فرچه کنفی پرداخت کاری

ویژگی های مختلف فرچه کنفی
ویژگی های مختلف فرچه کنفی

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

فرچه کنفی پرداخت کاری

فرچه کنفی پرداخت کاری یکی از مهم ترین مراحل تولید قطعات فلزی است. پرداخت کاری به وسیله ابزار مختلفی از جمله گیلانس ها و نمد های پرداخت کاری، واکس های پرداخت کاری و … انجام میشود. گیلانس ها یا همان فرچه های پرداخت کاری مهم ترین ابزار جهت مرحله ی پرداخت کاری هستند. گیلانس های پرداخت کاری از نمد های پرداخت کاری تشکیل شده اند و با توجه به درجه ی سختی فلز می توان از انواع این فرچه ها استفاه نمود. از آن جایی که فرچه های پرداخت کاری مهم ترین ابزار در مرحله پرداخت کاری هستند و عمل صیقلی نمودن فلزات بدون وجود فرچه عملا غیرممکن است، قصد داریم در این مقاله به معرفی انواع آن ها بپردازیم و کاربرد های هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

فرچه پرداخت کاری
فرچه پرداخت کاری

مهم ترین ابزارها جهت پرداخت کاری، فرچه ها یا گیلانس های پرداخت کاری هستند که در جنس ها و ضخامت های گوناگون تولید می شوند و برای پرداخت کاری و صیقلی نمودن انواع فلزات مورد استفاده قرار می گیرند. فرچه های پرداخت کاری دارای تعداد لایه های مختلفی هستند و بر اساس سختی فلز و جنس فلز، برای پرداخت کاری هر کدام از فلزات از نوع متناسب با آن فلز استفاده می کنند. تعداد لایه های فرچه ها بین 21 تا 24 لایه است. برای ساختن فرچه پرداخت کاری این لایه ها را به یکدیگر میدوزند تا زبری و ضخامت مورد نیاز برای صیقلی کردن فلز و از بین رفتن خط و خطوط نقش بسته بر روی فلز ایجاد شود.

فرچه های پرداخت کاری در رنگ ها و جنس های مختلفی وجود دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فرچه با الیاف جین (لی)

این نوع فرچه از الیاف پارچه ی جین یا لی تشکیل شده است، و این الیاف می توانند سختی مورد انتظار برای فلزات مختلف و سنگ هارا تولید کنند. همچنین در برخی از انواع فرچه های لی از پارچه های برزنت استفاده می کنند. فرچه هایی که از جنس الیاف برزنتی هستند دارای سختی بیشتری هستند و برای پرداخت فلزات سخت تر مورد استفاده قرار می گیرند.

گیلانس کنفی
گیلانس کنفی
  • فرچه کتان

این نوع فرچه که از لایه های کتان تشکیل شده است در مقایسه با فرچه ی ساخته شده از پارچه لی دارای کیفیت به مراتب بالاتری است و برای جلا دادن و صیقلی نمودن فلزاتی نظیر استیل استفاده میشود. لازم به ذکر است که قیمت فرچه ی پرداخت کاری کتان از فرچه ی جین بالاتر است و این تفاوت قیمت در نتیجه ی کیفیت الیاف مورد استفاده در این نوع فرچه است.

  • فرچه ی کنفی

این نوع فرچه نیز برای پرداخت کاری بسیاری از فلزات با درجه ی سختی متفاوت استفاده قرار می گرد. فرچه ی کنفی از لایه های پارچه های کنفی تشکیل می شود و به طور ویژه برای پرداخت کاری فلزاتی نظیر استیل، اهن و برنج به کار می رود.

  • فرچه های هزار لا

این نوع از فرچه های پرداخت کاری از لایه های متعدد و رنگی تشکیل می شوند. رنگ این لایه ها در انواع آبی، قرمز، زرد و سفید وجود دارد و برای پرداخت کاری فلزات در سطوح میانی فلزات کاربرد دارند.

فرچه کنفی پرداخت کاری
فرچه کنفی پرداخت کاری
  • فرچه هزارلا زرد

این نوع فرچه برای پرداخت کاری فلزاتی مناسب است که داراری سختی متوسطی هستند. در انتخاب فرچه ی مورد نظر باید توجه داشته باشید که فرچه را مناسب با سختی فلز انتخاب کنید، زیرا در صورتی که انتخاب بر اساس سختی فلز صورت نگیرد سطح فلز اسیب می بیند یا پرداخت نمی شود.

  • فرچه هزارلا قرمز

فرچه های هزار لای قرمز برای فلزاتی مورد استفاده قرار می گیرند که دارای سختی متوسط رو به پایینی هستند. بیشترین استفاده از فرچه های هزارلا قرمز برای پرداخت کاری فلزات نرم است. در صورتی که از این فرچه برای فلزات سخت استفاده کنید سطح فلز به خوبی پرداخت کاری نمی شود و عملا فرآیند پرداخت کاری بی فایده خواهد بود.

  • فرچه هزار لا آبی

این نوع از فرچه ها که دارای سختی بسیار بالایی هستند از لایه های زبر و خشنی تولید شده اند و برای پرداخت کاری فلزاتی مورد استفاده قرار می گیرند که سختی بسیار بالایی دارند. در صورتی که از این فرچه برای صیقلی کردن سطح فلزات نرم استفاده کنید سطح فلز دچار آسیب های فراوانی خواهد شد وقطعه ی مورد نظر کارایی مناسبی نخواهد داشت.

  • فرچه هزار لا سفید

جنس این نوع فرچه بسیار نرم است و صرفا قادر است لایه های جزئی و گرد و غبار موجود بر روی فلزات را از بین ببرد. این نوع فرچه ها در مرحله ی پایانی استفاده می شود، زیرا این نوع فرچه به دلیل نرم بودن قادر نیست که خط و خطوط ایجاد شده بر روی فلزات را از بین ببرد و برای این کار سختی و زبری کافی را ندارد.

  • فرچه ی پشمی و پشمی انگشتی

این فرچه برای جلا دادن و پرداخت کاری فلزات با ارزشی نظیر طلا استفاده می شود. همچنین کسانی که در صنایعی نظیر رزین و اپوکسی فعالیت دارند نیز از این نوع فرچه ی پرداخت کاری برای جلا دادن فلزات استفاده می کنند. یکی دیگر از کاربرد های فرچه ی پشمی مواردی است که پرداخت کاری با استفاده از دریل انجام می شود.

  • نحوه استفاده از فرچه ی پرداخت کاری

برای تولید کردن یک فرچه ی پرداخت کاری باید چندین لایه گیلانس پرداخت کاری را به یکدیگر متصل نمود. این اتصال می تواند به وسیله میخ یا پرس به یکدیگر انجام شود. بعد از متصل نمودن این لایه ها در قسمت میانی آن یک سوراخ ایجاد می کنند. بعد از اماده شدن، فرچه را به دستگاه مخصوصی متصل می کنند و به وسیله الیاف این فرچه سطح فلزات را به خوبی پرداخت می کند و ناصافی ها و ناهمواری های موجود بر روی فلز را از بین می برد. فرچه های پرداخت کاری یا همان گیلانس های پرداخت کاری در حالی که به واکس های پرداخت کاری اغشته می شوند با چرخش خود موجب از بین رفتن ناصافی های موجود بر روی فلز می شوند و در نهایت منجر به وجود امدن سطح صیقلی فلز مورد نظر می شوند.

فرچه پرداخت کاری
فرچه پرداخت کاری
  • اهمیت استفاده از فرچه پرداخت کاری

همانطور که اشاره نمودیم فرچه پرداخت کاری یکی از ابزار های بسیار مهم در فرایند پرداخت کاری فلزات است. در صورتی که این فرچه از کیفیت خوب و بالایی برخوردار نباشد و لایه های آن به صورت درست و اصولی بر روی یکدیگر قرار نگرفته باشد و به هم متصل نشده باشد از کارایی بالایی برخوردار نخواهد بود. در هنگام خرید فرچه ی پرداخت کاری باید به نکات مهمی از قبیل جنس لایه ها و کیفیت الیاف آن و همچنین زبری و نرمی لایه های فرچه اگاهی کامل داشته باشد. در صورتی که فرچه ی خریداری شده از سختی بالاتری از فلز برخوردار باشد سطح فلز دچار اسیب می شود و قطعه ی مورد نظر از کیفیت مناسبی برخوردار نخواهد بود و به اصطلاح سطح فلز دچار سایش می شود. در صورتی که فرچه ی خریداری شده از نرمی بیش از اندازه نیز برخودار باشد قادر نخواهد بود ناصافی های و خط و خطوط موجود بر روی فلز را از بین ببرد و عملا عمل پرداخت کاری بی نتیجه خواهد بود.

دستگاه پرداختکاری موشکی
دستگاه پرداختکاری موشکی

یکی دیگر از عواملی که باعث کارامد بودن فرچه های پرداخت کاری می شود دستگاه های پرداخت کاری است. فرچه ها بر روی دستگاه ها نصب می شوند و عمل صیقلی نمودن فلزات را انجام می دهند. دستگاه های پرداخت در انواع تک فاز و سه فاز قرار دارند. هرچقدر کیفیت دستگاه بالاتر باشد مصرف برق بالاتر و بالطبع قیمت بالاتری نیز دارد. دستگاه های سه فاز برای مصارف صنعتی و در کارخانجات بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند که حجم پرداخت کاری بالا است و از انواع مختلف فلزات در تولید قطعا فلزی استفاده می شود.

از دستگاه های تک فاز نیز می توان در کارگاه ها و یا کارخانجات کوچک که حجم کاری بالایی ندارند استفاده نمود. توجه داشته باشید که در صورتی که در مجموعه ی خود حجم پرداخت کاری بالایی ندارید بی جهت اقدام به خرید دستگاه سه فاز نکنید زیرا علاوه بر مصرف برق بالاتر این دستگاه هزینه ی بسیار بالاتری در مقایسه با دستگاه تک فاز به شما تحمیل خواهید کرد. و بالعکس اگر از حجم بالای پرداخت کاری در مجموعه ی خود برخوردار هستید از دستگاه سه فاز استفاده کنید، زیرا استفاده از دستگاه تک فاز به طور مداوم می تواند منجر به فشار آمدن به دستگاه شود لذا بعد از مدت زمان کوتاهی این دستگاه دچار استهلاک شود و هزینه ی دیگری را بر شما تحمیل می نماید.

دستگاه های پرداخت کاری با سرعت های متفاوتی اقدام به پرداخت سطح فلزات می کنند معمولا برای پرداخت فلزات به وسیله ی دستگاه تک فاز بر روی تک دور 1450 و برای دور دم از 2980 استفاده می کنند.

فرچه کنفی چیست ؟
فرچه کنفی چیست ؟
  • نکات مهم در هنگام خرید فرچه های پرداخت کاری

همانطور که اشاره نمودیم برای ساخت فرچه های پرداخت کاری از الیاف مختلفی بر اساس سختی فلز استفاده می کنند. در هنگام خرید فرچه های پرداخت کاری باید به جنس الیاف و کیفیت ان ها و همچنین نو بودن الیاف و مستهلک نبودن آن ها توجه نمایید. اگر الیاف به کار رفته در یک نوع فرچه پوسیده باشد بعد از چندین بار مورد استفاده قرار گرفتن پاره می شود و یا دچار ریزش می شود در این صورت بعد از گذست مدت زمان کوتاهی فرچه ی شما کارایی مورد انتظار را نخواهد داشت و مجبور به تعویض فرچه خواهید بود. لذا در هنگام خرید فرچه به این نکته توجه کافی داشته باشید.

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید فرچه ی پرداخت حائز اهمیت است متناسب بودن فرچه الیاف فرچه با سختی و ضخامت فلز است. این مورد بسیار حائز اهمیت است ، علی الخصوص زمانی که قصد پرداخت کاری فلزات با ارزشی نظیر طلا و نقره را دارید، این اهمیت دو چندان می شود. در صورتی که از یک فرچه ی پرداخت کاری بسیار  سخت تر از فلز طلا یا نقره استفاده کنید باعث سایش فلز خواهید شد و در نتیجه زیبایی کار از بین خواهد رفت. همچنین اگر فرچه ی انتخابی دارای سختی کم تری باشد سطح طلا به خوبی صیقلی نخواهد شد و قطعه ی تولیدی شما کیفیت قابل قبول و زیبایی مورد انتظار را نخواهد داشت.

  • قیمت فرچه ی پرداخت کاری

همانند بسیاری از ابزار ها و قطعات مورد استفاده در صنعت، فرچه های پرداخت کاری نیز دارای قیمت های متفاوتی هستند. این نوع فرچه ها نیز در قیمت های مختلف بر اساس کیفیت الیاف به کار رفته در ساختار آن ها و همچنین ابعاد این الیاف در قیمت های مختلف قرار دارند. فروش عمده و تک فروشی نیز می تواند در قیمت فرچه های پرداخت کاری موثر باشد. در صورتی که یک مجموعه حجم پرداخت کاری بالایی داشته باشد با فروش عمده می تواند قیمت تمام شده ی مناسبی را برای فرچه ی پرداخت کاری بپردازد، اما در صورتی که یک مجموعه دارای حجم پرداخت کاری پایینی باشد و ناچار به خرید تکی باشد معمولا می بایست قیمت بالاتری را در مقایسه با خرید عمده بپردازد. برخی از مراکزی که در زمینه ی فروش لوازم پرداخت کاری، از جمله گیلانس ها و فرچه های پرداخت کاری فعال هستند با از بین بردن واسطه ها و فروش مستقیم این کالاها به دست مشتری واقعی سعی دارند که قیمت محصولات مربوط به پرداخت کاری را در یک بازه  معقول و مقرون به صرفه نگه دارند. در تهران و بسیاری از شهر ها می توانید به سراغ این مراکز بروید و لوازم پرداخت کاری مورد نیاز خود را خریدای کنید.

در هنگام خرید فرچه های پرداخت کاری توصیه می کنیم که با فردی که در این حوزه تخصص کافی را دارد همراه باشید زیرا در برخی مواقع برخی از فروشندگان، که صرفا به دنبال سودآوری برای خود هستند مشاوره های درستی را به خریدار ارائه نمی دهند و منجر به ضرردهی خریدار می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم در خصوص یکی از ابزار های بسیار کاربردی در صنعت به خصوص حوزه پرداخت کاری، یعنی فرچه پرداخت کاری، اطلاعاتی را دراختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم با در نظر گرفتن این نکات و دریافت مشاوره از بهترین فروشندگان این ابزار، خرید موفقی را تجربه کنید.

مطالب مهم لوازم پرداختکاری ساب پولیش

نویسنده: مدیریت ساب پولیش

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *