انواع گیلانس پرداختکاری

انواع گیلانس پرداختکاری
انواع گیلانس پرداختکاری

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

انواع گیلانس پرداختکاری

انواع گیلانس پرداختکاری در بازار وجود دارند که از آن ها برای کارکردهای مختلفی بهره می برند. معمولا صنعتگرانی که در حیطه فلزات کار می کنند و با اجسام فلزی سر و کار دارند، کسانی هستند که نیاز به استفاده از انواع گیلانس پرداختکاری پیدا می کنند.

انواع گیلانس پرداختکاری
انواع گیلانس پرداختکاری

در واقع هر کدام از انواع گیلانس پرداختکاری موجود از مواد و متریال مختلفی ساخته شده اند که هر یک کاربرد ویژه و خاص خود را دارند.

هر کدام از گیلانس ها برای صیقل دادن فلزات خاصی در مرحله ای خاص از پرداختکاری به کار می رود که در نهایت سبب می شود کیفیت کلی کار بسیار بالاتر رود.

گیلانس پرداختکاری چیست؟

گیلانس یکی از ابزارهای پر استفاده در صنعت پرداختکاری می باشد. در بیش تر بخش های صنعت برای ساختن ابزار و وسایل گوناگون از فلزات مختلف استفاده می کنند.

دلیل استفاده گسترده از فلزات کارایی بسیار بالای آن ها و ویژگی های خاصی است که در ماده ی دیگری به جز فلزات یافت نمی شود. برای مثال مقاومت و سطح براق آن ها از جمله ویژگی های پر طرفدار فلزات می باشد.

یکی از مراحل مهم در استفاده از فلزات به عنوان قسمتی از یک کالا یا هر استفاده دیگری، مرحله پولیش یا پرداختکاری سطح فلز می باشد.

پرداختکاری با ابزار و وسایل مختلفی قابل انجام است اما گیلانس پرداختکاری ابزاری است که خاصه پرداخت فلزات استفاده می شود و نتیجه کار با آن کیفیت بسیار بالایی خواهد داشت.

گیلانس پرداختکاری یکی از مهم ترین ابزارهایی است که با به کار بردن آن قادر خواهید بود کار پرداختکاری را با کیفیت بسیار بالا به بهترین شکل انجام دهید.

این وسیله از جنس نمد ساخته شده است و به طور لایه لایه شکل گرفته است. هر کدام از انواع گیلانس پرداختکاری می توانند از 21 تا 24 لایه متفاوت ساخته شده باشند.

در واقع برای تولید انواع گیلانس پرداختکاری به تعدادی که گفته شد، لایه های نمدی را به هم می دوزند و متصل می کنند.

اسامی دیگری که برای اشاره به گیلانس پرداختکاری استفاده می شوند عبارتند از فرچه پولیش، گیلانس پرداختکاری، نمد پرداختکاری، گیلانس پولیش کاری و…

انواع گیلانس پرداخت
انواع گیلانس پرداخت

کاربرد گیلانس پرداختکاری چیست؟

گیلانس های پرداختکاری در مدل ها و انواع متفاوتی ساخته  و روانه بازار می شوند. هر کدام از گیلانس هایی که ساخته می شوند در تولید آن ها گاها از لایه های متفاوتی استفاده می شود که کاربرد آن ها را خاص می کند به شکلی که باید برای پولیش نوعی خاص از فلزات به کار گرفته شوند.

کاربرد اصلی گیلانس پرداختکاری در واقع به کار گرفته شدن برای پولیش و صاف کردن سطح فلزات است. همان طور که گفته شد گیلانس ها از جنس نمد هستند و این جنس باعث می شود که سطح فلزات به شکل مناسبی صاف و صیقلی و براق شود.

انواع گیلانس پرداختکاری از متریال های مختلفی مانند نخ، پشم، پارچه ارتشی و… نیز ساخته می شود که به کار بردن آن ها بستگی به نوع فلز دارد.

البته برخی از گیلانس های پرداختکاری نیز وجود دارند که ترکیبی از همه انواع گیلانس های نام برده هستند.

به گیلانس پرداختکاری نخی گیلانس لی نیز اطلاق می شود. این نوع از انواع گیلانس پرداختکاری کاربردهای گسترده تری نسبت به انواع دیگر این محصول دارد.

صنایع ساخت قطعه وابستگی زیادی با این وسیله دارند. برای ساختن قطعه ای که مرغوب و مناسب است و تا سال ها قابل استفاده می باشد باید آن قطعه به شکل مناسبی پرداختکاری شود. گیلانس هم یکی از ابزارهای اصلی پرداختکاری است.

در بخش آبکاری فلزاتی همچون استیل، آهن، برنج و… حتما باید از گیلانس برای پرداختکاری استفاده گردد.

انواع گیلانس پرداخت کاری
انواع گیلانس پرداخت کاری

انواع گیلانس پرداختکاری

انواع گیلانس پرداختکاری که مدام از آن ها یاد شده است با متریال های مختلفی ساخته می شوند.

گیلانس هایی در بازار وجود دارند که با نام گیلانس نخی، گیلانس پشمی و یا گیلانس ارتشی شناخته می شوند. البته گیلانس هایی نیز وجود دارند که از ترکیب چند نوع از این گیلانس ها ساخته شده اند که به آن ها گیلانس ترکیبی یا گیلانس تلفیقی گفته می شود.

صنعتگران با توجه به نوع نیاز خود از هر کدام این گیلانس ها می توانند استفاده کنند و لازمه به کار بردن صحیح گیلانس کسب اطلاعات در مورد موقعیت های کاربرد گیلانس است اما همانطور که گفته شد گیلانس نخی یا گیلانس جین کاربرد بیش تری در میان انواع گیلانس پرداختکاری دارد.

گیلانس کنفی، گیلانس های هزارلا که انواع مختلفی مانند گیلانس هزارلا زرد، گیلانس هزارلا آبی، گیلانس هزارلا سفید و گیلانس هزارلا قرمز از انواع دیگر گیلانس های پرداختکاری می باشند.

فلزات در ساختن طیف وسیعی از ابزار و وسایل کاربرد دارند. برخی از آن ها ظریف و کوچک هستند مانند جواهرات و برخی نیز بزرگ تر و درشت تر هستند مانند انواع قاب ها و چارچوب های در و پنجره. از آن جایی که برای صیقل دادن تمام آن ها از گیلانس استفاده می شود بنابراین باید گیلانس های پرداختکاری در سایزهای مختلف تولید شوند.

به طور کلی می توان گفت که اندازه های گیلانس در بازه 5 تا 60 سانتی متر تعیین می شود و هر کس می تواند سایز مورد نیاز خود را به کار بگیرد.

انواع مختلف گیلانس پرداختکاری که فقط با ذکر نام از آن ها یاد شده در این جا به طور جزئی تر بررسی می شوند و کاربرد آن ها بیان می گردد.

گیلانس نخی

به آن گیلانس لی یا جین نیز گفته می شود. متریالی که برای ساختن این نوع از گیلانس های پرداختکاری به کار می رود لایه های مختلف پارچه های جین و برزنت می باشد. کاربرد عمده و شناخته شده گیلانس لی یا جین، جهت پرداختکاری و صیقل دادن به سطوح فلزات و سنگ ها می باشد.

گیلانس کتان

پارچه های کتانی موادی هستند که برای تولید این نوع از گیلانس ها به کار گرفته می شوند.

کیفیت گیلانس کتانی از انواع گیلانس جین بالاتر می باشد.

فلزات را با استفاده از گیلانس کتانی صیقل و جلا می دهند و آلیاژ استیل ماده ای است که به طور خاص با این نوع از گیلانس ها صیقل داده می شود.

گیلانس کنفی

لایه های مختلف کنف چیزهایی هستند که با دوخته شدن و وصل شدن به یکدیگر در نهایت باعث شکل گرفتن گیلانس کنفی می شوند.

با این نوع از گیلانس سطح آلیاژ ها و فلزهایی مثل استیل  برنج و آهن صیقلی و براق می شوند.

گیلانس هزارلا

به گیلانس هزارلا گیلانس چین دار نیز گفته می شود. گیلانس های هزارلا در سه رنگ تولید می شوند. پارچه های سفید و آبی و قرمز و زرد انواع پارچه هایی هستند که از آن ها گیلانس هزارلا تولید می شود.

از گیلانس های هزارلا برای پولیش سطح های میانی انواع اجسام فلزی استفاده می شود.

گیلانس پشمی

گیلانس پشمی سطحی نرم دارد و از آن برای جلا و صیقل دادن به سطح طلا و نقره و پلاتین و فلزات مشابه که برای ساختن زینت آلات به کار می روند استفاده می شود.

این نوع از گیلانس ها خاصه استفاده زرگران و اپوکسی کاران هستند و افرادی که رزین کار هستند نیز از آن بهره می برند.

نوعی گیلانس پشمی وجود دارد که با نام گیلانس پشمی انگشتی شناخته می شود، این نوع گیلانس برای پرداختکاری با استفاده از دریل کاربرد دارد.

طریقه استفاده از انواع گیلانس پرداختکاری چگونه است؟

معمولا گیلانس پرداختکاری به این شکل استفاده می شود:

ابتدا باید چند گیلانس را روی هم قرار دهید و سپس با کمک یک دستگاه میخ کوب یا دستگاه پرس آن ها را به هم متصل نمایید.

برخی از انواع گیلانس پرداختکاری وجود دارند که از پیش در قسمت مرکز و وسط آن ها یک سوراخ تعبیه شده است. اگر گیلانسی تهیه کرده اید که دارای سوراخی در قسمت وسط نمی باشد با استفاده از ابزارهای مناسب وسط گیلانس را پیدا نمایید سپس با کمک یک میخ یا مته سوراخی در آن قسمت ایجاد کنید.

در آخر گیلانس پرداختکاری که برای استفاده آماده شده است را باید به دستگاه پرداختکاری وصل نمایید.

پیش از این که با استفاده از گیلانس سطح مورد نظر را صیقل دهید ابتدا باید ضایعات روی سطح فلز یا قطعه را با کمک سمباده تمیز نمایید. با این کار قادر خواهید بود به بهترین شکل از گیلانس پرداختکاری استفاده نمایید و قطعه شما به بهترین شکل جلا خواهد یافت.

گیلانس پرداختکاری از چه چیزی ساخته شده است؟

گیلانس های پرداختکاری مختفی وجود دارند که با استفاده از مواد گوناگونی ساخته شده اند.

پشم یا نمد، پارچه لی و جین، کنف، کتان، برزنت موادی هستند که برای ساختن گیلانس پرداختکاری مورد استفاده قرار می گیرند.

همراه با انواع گیلانس پرداختکاری چه ابزارهایی برای پرداختکاری به کار گرفته می شوند؟

با ورود دستگاه های جدید به عرصه پرداختکاری این کار به سهولت هر چه بیش تر قابل انجام است و روند آن بسیار ساده تر از گذشته در حال اجرا است.

با این وجود ابزاری هستند که پای ثابت این حرفه هستند و آشنایی با آن ها لازم به نظر می رسد.

واکس پرداختکاری:

واکس های پرداختکاری برای بالا بردن کیفیت پولیش مورد استفاده قرار می گیرند.

واکس های پرداختکاری همزمان با گیلانس پرداختکاری استفاده می شوند. این ماده با تنهایی کاربردی ندارد و یک مکمل برای پولیش بهتر سطوح با گیلانس به حساب می آید. از این رو اگر فردی خواهان افزایش اطلاعات خود در زمینه گیلانس پرداختکاری و کاربرد های آن می باشد باید نحوه کار با واکس پرداختکاری نیز آشنا باشد.

واکس های پرداختکاری در رنگ های مختلفی ساخته و روانه بازار می شوند که این امر سبب سهولت شناخت و استفاده از آن ها می باشد. زیرا هر کدام از رنگ های واکس پرداختکاری ویژگی های خاصی دارد که سبب کاربرد منحصر به فرد آن شده است.

رنگ های مختلف انواع واکس پرداختکاری که با استفاده از گیلانس به کار می رود به این شکل است: واکس های پرداختکاری قرمز، مشکی، سبز و آبی و سفید و طوسی و صورتی.

در نتیجه هر کدام از رنگ های واکس پرداختکاری در موقعیت خاصی کاربرد دارد و با هر کدام از آن ها یک فلز خاص را پولیش می کنند.

طرز استفاده از آن ها به این شکل است که باید پس از نصب گیلانس پرداختکاری به دستگاه، ابتدا دستگاه را روشن نمایید و هنگامی که گیلانس شروع به چرخش نمود مقدار مناسبی از واکس پرداختکاری را روی آن بریزید. پ

واکس پرداختکاری باید به شکل یکنواخت روی گیلانس پخش شود و به وطر یکدست روی آن قرار گیرد.

سپس با گیلانس آغشته به واکس پرداختکاری اقدام به پولیش سطوح مورد نظر می کنیم.

مزیت های پرداختکاری

بهبود ظاهر قطعات اولین فایده ای است که برای پرداختکاری به ذهن افراد خطور می کنند اما باید بدانید که این تنها مزیت پرداختکاری نمی باشد و صنعت پرداختکاری فواید زیادی دارد و خواص زیادی به جسم پولیش شده می بخشد.

جسمی که پولیش شده است در برابر خوردگی مقاوم می شود. مخصوصا اگر سطح پولیش شده از جنس فلزی مانند آهن باشد که به سرعت زنگ می زند.

شاید برای شما سوال به وجود آمده باشد که پرداختکاری چگونه باعث می شود که از خوردگی جلوگیری به عمل آورده شود؟

باید گفت که طی عمل پرداختکاری سطح فلزات صاف می شود. با این کار سطح تماس فلز با هوا کاهش پیدا می کند و این به معنی برخورد سطح کم تری از جسم با هوا است. در نتیجه فرصت ها برای واکنش دادن فلز با اکسیژن هوا کاهش می یابند.

مقاومت در برابر خوردگی مزیت بزرگی است که پولیش برای جسم فلزی فراهم می کند. مقاومت در برابر سایش و تغییر شکل و کنترل اصطکاک سطح جزو ویژگی های مهم دیگری هستند که پس از صیقل دادن و پولیش کاری سطح به آن افزوده می شوند.

پرداختکاری چیست؟

پرداختکاری که به آن پولیش نیز گفته می شود، عملی است که طی آن با استفاده از ابزارهای مختلف سطوح را صاف و براق و جلا یافته می کنند.

پرداختکاری باعث بهبود وضعیت ظاهری جسم پولیش شده می شود و خواص دیگری نیز دارد.

در واقع پرداختکاری جزو مهم ترین مراحل تولید به شمار می آید که سبب می شود کیفیت محصول تا حد زیادی بالا رود.

اهمیت این عمل تا حدی زیاد است که حتی پیشینیان نیز با ابزارهای ساده و بدوی اقدام به پرداختکاری سطوح ساخته شده می کردند تا عمر مفید آن ها را افزایش دهند.

مطالب مهم لوازم پرداختکاری ساب پولیش

نویسنده: مدیریت ساب پولیشفروش لوازم پرداختکاری

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *