انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ

انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ
انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ

انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این رنگ ها کارایی خاص خود را دارند و به منظور معینی مورد استفاده قرار می گیرند. پس در واقع دلیل دسته بندی انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ راحتی استفاده از آن ها و تشخیص راحت تر آن ها برای صنعت گران است.

واکس گیلانس ساب پولیش
واکس گیلانس ساب پولیش

واکس پرداختکاری چیست؟

واکس های پرداختکاری جزو مهم ترین موادی هستند که در امر جلا دادن و پرداختکاری فلزات کاربرد دارند. پیش از آگاهی درباره انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ ابتدا باید بدانیم کاربرد آن چیست.واکس پرداختکاری روی گیلانس یا نمد پرداختکاری و یا سمباده پرداختکاری قابل استفاده است و کیفیت پولیش را تا حد زیادی بالا می برد.واکس های پرداختکاری به طور کلی در دو گروه عمده زیر کار و رو کار قرار می گیرند.

واکس های ساب پولیش
واکس های ساب پولیش

واکس های پرداختکاری زیرکار برای پرداختکاری اولیه استفاده می شوند. پرداخت کاری اولیه به منظور از بین بردن عیوب کاملا مشهود و آماده سازی زیر ساخت برای انجام پرداختکاری روکار می باشد. پرداختکاری روکار به معنی صیقل دادن نهایی جلد پایانی کار است و باید در این مرحله ظرافت و ریزه کاری در انجام عمل پرداخت مورد توجه قرار گیرد و این کار با نهایت دقت انجام شود.انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ از یکدیگر تفکیک می شوند.

مزایای استفاده از انواع واکس پرداخت کاری
مزایای استفاده از انواع واکس پرداخت کاری

هر رنگ از واکس های پرداختکاری دارای ویژگی های خاص خود می باشد. برای مثال برخی از آن ها برای پرداختکاری اولیه فلزات استفاده می شوند و برخی دیگر برای پرداختکاری نهایی کاربرد دارند. برخی از رنگ های واکس های پرداختکاری بهتر است که برای فلزاتی خاص استفاده شوند تا نتیجه بهتری حاصل شود.واکس های پرداختکاری قرمز و مشکی، واکس پرداختکاری قوطی، واکس پرداختکاری سبز و آبی انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ هستد.

کاربرد واکس پرداختکاری چیست؟

واکس پرداختکاری یکی از اصلی ترین موادی است که در صنعت پرداختکاری مورد استفاده قرار می گیرد. واکس های پرداختکاری به منظور پولیش و جلا دادن و صاف کردن سطح فلزات به کار برده می شوند.

انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ طبقه بندی می شوند و برای پرداختکاری مواد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد زیادی در این صنعت دارند.

انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ
انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ

انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ

انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ تقسیم بندی می شوند. البته نوعی واکس پرداخت کاری نیز وجود دارد که جزو انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ نمی باشد اما بهتر است کاربرد آن نیز بیان شود.

انواع رنگ بندی واکس
انواع رنگ بندی واکس

واکس پرداختکاری قوطی:

این واکس های پرداختکاری در بسته بندی قوطی وجود دارند و استفاده می شوند. واکس پرداختکاری قوطی جزو انواع پرکاربرد واکس پولیش است و کاربردهای زیادی دارد. این واکس جزو نمونه های زیرکار است و برای آماده سازی بستر پولیش در فلز و سنگ و چوب کاربرد دارد.

واکس پرداختکاری قرمز:

این واکس حالتی چرب دارد و روی فرچه کنفی پرداختکاری استفاده می شود. قابلیت خش بری واکس پرداختکاری قرمز زیاد است و سبب جلا و براق شدن بسیار زیاد قطعه می باشد.

این واکس بعد از زدن سمباده برای خش بری کالا استفاده می شود و پس از آن قطعه وارد مرحله آبکاری می شود.

واکس پرداختکاری مشکی:

واکس پرداختکاری مشکی کاربردی مشابه واکس قرمز دارد. این واکس روی نمدهایی استفاده می شود شمار مش های آن ها زیر 200 عدد باشد.

واکس پرداختکاری آبی:

از میان انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ خاصیت واکس آبی میزان خش بری کم آن است. این واکس خاصیت جلادهندگی فوق العاده ای دارد و برای پولیش نهایی استفاده می شود. واکس آبی از انواع واکس های روکار است.

واکس پرداختکاری سبز:

جلادهندگی واکس سبز از واکس آبی کم تر است. خاصیت خش بری واکس آبی زیاد است. این نوع واکس در میان انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ جزو واکس های روکار محسوب می شود و در مراحل نهایی پرداختکاری استفاده می شود.

واکس پرداختکاری صورتی:

این رنگ واکس پرداختکاری ویژگی های مشابه واکس سبز و آبی دارد و کاربرد آن حد وسط میان واکس سبز و آبی است.

واکس پرداختکاری نخودی یا سفید:

این نوع واکس روی نمد پولیش استفاده می شود. واکس نخودی یا سفید نمد روی نمدی به کار برده می شود که شمار مش های آن از عدد 200 فراتر رود.

واکس پرداختکاری سفید سنگ:

این نوع واکس برای جلادهی و صیقل دادن به انواع مختلف سنگ ها کاربرد دارد. قابلیت خش بری که این واکس دارد برای سنگ ها بسیار مناسب است و سبب براقیت زیادی در انواع سنگ ها می شود.

انواع واکس رنگی
انواع واکس رنگی

چرا انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ تقسیم بندی شده اند؟

این کار به جهت استفاده هرچه راحت تر صنعت گران از واکس های پرداختکاری انجام شده است؛ زیرا با این روش کاربرد هر رنگ واکس مشخص و تعیین شده است.

پرداختکاری چیست؟

پرداختکاری عملیاتی است که انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ به منظور آن انجام می شود.

پرداختکاری یا پولیش که با نام پرداختکاری سطح (surface finishing) هم شناخته می شود، به معنی جلا دادن، براق کردن و صاف کردن سطح فلزات و یا مواد دیگری مانند چوب و… می باشد.

طی عملیات پرداختکاری یک لایه از سطح فلز مورد استفاده جدا می شود و در نهایت فلز سطحی صاف و یکدست خواهد داشت.

ابزار فلزی که در بازار وجود دارند از ابتدا دارای سطح صاف و صیقلی نیستند. فلزات پس از استخراج از معدن مراحل مختلفی را طی می کنند تا به شکل محصول نهایی درآیند و در اختیار مشتری قرار گیرند. فلزات ابتدا به شکل ناخالص استخراج می شوند. پس از خالص سازی معمولا برای قوام بیش تر با یک یا چند فلز دیگر ترکیب می شوند و آلیاژی مستحکم تر با ویژگی های بهتر ایجاد می شود. پس از آن فلز یا آلیاژ مورد استفاده در قالب ریخته می شود تا شکل دلخواه را به خود بگیرد.

در نهایت آخرین مرحله با صیقل دادن و پرداختکاری جسم فلزی به پایان می رسد و محصول با حالتی براق و درخشنده روانه بازار می شود. پولیش یا پرداختکاری عملی است که توسط صنعتگران در صنعت پرداختکاری انجام می شود.

همان طور که گفته شد، پرداختکاری یا پولیش ابزار و وسایل، آخرین مرحله تولید آن ها است. تغییراتی که در این مرحله روی سطح وسایل به وجود می آید باعث افزایش کیفیت و بهبود ظاهر آن ها خواهد شد سطح کیفی کار را از جنبه های مختلف افزایش می دهد.

استفاده از انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ به بهبود روند پرداختکاری کمک شایانی می کند.

برای انجام پرداختکاری از روش های مختلفی می توان بهره مند شد. انواع روش های دستی و دستگاهی وجود دارند که به تناسب کار می قابل استفاده هستند.

پرداختکاری در میان مهارت ها و مشاغل صنعتی از جایگاه ویژه ای بهره مند است. در مشاغل زیادی یا حتی می توان گفت در بیش تر مشاغل از ابزارهای پرداختکاری به منظور بهبود کیفیت قطعات ساخته شده استفاده می کنند.

ابزار و لوازم مختلفی در پرداختکاری استفاده می شوند مانند: پودر سمباده، دستگاه سمباده دستی، نمد پرداخت و چسب نمد و گیلانس و انواع دستگاه هایی که برای صیقل دادن و پرداختکاری استفاده می شوند.

پرداختکاری چگونه انجام می شود؟

روش هایی که برای انجام پولیش به کار برده می شوند شامل موارد گوناگون و متعددی هستند. روش های قدیمی و سنتی مانند سنگ زنی و لمینگ و هونینگ به جهت این که در آن ها از ابزارهایی جامد و سخت استفاده می شود، دارای انعطاف کافی نیستند و برای پرداختکاری قطعاتی که شکل های پیچیده تری دارند با مشکل مواجه خواهیم شد.برای این که این محدودیت های روش های پرداختکاری قدیمی و سنتی رفع شوند، متدهایی به روز و پیشرفته مانند روش های نانو پرداختکاری به جامعه صنعتگران معرفی شده اند.  در این روش ها با دستگاه های کاربردی و نوین اقدام به پولیش قطعات می کنند.یکی از این روش های به روز، پرداختکاری با استفاده از میدان مغناطیسی است. در این روش سطح قطعه به شکل مکانیکی براده برداری می شود و ابزاری به نام ساینده وظیفه انجام دادن پرداخت را به عهده دارد و پولیش و صافکاری سطح قطعه با نیروی ایجاد شده در میدان مغناطیسی انجام می شود. این روش جزو مدرن ترین روش های پرداختکاری به حساب می آید.از روش پرداختکاری به وسیله میدان مغناطیسی بیش تر برای پولیش قطعاتی استفاده می شود که حالت پیچ یا مارپیچ دارند.فاکتورهایی که روی کیفیت پرداختکاری با روش میدان مغناطیسی اثر می گذارند شال چهار مورد می باشد. سرعت دوران، اندازه ذرات ساینده، مقدار ذرات فرو مغناطیس و سرعت پیشروی. قطعاتی که با این دستگاه عمل پرداختکاری روی آن ها انجام شود، در نهایت کیفیت سطح بسیار بالایی پیدا خواهند کرد و در نهایت سطح کار بسیار براق و جلا یافته خواهد بود.قطعاتی که سطح تختی دارند و هم چنین سطوحی که دارای کمی انحنا هستند مانند داخل و خارج لوله ها و یا ابزاری که دارای شکل های پیچیده تری هستند نیز با این قابل پرداختکاری هستند.به کار بردن دستگاه پولیش یا پرداختکاری موشکی یا گیلانس از بهترین روش ها برای از بین بردن ضایعات سطح مواد است که از برش خوردن به وجود آمده اند.

پرداختکاری فلزات

برای پرداختکاری فلزات ابتدا برای از بین بردن ضایعات مشهود سطح فلز از سمباده استفاده می کنند. میزان زبری و درشتی سمباده بر اساس مقدار ضایعات و برآمدگی های روی ورق فلزی تعیین می شود. جنس فلز و کاربردی که قطعه در نهایت باید داشته باشد در تعیین چگونگی و میزان کیفیت پرداختکاری موثر است.

برای پرداختکاری با کیفیت سطح فلزات از دستگاه پرداختکاری موشکی استفاده می کنند. نحوه کار با دستگاه پرداختکاری موشکی به این شکل است که ابزار گیلانس را به دستگاه پرداختکاری موشکی متصل می کنند. برای افزایش کیفیت پولیش گیلانس را به واکس پرداختکاری آغشته می کنند و با آن اقدام به پولیش فلز می کنند. سپس با روشن کردن دستگاه گیلانس شروع به چرخیدن می کند. سطح فلز باید با سطح گیلانس تماس داده شود تا صیقل یابد.

فلزاتی مانند استیل، آهن، آلمینیوم، مس، برنج و نقره و… با این روش قابل پولیش و صیقل یافتن هستند. بعد از انجام این مرحله فلز آماده مرحله آخر و آبکاری می شود.

برای پولیش فلزات مختلف بر حسب نیاز از انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ استفاده می کنند.

گیلانس چیست؟ کاربرد گیلانس چیست؟ انواع مختلف گیلانس کدام ها هستند؟ ارتباط آن با انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ چیست؟

گیلانس ابزاری است که در پرداختکاری و صیقل دادن انواع فلز مانند استیل و آهن و برنج کاربرد دارد. برای عملکرد بهتر از انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ همراه با گیلانس ها استفاده می کنند.

گیلانس ها نقش مهمی در صنعت پرداختکاری دارند و جزو مهم ترین وسایلی هستند که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. انواع گیلانس ها شامل گیلانس نخی، پشمی، ارتشی می باشد. البته گیلانس هایی نیز وجود دارند که به شکل ترکیبی از این این گیلانس ها طراحی شده اند.

گیلانس لی یکی از انواع گیلانس است که در صنعت پرداختکاری به کار برده می شود و میزان استفاده آن از دیگر انواع گیلانس بیش تر است.

گیلانس کنفی

گیلانس کنفی در جلا دادن و براق کردن فلز بسیار عالی عمل می کند.

گیلانس هزارلا

این نوع از گیلانس ها در رنگ های آبی، زرد، سفید و قرمز وجود دارند. هر رنگ از آن ها کاربرد خاص خود را در پرداختکاری فلزات دارد.

گیلانس هزارلا آبی: این گیلانس سطحی بسیار زبر و خشن دارد و به جهت خط بری استیل کاربرد دارد.

گیلانس هزارلا زرد: گیلانس هزارلا زرد سطحی خشن دارد که برای فلزهایی با قوام و سختی متوسط استفاده می شود.

گیلانس هزارلا قرمز: گیلانس هزارلا قرمز دارای سطح زبری متوسط است و برای پرداختکاری فلزات کم قوام و نرم کاربرد دارد.

گیلانس هزارلا سفید: این گیلانس برای پولیش نهایی استفاده می شود و سطحی بسیار نرم دارد.

انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ نیز وجود دارند که برای بهبود کیفیت پولیش روی گیلانس مورد استفاده قرار می گیرد.

پرداختکاری به چه دلیلی انجام می شود؟

پرداختکاری قطعات صنعتی از مهم ترین مراحل طی تولید قطعات صنعتی است که در کیفیت قطعه ها تاثیر مستقیم و بسزایی می گذارد.

پولیش یا پرداختکاری سبب می شود که کیفیت سطوح قطعه ها بسیار بالاتر برود.

معمولا پرداختکاری به دلیل بهبود بخشیدن به ظاهر قطعات و پیشگیری از خوردگی و ایجاد تغییراتی در مقاومت ویژه و رسانایی الکتریکی انجام می شود. علاوه بر این، پولیش یا پرداختکاری سبب می شود که اجسام در برابر ساییدگی و و فرسایش و تغییر شکل مقاوم تر شوند و به طور کلی باعث می شود که سطح قطعات سخت تر و مقاوم تر شوند و نقص هایی که در سطح کار وجود دارند را رفع می کند. پس از پرداختکاری اصطکاک سطوح نیز کنترل می شود.

انواع واکس پرداختکاری بر اساس رنگ جزو موادی هستند که در این فرایند به کار برده می شوند.

اشتراک گذاری