که کاملا برعکس صابون روکار عمل می‌کند. صابون زیرکار چربی بسیار بالایی دارد و زبر است به همین دلیل برای از بین بردن ضایعاتی که در سطوح محصولات است بکار می‌رود. صابون گیلانس فقط شامل این دو نوع نمی‌باشد چون این صابون دارای رنگ‌های مختلفی است و به انواع مختلفی تقسیم می‌شود از جمله:

  • صابون پرداختکاری سفید
  • صابون پرداختکاری مشکی
  • صابون پرداختکاری آبی
  • صابون پرداختکاری زرد
  • صابون پرداختکاری سبز
  • صابون پرداختکاری صورتی
  • صابون پرداختکاری قرمز

هر یک از این نوع صابون‌ها داری ویکی و مزایای خاصی است.

گیلانس هزارلا پرداختکاری نهایی
گیلانس هزارلا پرداختکاری نهایی

ویژگی‌های صابون پرداختکاری ساب پولیش

هر کدام از انواع صابون پرداختکاری ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. صابون آبی یک نوع صابون روکار و نرم است که سطوح قطعات چوبی، اهن، استیل، برنج و فولاد را جلا می‌دهد. صابون پرداختکاری سفید با توجه به کاربردی که دارد برای پولیش انواع سنگ‌ها بکار می‌رود. صابون مشکی به دلیل اینکه چربی بالایی دارد یک صابون از نوع زیرکار محسوب می‌شود و برای پولیش قطعات سخت و زبر کارایی دارد. صابون زرد از نوع صابون روکار است و برای پولیش طلا، جواهر، گوهر و….. استفاده می‌شود. صابون سبز برای جلا دادن سطح قطعات استفاده می‌شود به این دلیل که خاصیت خش بری کمی دارد. صابون پولیش قرمز به راحتی می‌تواند قطعات فلزی را لایه‌برداری کند چون میزان چربی آن کم و سایش آن زیاد است. صابون صورتی برای پولیش آلومینیوم استفاده می‌شود و یک صابون صنعتی محسوب می‌شود. در صنعت پرداختکاری علاوه بر انواع صابون پولیش از واکس ابی استیل هم برای افزایش طول عمر قطعات استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از صابون پرداختکاری

در صنایع مختلف برای تولید و ساخت محصولات مختلف باید فرایند پرداختکاری را طی کرد. استفاده از صابون پرداختکاری و در کنار آن استفاده از واکس سبز پرداختکاری یکی از مراحل این فرایند است که باعث بهبود در عملکرد و کارایی تولید می‌شود. استفاده از صابون گیلانس مزایای بسیاری دارد از جمله:

  1. مقاومت بالا در برابر سایش: یکی از مهمترین مزایای استفاده از صابون پرداختکاری مقاومت آن است‌‌. به دلیل اینکه صفحات پرداختکاری با سطوح و قطعات بطور مستمر در تماس هستند باید در برابر سایش مقاومت بالایی داشته باشند.
  2. داشتن دمایی پایدار: استفاده از صابون پرداختکاری به دلیل اینکه در برابر تغییرات دمایی چه مثبت و چه منفی پایدار است باعث حفظ کارآیی فرایند پرداختکاری می‌شود.
  3. کاهش اصطکاک و انرژی مصرفی: همانطور که می‌دانید اصطکاک باعث می‌شود که در سطح پرداختکاری گرما و فشار ایجاد شود. به همین دلیل صابون پرداختکاری باعث کاهش اصطکاک در فرایند پرداختکاری می‌شود.
  4. مقاومت در برابر پاره شدگی: یکی از مهمترین مزایای صابون پرداختکاری مقاومت در برابر پاره شدگی است. در صورت پاره شدگی قطعات پرداختکاری باعث می‌شود به منابع خسارت وارد شود.

مواد تشکیل دهنده صابون پرداختکاری

پودر ابرازیو: این پودر لایه‌های رائد را حذف می‌کند و براساس از دانه و سختی‌های مختلفی تشکیل شده است.

مواد حفاظتی: مواد حفاظتی می‌تواند از آسیب دیدن سطح پولیش شده جلوگیری کنند و با عث براق‌تر شدن سطوح شود.

مواد ترمیم دهنده: این مواد برای حذف خطوط ریز و خراش‌ها بکار می‌رود.

مواد افزایش براقی سطوح: برخی از صابون‌های پرداختکاری دارای مواد افزاینده براق هستند که باعث می‌شود به سطوح پولیش شده درخشندگی بیشتری دهد.

کلام پایانی

با توجه به مطالب گفته شده متوجه شدیم صابون پرداختکاری بر کیفیت و کارایی فرایند پرداختکاری تأثیر بسزایی دارد. در صورتی که شما از صابون مناسب استفاده کنید سبب بهبود در عملکرد و کارایی پرداختکاری می‌شود و در نتیجه باعث کاهش اصطکاک، کنترل پاره شدگی و کاهش فرسایش می‌شود.

 

اشتراک گذاری