گیلانس چیست؟

گیلانس چیست
گیلانس چیست

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

گیلانس چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا در خصوص پرداخت کاری فلزات با شما عزیزان صحبت کنیم. پرداخت کاری فلزات مرحله ای از تولید قطعات فلزی است که برای از بین بردن ناصافی ها و ضایعات ایجاد شده بر روی سطح فلز است که در نهایت باعث به وجود آمدن سطح صیقلی فلزات می شود. گیلانس یکی از لوازم مهم در عمل پرداخت کاری و به طور کلی پولیش فلزات است که با قابلیت هایی خود می تواند انواع ناصافی های به وجود آمده بر روی فلز را به طور کامل از بین ببرد.

شاید بسیاری از شما از خود بپرسید که گیلانس چیست؟ نحوه ی کارکرد آن چگونه است؟ با خواندن این مقاله تا انتها درمی یابید که این ابزار پرکاربرد در گیلان چیست و چه ویژگی هایی دارد همچنین از انواع گیلانس نیز صحبت خواهیم کرد.

گیلانس چیست؟
گیلانس چیست؟

گیلانس چیست؟

گیلانس نوعی فرچه است که از نمد های پرداخت کاری تشکیل می شود. در واقع هر گیلانس توسط چندین لایه نمد تشکیل شده است که تعداد این لایه های نمد می تواند مختلف باشد. در حال حاضر انواع گیلانس با تعداد 21 تا 24 لایه نمد تولید می شود که بر حسب سختی فلز مورد نظر جهت پرداخت کاری مورد استفاده قرار می گیرد. گیلانس نام های دیگری در صنعت دارد از جمله: فرچه، گیلانس پولیش، نمد پرداخت کاری، گیلانس پولیش کاری و…. در هنگام خرید گیلانس باید به عوامل متعددی از جمله: کیفیت مواد اولیه مورد استفاده، سختی نمد های به کار رفته در گیلانس و همچنین مناسب بودن سختی گیلانس با فلز مورد نظر خود توجه کنید.

در صورتی که سختی گیلانس پرداخت کاری کمتر از سختی فلز مورد نیاز باشد عمل پرداخت کاری با کیفیت لازم انجام نخواهد و خط و خطوط فلز بر روی آن باقی خواهد ماند و قطعه ی تولید شده از کارایی مناسبی برخوردار نخواهد بود. در مقابل اگر سختی گیلانس خریداری شده بالاتر از فلز مورد نظر باشد می تواند به سطح فلز آسیب وارد کند و باز هم عملکرد قطعه ی تولیدی را تحت تاثیر منفی قرار دهد. گیلانس های پرداخت کاری در قطر های مختلف تولید می شوند که عمدتا از قطر 15 تا 30 سانتی متر را شامل می شوند. بعضا جهت برخی مصارف صنعتی قطر های بیشتر این وسیله نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما قطر 15 تا 30 سانتی متر متداول ترین نوع گیلانس ها را در بر دارد. علاوه بر این گیلانس ها می توانند در قطر های پایین تر نظیر 10 تا 40 میلی متر نیز تولید شوند

اهمیت گیلانس در پرداخت کاری
اهمیت گیلانس در پرداخت کاری

اهمیت گیلانس در پرداخت کاری

همانطور که اشاره کردیم گیلانس پرداخت کاری برای صیقلی نمودن سطح فلزات وسیله ای ضروری است اما در برخی از فلزات مانند استیل، برنج و آهن از گیلانس برای آبکاری فلزات نیز استفاده می کنند. بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که وجود گیلانس برای صنایع بسیار حائز اهمیت است. گیلانس به کمک نمد های پرداخت کاری می تواند عمل صیقلی کردن سطوح فلزات را تسریع کند و در نهایت کیفیت قطعه ی فلزی تولید شده را بالا ببرد. گیلانس ها علاوه بر اینکه در پرداخت فلزاتی نظیر آهن، استیل و برنج نیز کاربرد دارند در مرحله ی آبکاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه ی کارکرد گیلانس چیست؟

گیلانس از لایه های نمدی با الیاف مختلف نظیر کنف، جین و پشم تولید می شود. متداول ترین نوع گیلانس کنفی یا نخی است که با میزان سختی قابل قبولی خود می تواند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار بگیرد. لایه های نمد تشکیل دهنده این وسیله به کمک دوخت و میخ به یکدیگر متصل می شوند و در وسط آن یک سوراخ ایجاد می کنند به این ترتیب گیلانس بر اساس سختی فلزی که نیاز به پرداخت کاری دارد دارای سختی مورد انتظار می شود. سطح فلزات با قرار گرفتن در معرض گیلانس های مختلف در ابتدا باربرداری می شود و سپس صیقلی و براق می شود. از گیلانس های کنفی در مراحل ابتدایی برای با برداری و از گیلانس های پارچه ای که دارای سختی بیشتری هستند در صیقلی کردن سطوح فلزات استفاده می کنند.انواع گیلانس پرداخت کاری چیست؟

گیلانس پرداخت کاری گیلانس چیست؟
دارای انواع مختلفی است که خریداران بر اساس نیاز خود اقدام به خرید آن ها می کنند. الیاف به کار رفته در گیلانس ها می تواند از جنس های مختلف نظیر پشمی، نخی و ارتشی و یا ترکیب این الیاف باشد که هرکدام برای فلز خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. شایان ذکر است که نوع نخی یا لی در بین گیلانس ها پرکاربرد تر است و در بسیاری از صنایع برای پرداخت فلزات از نوع نخی گیلانس ها استفاده می کنند.

  • گیلانس کنفی
    گیلانس کنفی

    گیلانس کنفی

این نوع گیلانس جهت صیقلی نمودن سطح فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.

  • گیلانس هزارلا آبی

این نوع گیلانس بسیار ضخیم بوده و دارای زبری و سختی بسیار بالایی است و جهت از بین بردن خط و خطوط عمیق فلزاتی مانند استیل مورد استفاده قرار می گیرد.

  • گیلانس هزار لا زرد

این نوع گیلانس نیز برای از بین بردن خط و خطوط فلزات مورد استفاده میگیرد و از لحاظ سختی مابین گیلانس کنفی و هزارلا آبی قرار دا. بنابراین سختی این گیلانس نیز به نسبتا بالا است.

  • گیلانس هزارلا سفید

جنس این نوع گیلانس مانند گیلاس نخی یا کنفی نرم است و از آن در مراحل پایانی پرداخت کاری استفاده می کنند.

  • گیلانس هزارلا قرمز

این گیلانس نیز همانند گیلاس زرد رنگ دارای سختی متوسطی است و برای پرداخت کاری های عمیق مناسب نمی باشد و نمی تواند مانند گینس هزارلا آبی خط و خطوط عمیق فلزات را از بین ببرد.

پرداخت کاری استیل
پرداخت کاری استیل

پرداخت کاری استیل

استیل به عنوان یکی از مهم ترین فلزات مورد استفاده در صنایع مختلف برای صاف شدن سطح مورد نظر به گیلانس پرداخت کاری نیاز دارد. جهت از بین بردن خط های ایجاد شده بر روی سطوحی که از جنس استیل هستند باید از گیلانس هایی استفاده شود که سختی نسبتا بالایی داشته باشند تا قادر به از بین بردن این ناصافی ها باشد. از مهم ترین عواملی که انجام پرداخت کاری را برای تولید قطعات فلزی ضروری می سازد می توان به لزوم داشتن سطح صاف و صیقلی فلزات، بهبود بخشیدن ظاهر قطعه ی تولید شده، پیشگیری از خورده شدن قطعه ی فلزی تولید شده در برابر عوامل محیطی و مواد شیمیایی، تغییر میزان رسانندگی الکتریکی و مقاومت فلز، کنترل نمودن اصطکاک ایجاد شده بر روی سطح فلز و رفع نقص های ایجاد شده بر فلز را اشاره کرد.

انواع روش پرداخت کاری استیل

روش سنتی

برای پرداخت کاری این فلز می توانیم از روش های بسیاری استفاده کنیم. در گذشته به دلیل عدم پیشرفت تکنولوژی و نبود دستگاه های پرداخت کاری به صورت مدرن و امروزی روشی تحت عنوان روش سنتی پرداخت کاری استیل وجود داشت که بسیار مورد استفاده قرار می گرفت، این روش امروزه منسوخ شده و دیگر شاهد استفاده از آن نیستیم مگر در مواردی که دستگاه پرداخت کاری را در اختیار نداشته باشیم و یا تهیه آن از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد.

در این روش از ابزاری با سختی بالا و همچنین وزن زیاد برای صاف نمودن و صیقلی کردن سطح فلز استیل استفاده می کنند. در این روش محدودیت هایی وجود دارد که از جمله مهمترین محدودیت آن می توان به عدم کارایی این روش در خصوص قطعات پیچیده، اشاره کرد. همچنین استفاده از روش سنتی به دلیل عدم امکان تغییر در سختی شیء مورد نظر فلزات با یک نوع سختی پرداخت کاری می شوند که در این صورت یا خط و خطوط برخی فلزات بر روی سطح باقی خواهد ماند و یا سطح فلزات در اثر شدت پرداخت کار آسیب خواهد دید.

روش نوین

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن تمامی روش های ساخت قطعات صنعتی روش پرداخت کاری نیز دستخوش تغییراتی شده است و روش سنتی جای خود را به روش های نوین داده است. یکی از روش های نوین پرداخت کاری استیل استفاده از روش نانو پرداخت کاری است. روش دیگری که در این خصوص به کار گرفته می شود استفاده از میدان مغناطیسی برای پرداخت فلز است. در این روش براده های فلز به طور مکانیکی برداشته می شود و یک ساینده قوی به سایش سطح فلز می پردازد و در واقع دستگاه مخصوصی با ایجاد یک میدان مغناطیسی سطح فلز را صیقلی می کند. این روش سرعت بسیار بالایی دارد. روش میدان مغناطیسی یک روش کاملا مدرن و وابسته به ماشین های مدرن است که می تواند عمل پرداخت کاری را با سرعت و دقت بسیار بالاتری نسبت به روش سنتی انجام دهد.

پرداخت کاری استیل خش دار
پرداخت کاری استیل خش دار

پرداخت کاری استیل خش دار

همانطور که اشاره کردیم فلز استیل یکی از خش پذیر ترین فلزات است و در هنگام استفاده از این فلز در قطعه تولیدی الزاما مرحله ی پرداخت کاری باید طی شود زیرا در غیر این صورت قطعه ی مورد نظر کارایی و کیفیت مورد انتظار را نخواهد داشت. در فرایند پرداخت کاری استیل خشدار مراحل زیر طی می شود:

  • ابتدا سطح فلز استیل مورد نظر را تمیز می کنند و به وسیله ابزار خاصی خط و خطوط سطحی فلز را از بین می برند.
  • در مرحله ی بعدی بر حسب سختی فلز پولیش و وسیه پرداخت کاری متناسب با سختی فلز را انتخاب می کنند و به از بین بردن ناصافی عمیق فلز می پردازند.
  • در مرحله ی بعدی به کمک سمباده، که دارای ذراتی با سایز میکروسکوپی است، تمامی خط و خطوط ریز و باقی مانده فلز استیل را از بین می برند.
  • اگر فلز استیل را زیر میکروسکوپ قرار دهید اشکالی شبیه به کوه های نوک تیز خواهید دید. در واقع در عمل پرداخت کاری استیل خش دار، به کمک انواع سنباده ها و گیلانس ها با سختی متفاوت این کوه های نوک تیز را مسطح کرده و موجب می شوند که سطح فلز استیل کاملا صیقلی شود و نور را بازتاب دهد.

لوازم پرداخت کاری استیل خش دار

برای پولیش فلز استیل باید از لوازم پرداخت کاری استیل خش دار متناسب با با درجه ی سختی فلز مورد نظر است استفاده شود.

از مهم ترین لوازم پرداخت کاری استیل خش دار می توان به انواع : گیلانس ها، نمد های پرداخت کاری، پودر سمباده، سمباده های پرداخت کاری، پوشش های رنگی سمباده ای اشاره کرد. هر کدام از این لوازم پرداخت کاری برای یک مرحله ی خاص مورد استفاده قرار می گیرند و تکمیل کننده کار یکدیگر هستند. لوازم پرداخت کاری استیل خش دار همانند سایر فلزات در قطر های مختلف و با جنس های مختلف به تولید می رسند که بر حسب میزان سفارشات و حجم کار می تواند مختلف باشند به طور مثال برای مصارف صنعتی از لوازم پرداخت کاری استیل خش دار که قطر های بالا دارند استفاده می کنند.

قیمت دستگاه پرداختکاری
قیمت دستگاه پرداختکاری

قیمت دستگاه پرداخت کاری

دستگاه های پرداخت کاری در انواع مختلفی وجود دارند. قیمت دستگاه پرداخت کاری بسته به نوع دستگاه متفاوت است. این دستگاه ها در در دو نوع موشکی تک فاز و یا موشکی سه فاز به تولید می رسند.

قیمت دستگاه پرداختکاری تک فاز

این دستگاه برای انجام پرداخت کاری های غیر صنعتی و بعضا صنعتی با مصارف محدود مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دستگاه پرداخت کاری تک فاز می تواند در کارگاه ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. دستگاه تک فاز به جهت این که برق مصرفی کمتری دارد دارای قیمت پایین تری در مقایسه با نوع سه فاز است. همچنین در برخی از کارخانجات برای برخی پرداخت کاری های جزئی که نیاز دستگاه تک فاز نیز می تواند آن را انجام دهد از این دستگاه استفاده می کنند.

قیمت دستگاه پرداخت کاری سه فاز

این دستگاه با مصرف برق بالاتر در مقایسه با نوع تک فاز خود دارای قیمت بالاتری نیز است. دستگاه پرداخت کاری سه فاز برای مصارف صنعتی و کلان مورد استفاده قرار می گیرد و برای عملکرد خود نیاز به برق سه فاز دارد بنابراین در تمامی مکان ها نمی توان از این دستگاه استفاده کرد. از طرفی به دلیل قیمت بالای دستگاه پرداخت کاری سه فاز استفاده از آن باید مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت داشتن صرفه اقتصادی اقدام به خرید آن صورت پذیرد.

همچنین انواع دستگاه های پرداخت کاری وجود دارند که برای پرداخت سایر فلزات از جمله: طلا، نقره، چوب و… مورد استفاده می گریند که دارای قیمت متفاوت تری نیز هستند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا در جواب سوال گیلانس چیست اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همچنین به بررسی انواع گیلانس و پرداخت کاری استیل خش دار و همچنین بررسی قیمت دستگاه پرداخت کاری پرداختیم. امیدواریم با دانستن این نکات بتوانید خرید مطمئنی در هر یک از ابزار پرداخت کاری داشته باشید.

اشتراک گذاری

شما هم می‌توانید در مورد مطلب نظر بدهید.

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید اقدام نمایید.

مدیر سایت

1401-04-29

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

لطفا برای خرید انواع واکس پرداخت کاری،دستگاه پرداختکاری موشکی تک فاز،دستگاه پرداختکاری سه فاز،گیلانس پرداختکاری،چسب نمد،فرچه کنفی،غلتک و دیگر لوازم پرداختکاری با مشاورین ساب پولیش در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *