دستگاه پرداخت استیل

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

دستگاه پرداخت استیل

دستگاه پرداخت استیل چیست و چه اهمیتی دارد به عنوان سوالات پرتکرار به شمار می آیند. به طور قطعی می توان گفت که استیل و همه ماده ها و فلزها در لوازم پرداخت کاری هنگام تولید از همین ظاهر براق و درخشان که ما در محصولات مشاهده می کنیم برخوردار نیستند. چرا که دچار تغییرات و دگرگونی های بسیار زیادی می شوند. یکی از این دگرگونی ها در مورد فلزات و البته استیل پرداختکاری آن می باشد. ممکن است در مورد آن برای چندین بار شنیده باشید ولی ندانید که منظور از آن دقیقا چه چیزی است؟ نحوه انجام آن به چه صورت بوده و دارای چه مزایایی می باشد؟ برای اینکه پاسخ چنین سوالاتی را پیدا کنید در مطلب دستگاه پرداخت استیل قصد داریم مطالب جامع و مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

دستگاه پرداخت کاری استیل
دستگاه پرداخت کاری استیل

آشنایی با پرداخت کاری و دستگاه پرداخت استیل

به صاف کردن و براق نمودن یک سطح پرداخت کاری گفته می شود. هنگامی که این کار بر روی سطح های کالاهای ساخته شده انجام می گیرد باعث می شود تا وضعیت ظاهری آن تا حد قابل توجهی بهبود پیدا کند. با استفاده از این شیوه قادر هستید به راحتی و آسانی ضایعاتی که از برش حاصل می شود را از روی ورقه های استیل و غیره حذف نمایید. برای انجام این عمل می توانید دستگاه پرداخت استیل را مورد استفاده قرار دهید. این دستگاه از جمله دستگاه هایی می باشد که متخصصان فعال در زمینه صنعت تولیدی از آن برای پولیش سطح های مختلف استفاده می کنند. در حقیقت این دستگاه کاربردی میدان مغناطیسی را به کار می گیرد تا سطح ها را به بهترین نحو عیب زدایی و صیقلی نماید.

تعمیر دستگاه پرداختکاری موشکی
تعمیر دستگاه پرداختکاری موشکی

ویژگی های دستگاه پرداخت استیل

دستگاه پرداخت استیل به گونه ای طراحی و تولید شده است که احتمال نشتی در آن به طور تقریبی صفر می باشد. همچنین ساخت قسمت های گوناگون آن طوری انجام گرفته که مایعات و زردی چوب حاصل از برش به داخل دستگاه وارد نمی گردد. یکی دیگر از ویژگی های دستگاه مخصوص پرداخت استیل این است که دارای ایمنی بسیار بالایی می باشد. در صورتی که در دستگاه اختلالی بروز پیدا کند و یا برق سوئیچ آن به شکل یک دفعه ای روشن نمی شود. به همین صورت احتمال اینکه دستگاه دچار خرابی یا آسیب دیدگی شود خیلی کم می باشد. کلیه مرحله های تولید دستگاه با توجه به اصول ارگونومیک انجام شده است. از دیگر ویژگی های دستگاه می توان به عدم به وجود آمدن هیچ گونه مشکلی برای آن در حالت ایستاده اشاره کردو دستگاه از یک اهرم بسیار قوی به منظور جدا کردن و کنترل توسط اپراتور برخوردار است.

دستگاه پرداخت استیل و علت محبوبیت آن

دستگاه پرداخت استیل به طور معمول یک دستگاه با وزن بالا می باشد که به شکل ثابت در قسمتی از تولیدی یا کارگاه قرار می گیرد. این دستگاه به دلیل ثابت بودن محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. چون ثابت می باشد تثبیت شدن قطعه مورد استفاده بر روی آن به سهولت انجام می گیرد. در نتیجه کار پایانی با کیفیت بسیار بالایی به مشتریان ارائه می گردد.

دلیل استفاده از دستگاه پرداخت استیل

استیل جزء یکی از پرکاربردترین متریال ها در صنعت امروزی محسوب می شود و از آن برای تولید و ساخت کالاهای گوناگونی استفاده می شود. از آنجایی که کاربرد آن در صنعت روز به روز در حال افزایش می باشد به همین جهت نیاز آن به پرداخت کاری استیل هم بیشتر شده است. برای پولیش استیل یعنی صاف و براق کردن این فلز به کار گرفتن دستگاه پرداخت استیل الزامی می باشد. پرداخت کاری استیل به عنوان اصلی ترین مراحل تولید در صنعت به شمار می آید و میزان وابستگی آن بر کیفیت سطحی بسیار زیاد است. این روش به منظور ترشوندگی و برای بهبود بخشیدن به شکل ظاهری قطعه، جلوگیری از خوردگی آن، مقاوم کردن آن در مقابل سایش و همین طور تغییر فرم، دگرگونی رسانندگی الکتریکی و مقاومت خاص به کار گرفته می شود. علاوه براین برای کنترل اصطکاک سطحی، بالا بردن مقاومت شیمیایی، برطرف کردن نقص های سطحی و غیره این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه انجام پولیش استیل

برای اینکه پرداخت کاری و پولیش استیل را انجام دهید گزینه های زیادی وجود دارند. یکی از این گزینه ها استفاده از دستگاه پرداخت استیل می باشد. از دیگر گزینه ها می توان به شیوه های سنتی و قدیمی اشاره کرد که به آن لمینگ، هونینگ و سنگ زنی می گویند. ولی ارتقاء و پیشرفت تکنولوژی رفته رفته منجر به منسوخ شدن این شیوه ها گردید. چون در این شیوه باید تجهیزات جامد و سخت و مستحکم را به کار گرفت که علاوه بر مزایا دارای برخی محدودیت ها و معایبی نیز می باشد. بهره بردن از این شیوه ها برای قطعاتی که شکل و ظاهر پیچیده دارند امکان پذیر نیست. در حال حاضر برای انجام این کار روش های مدرن دیگری از قبیل نانو پرداخت کاری به کار می رود و خیلی کاربردی تر هم می باشد. البته باید ذکر کنیم که این به عنوان تنها راه حل به حساب نمی آید و می توان گزینه های دیگری را نیز به کار گرفت که به آن پرداخت کاری با میدان مغناطیسی گفته می شود. در این پروسه نوین براده برداری به شکل مکانیکی صورت می گیرد و یک ساینده وظیفه دارد تا سایش سطح را انجام دهد. نیروی میدان مغناطیسی هم پرداخت سطح ها را انجام می دهد. با چنین تعاریفی واضح است که یک روش ماشین کاری کاملا به روز و پیشرفته می باشد که در بسیاری از موارد جهت پرداخت کاری پیچ ها و یا قطعه های مارپیچ مورد استفاده قرار می گیرد.

روش شگفت انگیز پرداخت کاری استیل با میدان مغناطیسی

در این بخش مطلب دستگاه پرداخت استیل باید اشاره کنیم که عواملی از قبیل سرعت پیشروی، سرعت دوران، مقدار ذره های فرومغناطیسی و سایز ذره های ساینده بر میزان کیفیت سطح تاثیر می گذارند. این شیوه به کاربران این امکان را می دهد تا پرداخت تمام سطح ها را به وسیله دستگاه پرداخت استیل با کیفیت بسیار بالایی انجام دهد. با استفاده از آن به راحتی و آسانی قادر به داشتن سطح هایی صاف و براق خواهید بود. این شیوه را می توان برای سطح های گوناگون از قبیل سطح بیرونی و درونی لوله ها، قطعه های برخوردار از سطح صاف و شکل های پیچیده به کار برد.

استفاده از دستگاه پرداخت استیل برای انواع فلزات و نحوه عملکرد آن

همانطور که قبلا اشاره کردیم استفاده از دستگاه پرداخت استیل یکی از مناسب ترین تکنیک ها جهت از بین بردن ضایعات به دست آمده از برش می باشد. قابل ذکر است که از دستگاه پرداخت استیل نه تنها می توانید برای استیل استفاده نمایید بلکه امکان به کارگیری آن برای سایر فلزها همچون مس، آهن، آلومینیوم، نقره، برنج و غیره هم وجود دارد. پروسه کار این دستگاه در فلزهای گوناگون یکسان نیست. در برخی از مواقع این دستگاه برای به وجود آوردن یک لایه ظریف بر روی سطح کار مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی فلزهای دیگر از آن استفاده می شود تا نقص هایی که در سطح کار وجود دارند به طور کامل برطرف شوند. به طور کلی باید گفته شود که بهره گرفتن از آن در فلزها به نوع فلز مورد استفاده وابسته می باشد.

دستگاه پرداخت استیل و اهمیت استفاده از آن

اصلی ترین و مهمترین وظیفه دستگاه پرداخت استیل این است که کیفیت کالاهای تولید شده را افزایش داده و آنها را زیبا جلوه دهد. به همین جهت مورد استفاده قرار دادن این دستگاه در برطرف کردن نقص ها و عیب های کالاهای ساخته شده برای عرضه به بازار اهمیت بسیار زیادی دارد. به بیانی دیگر می توان گفت که از چنین دستگاهی برای مرحله های آماده سازی و ارزیابی پایانی محصولات تولیدی استفاده می شود. از این رو به کمک آن تعداد زیادی از قابلیت ها به کالا افزوده شده و همه ایرادهای که وجود دارند رفع خواهند شد.

کاربردهای دستگاه پرداخت استیل در صنعت

دستگاه پرداخت استیل در صنایع گوناگونی کاربرد دارد و یکی از مهمترین آنها استفاده از این دستگاه در ساخت و آماده کردن سنگ، سرامیک و مصالح ساختمانی دیگر می باشد. در صنایع خودروسازی نیز از دستگاه مخصوص پرداختکاری استیل استفاده می شود. به علاوه برای ساخت میز و صندلی، مبلمان، تولید سازه ها و کالاهای غیر فلزی هم به کار می رود. استفاده از این دستگاه در صنعت شیشه از جمله بلورسازی و وسایل شیشه ای، تولید تجهیزات و لوازم مورد نیاز در تولید وسایل تزئینی فولادی به عنوان دیگر کاربردهای آن به شمار می آید.

نکات ایمنی مهم در زمان استفاده از دستگاه مخصوص پرداخت استیل

رعایت کردن نکات ایمنی جزء مسائل بسیار مهم در مورد به کار بردن دستگاه پرداخت استیل محسوب می شود. مورد توجه قرار دادن نکات ایمنی یکی از الویت های فعالیت های صنعتی به ویژه صنعت پرداخت می باشد. موارد ایمنی که درنظر گرفتن آنها الزامی است شامل پوشیدن دستکش های چرمی کف دوبل، ضد برش و شیلد و ساقه بلند و بافتنی می شود.

لوازم مورد نیاز برای پولیش استیل

برای انجام دادن پرداختکاری نیازمند یک سری وسایل هستید. لوازم مورد نیاز شامل دستگاه پرداخت استیل، نمد پرداختکاری، واکس پرداختکاری، گیلانس، چسب نمد، نوار سنباده ای و اسکاچ می شود. باید ذکر کنیم که وسایل و دستگاه مخصوص پرداخت استیل جزء مهمترین و اصلی ترین ابزارآلات در صنایع گوناگون محسوب می شوند. منظور از لوازم پرداختکاری کلیه ابزارها و دستگاه پرداختکاری هستند که از آنها در سایش و پولیش دادن سطح ها استفاده می شود. تعداد زیادی از صنعتگران و افراد فعال در شغل های تولیدی و صنعتی برای تولید کالاهای خود به برخی از این دستگاه ها نیاز دارند. در ادامه هر کدام از این لوازم را معرفی می کنیم.

نمد پرداختکاری

نمد دارای انواع گوناگونی می باشد که به منظور صیقل دادن قبل از آبکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

واکس پرداختکاری

یکی از ابزارهای بسیار مهمی می باشد که استفاده از آن ضروری می باشد. این کالا برای پولیش کردن و صیقل دادن استیل و سایر فلزها کاربردهای فراوانی دارد. این واکس ها دارای رنگ های متنوعی هستند که به عنوان وجه تمایز و انتخاب آنها هم به شمار می رود. از انواع واکس های پرداختکاری می توان واکس سبز یا آبی، واکس قرمز و یا سیاه، و واکس قوطی را نام برد. لازم به ذکر است که واکس سبز یا آبی جهت روکار به کار می رود.  از واکس قرمز یا سیاه برای نمدکاری و از واکس قوطی برای چوب، سنگ و زیر کار برنج استفاده می شود.

گیلانس

گیلانس جهت پرداختکاری و آبکاری قطعه هایی از جنس آهن، استیل و برنج استفاده می گردد که خیلی پرکاربرد بوده و دارای انواع گوناگونی است. کنفی، لی، تلفیقی، ابریشمی، هزارلا، ارتشی و غیره انواع گیلانس ها هستند. گیلانس هزارلا هم انواع گوناگونی دارند که از لحاظ رنگ گروه بندی می گردند و هر یک از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. رنگ آبی خشن و برای خط بری استیل مناسب بوده و رنگ زرد خشن برای فلزهایی با درجه سختی متوسط پایین می باشد. رنگ سفید نیز گزینه ای مناسب برای پولیش آخرکار و رنگ قرمز که متوسط است جهت پرداخت فلزهای نرم مناسب خواهد بود.

چسب نمد

یکی دیگر از لوازم مورد نیاز برای پرداختکاری و استفاده از دستگاه پرداخت استیل چسب نمد می باشد. از این ابزار استفاده می کنند تا پودر نمد را به نمد بچسبانند که در ابتدا می بایست مخلوط آن با آب را انجام دهند.

نوار سنباده ای

تولید و ساخت نوار سنباده ای در سایزهای مختلف با استفاده از سنباده پارچه ای انجام می گیرد. برای ساخت آن مش بندی های متنوع موجود می باشد از قبیل مش 40 و 400 که به شکل رول شده در بازار وجود دارند.

اسکاچ

اسکاچ هم جزءوسایل دیگری است که استفاده از آن برای پرداختکاری استیل ضرورت دارد. این وسیله برای پرداخت زدن بر روی استیل و فلزهای دیگر به کار گرفته می شود.

دستگاه سایش پرداخت یا پرداختکاری

به طور معمول در کلیه فعالیت های صنعتی یک مرحله وجود دارد که به آن بازرسی کالا تولید شده گفته می شود. این مرحله ایرادهای ظاهری را برطرف کرده و کیفیت کالا را افزایش می دهد. به همین جهت برای انجام این مرحله افراد نیازمند دستگاه سایش پرداخت یا پرداختکاری هستند.

مطالب مهم لوازم پرداختکاری ساب پولیش

نویسنده: مدیریت ساب پولیش

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *