لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل

لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل
لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل

لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل برای صیقل دادن سطوحی کاربرد دارند که از آلیاژ استیل ساخته شده اند. صنعتگرانی که در ساخت ابزار و وسایلی شرکت دارند که از استیل استفاده می کنند به لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل نیاز پیدا می کنند به همین جهت بهتر است که با نحوه کار و انواع مختلف آن ها آشنایی داشته باشند.

لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل
لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل

استیل جزو موادی می باشد که امروزه بسیار پر کاربرد می باشد و از آن برای تولید محصولات مختلف و متنوعی بهره می گیرند.

به دلیل ویژگی های استیل و مزایای استفاده کردن از استیل در ساخت ابزار و وسایل، این فلز امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و قطعات زیادی با استفاده از این آلیاژ ساخته می شوند. عمل پولیش استیل با استفاده از لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل باعث می شود کیفیت قطعات ساخته شده از استیل بسیار بالاتر برود، در نتیجه امروزه عمل پولیش بسیار پر طرفدار شده است و عده زیادی از صنعتگران به پولیش و پرداخت کاری استیل رو آورده اند.

همه چیر در مورد واکس پولیش
همه چیر در مورد واکس پولیش

پرداخت کاری یکی از پر استفاده ترین اقداماتی است که روی وسایل ساخته شده از استیل در صنایع مختلف انجام می شود. تاثیر انجام پولیش کاری در صنایع مختلف خانگی، صنعتی و… کاملا مشهود است و سطوحی که عمل پرداخت کاری روی آن ها انجام شده است درخشان و براق و صیقلی هستند.

قطعات استیلی که بازار مشاهده می کنید از ابتدا براق و صیقلی نبوده اند و برای این که به این سطح از براقیت و کیفیت ظاهری برسد، تغییراتی مانند عمل پولیش کاری روی آن انجام شده است.

برای این که لیش کاری استیل به درستی انجام شود از روش های گوناگون و لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل می توان استفاده نمود. برخی از روش های پرداخت کاری قدیمی تر هستند در صورتی که برخی روش ها نیز پیشرفته هستند و کار را برای صنعتگر راحت تر می کنند. برخی از روش های قدیمی را نمی توان برای پولیش قطعات استیلی که شکل و ظاهر آن ها دارای پیچیدگی های خاصی است استفاده نمود و به همین دلیل کم کم و به مرور زمان از این نمونه دستگاه ها کم تر استفاده می شود.

روش هایی مانند نانو پرداخت کاری با استفاده از لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل که امروزه کاربرد زیادی دارند بسیار ساده تر هستند و نتیجه ای که از آن ها حاصل می شود نیز بسیار بهتر می باشد.

کیفیت ظاهری استیل رابطه مستقیمی با پرداخت کاری استیل دارد؛ به همین جهت پولیش جزو مراحل بسیار مهم تولید به شمار می رود.

پولیش کردن قطعات سبب می شود که نظافت آن بسیار آسان شود زیرا سطح کاملا صاف و یک دست شده است. علاوه بر این مزیت، پولیش کاری باعث می شود که مقاومت قطعه استیلی در برابر خوردگی و فرسایش ناشی از محیط بسیار بالا برود. علاوه بر آن ها و رفع نواقص سطحی قطعه استیلی پرداخت کاری سبب می شود که تغییر میزان هدایت الکتریکی مقاومت ویژه، تغییر میزان اصطکاک سطحی، زیاد شدن مقدار مقاومت شیمیایی در قطعه و طول عمر آن نیز اتفاق بیفتد.

روش کلی پرداخت کاری استیل به چه صورت است؟

پولیش کاری استیل روشی است که برای از بین بردن گرده جوش کاری که در مرحله جوش دادن استیل روی آن شکل گرفته است، استفاده می شود. پس از پولیش کاری سطح کالای استیلی هموار و کاملا صاف می شود.

در ابتدا به کمک یک سنباده ضایعات و زائده های روی سطح استیلی را از بین می برند. میزان زبری سنباده باید با توجه به جنس قطعه و ویژگی هایی که دارد انتخاب شود. این مرحله برای پولیش اولیه که به آن اصطلاحا پولیش زیر کار هم گفته می شود انجام می شود. پس از این مرحله با استفاده از گیلانس یا نمد پرداخت کاری، خش های روی کار را رفع می کنند و پولیش نهایی آن یا پولیش رو کار را انجام می دهند. با انجام دادن مرحله آخر پرداخت کاری، کار پولیش قطعه به پایان می رسد و سطح آن صاف و یکدست می شود.

لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل

برای ایجاد کردن یک سطح هموار روی ابزار و وسایل استیلی و از بین بردن برآمدگی ها و سطوح ناهموار آن، از وسایلی استفاده می کنند که برای سمباده زنی و سایش کاربرد دارند.

  1. فلاپ:

فلاپی که از لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل می باشد، برای پولیش کردن لوله های استیلی ساخته شده است و به همین منظور ساخته شده است و برای ساختن آن از عنصر زیرکونیوم استفاده شده است. فلاپ ها در گرید های مختلف 60، 80 و 120 برای صاف کردن گرده جوش استفاده می شوند.

  1. سنباده:

سنباده محصولی است که درجه سختی آن بالا می باشد و سایندگی بسیار بالایی دارد. جنس سنباده می تواند از کاغذ، پارچه های مختلف و یا پلاستیک های متنوع باشد. سنباده ها انواع گوناگونی دارند و موارد نام برده تنها نمونه های آن ها نمی باشد. سنباده ها انواع مختلفی دارند که هر کدام خصوصیات ویژه ای دارند. با استفاده از سنباده ها قسمت های اضافی کار را از بین می برند و می توان با ویژگی سایندگی آن ها سطح کار را براق نمود و صیقل داد.

سنباده هزار پر مخصوص پولیش کاری استیل می باشد.

گرید های مختلف سنباده پشت کرکی که در کنار پد مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل می باشند.

بعد از این با استفاده از فلاپ ها در گرید های مختلف، گرده های جوش را از بین بردند، کار پولیش کاری را با استفاده از سنباده های پشت کرکی ادامه می دهند.

سنباده های پشت کرکی که در این مرحله کاربرد دارند، سنباده های گرید 120، 250 و 320 هستند. این سنباده ها برای سابیدن سطوح لوله استیلی و رفع خط ها و خش هایی که از مرحله قبلی پولیش در اثر استفاده از سنباده های گرید پایین تر ایجاده شده بودند به کار می روند. بعد از این مرحله سطح استیلی صاف و یک دست می شود.

برای مرحله خشن کاری و پس از رفع گرده جوش از روی سطح استیلی از وسیله ای به نام سنباده چتری دایره ای نیز برای زیرکاری استفاده می کنند. نتیجه استفاده از آن برای زیر کاری استیل سبب می شود که سطح زیرکار کاملا صاف و بدون برآمدگی باشد.

در مرحله بعد از رفع گرده جوش استیل، برای از بین بردن آثار سنباده زنی در مرحله خشن کاری باید از ابزار و وسایلی استفاده شود که ویژه پرداخت کاری استنلس استیل هستند. کار کردن با این ابزار ها را تنها از یک فرد متخصص در این زمینه بخواهید؛ کسی که دارای تجربه و مهارت کافی در پرداخت کاری باشد.

لوازم پولیش کاری و پرداخت استیل شامل موارد دیگری هم می شوند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

  1. نمد پرداخت کاری:

نمد های پرداخت کاری شامل انواع گوناگونی می باشند که با توجه به کاربرد آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاه از نمد های زبر یا نرم که در کنار واکس های پرداخت کاری جامد یا مایع به کار می روند، می توان محصولات استیلی در ابعاد و اندازه های مختلف را پولیش کرده و کیفیت آن را چند برابر نمود. برخی از نمد ها برای استفاده شدن در برخی از مراحل پولیش بهتر هستند زیرا طوری ساخته شده اند که کاربرد ویژه ای داشته باشند. شناخت آن ها و دانستن تفاوت و کاربرد آن ها نیاز به تجربه و مهارت در این زمینه دارد.

  1. واکس پرداخت کاری:

واکس های پرداخت کاری جزو پر مصرف ترین لوازم پرداخت کاری هستند که در زمینه پرداخت استیل به کار می روند و استفاده کردن از آن ها سبب می شود که کیفیت پولیش کاری بسیار بالا تر برود. واکش های پرداخت کاری در رنگ های مختلفی ساخته می شوند که هر یک ویژگی خاصی دارد و نحوه به کارگیری و نحوه استفاده از آن و نتیجه حاصل از به کار بردن آن فقط مختص همان واکس می باشد.

این محصول علاوه بر پولیش کاری استیل برای محصولات دیگری که از جنس فلزات و آلیاژ های فلزی دیگری ساخته شده اند هم کاربرد زیادی دارد.

واکس های پرداخت کاری مختلفی که در بازار وجود دارند شامل موارد زیر می شوند:

  • واکس های پرداخت کاری سبز و آبی که از آن ها برای پولیش روی کار و صیقل دادن نهایی سطح استیل استفاده می شود.
  • واکس های پرداخت کاری قرمز و مشکی که برای نمد کاری استفاده می شوند.
  • واکس های پرداخت کاری قوطی که از آن ها برای پولیش سطح چوب و سنگ های مختلف و پولیش اولیه و زیر کار آلیاژ برنج استفاده می کنند.
  1. دستگاه گیلانس:

از دستگاه گیلانس پرداخت کاری به همراه نمد های مختلف استفاده می شود. برای این که کیفیت پولیش کاری با این ابزار ها بالا تر برود، از انواع واکس ها به همراه نمد پرداخت کاری استفاده می کنند. دستگاه پرداختکاری از مهم ترین وسایلی است که به این منظور کاربرد دارد و آشنایی با نحوه کار آن برای صنعتگران لازم است.

دستگاه های پرداخت کاری در حالت های دستی، نیمه سنگین و اتوماتیک ساخته می شوند و به بازار عرضه می شوند.

انواعی از این دستگاه ها وجود دارند که قابل حمل می باشند و از آن ها برای پولیش قطعات در محل استفاده می کنند. این دستگاه ها وزن کم تری دارند و افراد آن ها را با نام دستگاه پولیشر می شناسند.

دستگاه های پولیش دارای شکل های مختلفی می باشند و برند های مختلفی آن ها را تولید می کنند.

دستگاه گیلانس نیمه سنگین در میان صنعتگران به خوبی شناخته شده است. این دستگاه در مواردی مانند آبکاری تزئینی، لوستر سازی، پرداخت کاری محصولات ساخته شده از آلیاژ استیل و بسیاری دیگر از موقعیت ها کاربرد زیادی دارد. این دستگاه ها دارای دو سر می باشند که امکان اتصال نمد یا فرچه پولیش در هر قسمت آن وجود دارد و سپس می توان آن را روی دور تند یا کند تنظیم نمود و مورد استفاده قرار داد.

دستگاه های پرداخت کاری عموما  برای پرداخت کاری های کلی استفاده می شوند و هنگامی که در پرداخت کاری باید ظزیف کاری و دقت را مد نظر داد از سنباده های دستی استفاده می شود. برای پرداخت کاری هایی که باید با استفاده از دست انجام شوند هم ابزار های خاص این کار وجود دارند.

  1. چسب نمد پرداخت کاری

هنگام استفاده از نمد و پودر سنباده از چسب نمد استفاده می کنند. چسب مخصوص نمد پرداخت کاری، ماده ای است که برای چسباندن پودر سنباده به نمد پرداخت کاری استفاده می شود. چسب نمد برای استفاده شدن باید با آب مخلوط شود.

  1. گیلانس پرداخت کاری

گیلانس پرداخت کاری فرچه ای است از جنس نمد که با به کار بردن آن سرعت پولیش فلزات تا حد زیادی بالا می رود. گیلانس های پرداخت کاری معمولا از چند لایه تشکیل شده اند که هر تمام لایه ها به هم دوخته شده اند.

به وطر معمولا شکل ظاهری گیلانس های پرداخت کاری به حالت دایره ای می باشد تا بتوان به راحتی از آن ها با دستگاه پرداخت کار استفاده کرد.

گیلانس ها تنوع نسبتا خوبی دارند و در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

  • گیلانس پشمی

این نوع از گیلانس ها از جنس نمد ساخته شده اند که نرم می باشد و تاثیری که روی فلز می گذارد باعث می شود که برای پرداخت کاری نهایی فلزات بسیار خوب عمل کند.

  • گیلانس نخی

گیلانس های نخی با نام گیلانس جین یا گیلانس لی هم شناخته می شوند.

  • گیلانس ارتشی
  • گیلانس های تلفیقی

این نوع از گیلانس ها به شکلی ساخته شده اند که می توان گفت ترکیبی از گیلانس های معرفی شده می باشند.

  1. نوار سنباده ای:

نوار سنباده ای در ابعاد متفاوتی ساخته می شود. نوار های سنباده ای با استفاده از سنباده پارچه ای ساخته می شوند. این محصول در مش بندی های متفاوتی ساخته می شود. برخی از نوارهای سنباده ای مانند مش 40 و 400 آن در حالت رول شده به بازار عرضه می شوند.

  1. اسکاچ پرداخت کاری:

اسکاچ های پرداخت کاری انواع دیگری از لوازم پرداخت کاری هستند که علاوه بر کاربرد آن ها برای پرداخت کاری استیل، فلزات و آلیاژ های فلزی دیگر را هم با استفاده از آن ها پولیش می کنند.

تمامی محصولات بالا را از میتوانید از فروشگاه آنلاین ساب پولیش خرید نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *