نمد پرداختکاری استیل

نمد پرداخت کاری
نمد پرداخت کاری

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

نمد پرداختکاری استیل

نمد پرداختکاری استیل به عنوان یکی از کالاهای گروه بندی مواد پرداختکاری به شمار می آید. این کالا به منظور پرداختکاری فلزها از قبیل استیل، آهن و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام پرداختکاری و صیقل دادن فلزها پیش از آبکاری و در آخر فینیشینگ به کار می رود. در حقیقت باید گفته شود که نمد پرداختکاری جزء ضروری ترین و مهمترین لوازم در صنعت پرداختکاری محسوب می شود. یکی از کاربردهای این محصول استفاده از ان برای سطوح خشن می باشد. برای آشنایی بیشتر با نمد پرداختکاری استیل در ادامه مطالب جامع تری را ارائه می دهیم.

نمد پرداختکاری چیست ؟
نمد پرداختکاری چیست ؟

تعریف پرداختکاری

منظور از پرداختکاری سطح یا پولیش صاف و براق نمودن و اعمال یک سری دگرگونی های معین در سطح های مواد اولیه ساخته شده است. در نتیجه منجر می گردد تا آن مواد از نظر ظاهری بهبود پیدا کند. مورد استفاده قرار دادن دستگاه پرداختکاری پولیش یا گیلانس به عنوان یکی از مناسب ترین شیوه ها جهت حذف کردن ضایعات به وجود آمده از برش به خصوص برش ورق استیل به شمار می آید. پرداختکاری قطعه های صنعتی جزء اصلی ترین مراحل ساخت در صنایع محسوب می شود که به کیفیت سطحی وابستگی دارد. در بسیاری از موارد برای ترمیم ظاهر و ترشوندگی، ممانعت از خوردگی و افزایش مقاومت در برابر سایش و تغییر فرم، بالا بردن مقاومت شیمیایی و غیره به کار می رود. لازم به ذکر است که برای ایجاد کردن سختی و مقاومت در مقابل نقص و عیب های دیگر سطوح و همچنین کنترل اصطکاک سطحی نیز از پرداختکاری استفاده می شود.

نمد پرداختکاری استیل
نمد پرداختکاری استیل

شیوه های پرداختکاری استیل

نمد پرداختکاری استیل همانطور که قبلا اشاره کردیم یکی از لوازم ضروری پرداختکاری می باشد. شیوه های پرداختکاری سنتی از جمله سنگ زنی، هونینگ و لمینگ به خاطر به کار بردن ابزار سخت و جامد در انجام پرداختکاری قطعه ها با فرم های پیچیده از عیب ها و محدودیت هایی برخوردار می باشد. برای اینکه چنین معایبی و محدودیت های پرداختکاری سنتی به طور کامل برطرف شوند تکنیک های نوین و پیشرفته از جمله شیوه های نانو پرداختکاری ارائه گردیدند. در این شیوه جدید دستگاه های بسیار مدرن و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد.

نمد و گیلانس پرداختکاری
نمد و گیلانس پرداختکاری

پرداختکاری استیل با میدان مغناطیسی

در مبحث نمد پرداختکاری استیل باید اشاره کنیم که پرداختکاری استیل به وسیله میدان مغناطیسی به عنوان یک شیوه نوین در پرداخت سطح ها به شمار می آید. در این پروسه براده برداری به شکل مکانیکی می باشد و پرداخت سایش سطح توسط ساینده انجام می گیرد. پرداخت سطح ها به واسطه نیروی میدان مغناطیسی به وجود می آید. به همین جهت یک شیوه ماشین کاری مدرن به حساب می آید. این شیوه را اغلب پرداختکاری مارپیچ ها و پیچ ها به کار می گیرند.

نمد پرداخت کاری استیل
نمد پرداخت کاری استیل

عوامل موثر بر کیفیت سطح در پرداختکاری استیل

چهار پارامتر مانند سرعت دوران، میزان ذره های ساینده، حجم ذره های فرو مغناطیس و همچنین سرعت پیشروی کیفیت سطح را تحت تاثیر قرار می دهند. چنین فرآیندی به شما این امکان را می دهد تا کلیه سطح ها را با کیفیت بسیار بالایی تولید نمایید و به راحتی و آسانی به یک سطح صاف و براق دست پیدا کنید. از جمله سطح هایی که دارای قابلیت ماشین کاری با این شیوه هستند می توان به سطح های تخت، داخلی و خارجی لوله و قطعات با شکل های پیچیده اشاره کرد.

نحوه پرداختکاری استیل و فلزهای دیگر

قبل از بررسی نمد پرداختکاری استیل بهتر است ابتدا با نحوه انجام این پرداختکاری و فلزات دیگر آشنا شوید. پرداختکاری استیل و عنصرهای دیگر به این شکل انجام می شود که ضایعات و زبری سطح ورق استیل با استفاده از سمباده از بین می رود. انتخاب میزان نرمی و زبری سمباده با توجه به اندازه پلیسه بر روی ورق استیل صورت می گیرد. به علاوه نوع جنس فلز و کاربرد آن کالایی که برش خورده، گیلانس یا نمد پرداختکاری و نمد پرداختکاری استیل و براق نمودن سطح های استیل مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پرداختکاری برای فلزهای گوناگون همچون پرداختکاری استیل، آهن، آلومینیوم، مس، برنج و پرداختکاری نقره امکان پذیر می باشد.

تجهیزات ضروری برای پرداختکاری استیل

برای اینکه پرداختکاری استیل انجام شود استفاده از یک سری لوازم الزامی می باشد. نمد پرداختکاری استیل، واکس پرداختکاری، گیلانس، چسب نمد، نوار سنباده ای پاکو، اسکاچ پرداختکاری استیل جزء این وسایل محسوب می شوند. در ادامه هر یک از این تجهیزات را مورد بررسی قرار می دهیم.

نمد پرداختکاری استیل

از نمد پرداختکاری استیل به منظور صیقل دادن استیل پیش از آبکاری و در آخر فیبیشینگ استفاده می شود که دارای انواع گوناگونی می باشد.

واکس مخصوص عملیات پرداختکاری

واکس های پرداختکاری درست همانند نمد پرداختکاری استیل به عنوان یکی از مواد اصلی و مهم پرداختکاری به شمار می آیند. لازم به ذکر است که کاربرد این واکس ها جهت صیقل دادن و پولیش کردن استیل و انواع مختلف فلزها بسیار زیاد می باشد. جداسازی واکس های مخصوص پرداختکاری از هم با رنگ های متنوع صورت می گیرد و با توجه به نوع رنگ آنها برای انواع استیل و فلزهای گوناگون به کار می روند. واکس ها در گروه های متفاوت قرار می گیرند که شامل واکس قرمز، واکس قوطی و واکس روکار می شود. واکس قرمز و واکس مشکی برای نمدکاری به کار می رود. از واکس قوطی نیز برای زیرکار برنج، واکس سنگ و چوب استفاده می شود و واکس روکار نیز به رنگ سبز یا آبی است.

گیلانس پرداختکاری

گیلانس جهت آبکاری و پرداختکاری فلزهایی از قبیل استیل، آهن و برنج مورد استفاده قرار می گیرد. این کالا یکی از کالاهای اساسی و پرکاربرد در صنعت پرداختکاری می باشد. در حقیقت گیلانس ها انواع گوناگونی مانند نخی، پشمی، ارتشی و یا ترکیبی از این ها دارند. گیلانس لی یکی از انواع گیلانس ها می باشد که کاربرد بسیار زیادی در صنعت داشته و استفاده از آن در مقایسه با انواع دیگر گیلانس ها بیشتر است. گیلانس کنفی برای براق کردن و جلا دادن به کار می رود. گیلانس هزارلا آبی خیلی خشن بوده و به وسیله آن خط بری استیل انجام می گیرد. گیلانس هزارلا زرد نیز خشن می باشد و آن را برای پرداختکاری فلزها با سختی متوسط به کار می گیرند. هزارلا سفید که یکی دیگر از انواع گیلانس ها می باشد که بسیار نرم و برای پولیش پایانی کاربرد دارد. آخرین نوع گیلانس هزارلا قرمز است که از آن برای پرداخت فلزات نرم استفاده خواهد شد.

چسب نمد

به غیر از نمد پرداختکاری استیل چسب نمد نیز یکی از اصلی ترین فاکتورهای مواد پرداختکاری است که برای چسباندن مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد به کار بردن آن باید گفته شود که ابتدا این چسب را با اب ترکیب کرده و سپس از آن استفاده می کنند. به این شکل که مالیدن چسب را روی نمد انجام می دهند و بعد برای چسباندن آن به نمد پودر سمباده را روی نمد خواهند ریخت. با استفاده از نمد سمباده ای می توانید فلزات را صیقل دهید و ضایعات و پلیسه ها را از روی فلزها به طور کامل پاک کنید.

اسکاچ پرداختکاری استیل

اسکاچ پرداختکاری از دیگر لوازمی می باشد که بدون استفاده از آن نمی توان پرداختکاری را به بهترین شکل ممکن انجام داد. این وسیله برای انواع استیل و غیره به کار گرفته می شود. به طور کلی منظور از اسکاچ پرداختکاری گروهی از ابزارهایی می باشد که به وسیله قطعات برش خورده اسکاچ های صنعتی با زبره های متنوع تولید و ساخته می شود. این ابزار از قابلیت استفاده به دو شکل ثابت و پرتابل برخوردار است.

نوار سنباده ای پاکو

از دیگر تجهیزات مورد نیاز پرداخت کاری می توان به سنباده نواری پاکو اشاره کرد که ساخت آن با سنباده های پارچه ای در اندازه های گوناگون انجام می شود. باید گفته شود که نوار سنباده ای پاکو به اندازه نمد پرداختکاری استیل در عملیات پولیش نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.  در آغاز برش خوردن سنباده های نواری در اندازه های مورد نیاز صورت می گیرد. بعد از این مرحله به وسیله نوارهای متصل کننده آبارات می گردند. برای ساخت و تولید کالاها از اتصال ها و مواد با کیفیت استفاده می شود. سنباده ها قابلیت تولید با انواع مختلف مش بندی را دارند که می توان مش 40 الی 400 را نام برد و به شکل رول هستند.

آشنایی با نمد پرداختکاری

پرداختکاری درست همانند همه فعالیت های صنعتی نیازمند بعضی از تجهیزات و مواد اولیه می باشد. نمد پرداختکاری استیل از جمله این تجهیزات بوده که دارای نمونه های گوناگونی است و فروش آن در سایزها، جنس ها و کاربردهای گوناگون انجام می گیرد. در زمان انتخاب نمد پرداختکاری لازم است که ضخامت، اندازه های ساخته شده و همچنین جنس نمد مورد توجه قرار گیرد. به دلیل اینکه هر یک از این ویژگی ها تاثیر چشمگیری بر روی کیفیت و عملکرد نهایی محصول می گذارند و این مسئله در تعیین قیمت هم اهمیت بالایی دارد.

ویژگی های نمد استیل پرداختکاری

یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی های نمد پرداختکاری استیل این است که در مقابل عوامل آسیب رسان فیزیکی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. به علاوه میزان مقاومت آن در مقابل مواد اولیه شیمیایی پرداختکاری بالا می باشد. داشتن طول عمر و کارایی فوق العاده بالا یکی دیگر از ویژگی های این محصول به حساب می آید. این نمد به گونه ای طراحی و تولید شده است که نصب کردن آن بر روی انواع گوناگون دستگاه پرداخت کاری امکان پذیر می باشد. از دیگر ویژگی های این کالا می توان به ضمانت کیفیت و کارایی آن اشاره کرد.

انواع نمدهای پرداختکای استیل

از نمدهای پرداختکاری استیل به منظور پرداخت پایانی و صیقل کاری سطح ها و قطعه ها استفاده می شود. کارخانه و مراکز تولید کننده این محصول را در شکل های دیسکی تولید می کنند که دارای قطر 10، 12.5، 15، 17.5، 20 و 25 سانتی متر و حداکثر ضخامت 6 سانت هستند. سردریلی های نمدی استوانه ای، کله قندی، مخروطی و عدسی را هم در اندازه های 8 الی 60 میلی متر تولید و به بازار عرضه می نمایند. انواع مختلف نمدهای ویژه پرداختکاری شامل نمد پشت کرکی، نمد رومیزی یا تخت، نمد انگشتی، فلاپ نمدی پره ای و فلاپ نمدی می شود. قابل ذکر است که هر یک از نمدهای پرداختکاری ذکر شده کاربردهای خاص خود را دارند. برای مثال می توان گفت که کاربرد نمد پشت کرکی برای پولیش سطح های گوناگون مانند چوب، رزین و فلز می باشد. در حالی که از نمد رومیزی یا تخت برای صیقل دادن سطوح فلزی استفاده می شود.

کاربرد نمدهای پرداختکاری استیل

نمد پرداختکاری استیل همانطور که از نام آن پیدا است برای انجام پرداختکاری به کار می رود. به طور کلی می توان گفت که به این نوع از کالا در کشور ما نمد ترک یا نمد ترکی گفته می شود. یکی از مهمترین کاربردهای نمدهای پرداختکاری استیل این است که از آنها برای پرداختکاری سطح های خشن استفاده می شود. به این شکل که بر روی سطح نمد چسب نمد گذاشته می شود و پس از آن قرار گرفتن پودر سنباده بر روی آن صورت می گیرد. بعد از اینکه به طور کامل خشک شد کار کردن بر روی قطعه آغاز می گردد و در واقع این کار جای سنباده نواری را گرفته است. پرداختکاری قالب، پرداختکاری استیل، پرداختکاری لوستر، پرداختکاری انواع مختلف فلزات، پرداختکاری برنج؛ پرداختکاری برنز و پرداختکاری آلومینیوم از جمله کارهایی هستند که با استفاده از این محصول می توان انجام داد.

نمدهای پرداختکاری و تفاوت آنها

هر کدام از دستگاه های پرداختکاری اندازه های گوناگونی دارند و برای قطعه های چوبی، فلزی و غیره به کار گرفته می شوند. بعضی از دستگاه ها از بخش مشخصی برای متصل شدن نمدها برخوردار می باشند. این بخش های ساخته شده امکان دارد به شکل دایره ای و یا مربعی باشند. از سوی دیگر ذکر کردیم که دارای ابعاد مختلفی هستند. به همین جهت می توان به این موضوع پی برد که مورد استفاده قرار دادن هر نوع نمدی در تمام دستگاه ها امکان پذیر نیست. بنابراین کسب و کارها با یک انتخاب نادرست ممکن است مجبور به پرداخت هزینه های مالی و صرف زمان زیادی شوند و ضرر و زیان های فراوانی را برای آنها به دنبال خواهد داشت. نمد پرداختکاری استیل برای جلا دادن سطح های فلزی به کار می رود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *